• nmamma

Kläder direkt efter förlossningen

Undrar lite hur kroppen kan tänkas se ut efter förlossningen..

När man ska packa BB-väskan, vad ska man lägga i för kläder till sig själv? Vad i min garderob kommer jag kunna ha???
    Har gått upp ca.17 kg, så jag har (lite motvilligt) förstått att jag inte kommer kunna ha mina vanliga kläder på ett tag..

Hur har ni andra gjort efter förlossningen?
    Tar man med sig mysbyxor (känns lite sådär sen oxå att gå i mysisar när folk ska komma & kolla på bebben), eller använder ni mammabyxorna, eller har ni kanske t.o.m. förberett med ett par nya byxor i större storlek??

• Svar på tråden Kläder direkt efter förlossningen
  • JooCee

Dra med dig mjukisbyxor! Senare kan du köpa nya byxor som du kan ha undertiden du väntar på att gå ner i vikt.. men gör det inte innan. Jag hade nog mina gravidbyxor ett tag efter oxå.. men dom vill man ju helst gömma undan när magen är borta egentligen

• nmamma

JooCee:

Jo, man är ju skapligt trött på de här kläderna man har haft på sig nu!

• Jamaica

Hej, jag gick upp nästan 20 kg när jag väntade lillkillen, det mesta verkade dock vara vatten och lille bebisen eftersom jag vid utskrivningen från BB vägde 4 kg mer än innan jag blev gavid.

Jag tog med mig ett par mammabyxor och några mysbrallor - det var skönt eftersom magen var lite märklig - den går ju inte tillbaka direkt så att säga . De flesta som jag var inne samtidigt med på BB gick i sjukhusets kläder eller i myskläder.

Varmt lycka till.

• Thisla

köp inget nytt innan!

jag hade mysbrallor första tiden. Finns ju sånna som ser helt ok ut, man behöver inte ha de allra slappaste

Efter två-tre veckor hade jag gått ner 17 kg (gick upp 13...) och kom i alla mina vanliga jeans och byxor!

mammabrallorna kanske funkar någon vecka efter. jag vet inte , jag tog aldrig mer på mig mina utan slängde de flesta gravidplagg och även min jacka för att jag var spyless på både dem och graviditeten!!

• ebben

Jag hade en STOR mammamage flera veckor efter förlossningen! Såg gravid ut!! så det kan vara bra att ha mammabyxor även efter ........tråkigt men sant!

• April Mamma

Mysbrallor är skönast att ha på BB tyckte jag, sedan hade jag mina mammabrallor i en vecka men fick då nog och åkte och shoppade nya byxor . Var sååå less på dessa då

• lill linda 82

sånnadär mammabyxor (mysbyxor) från hm med resor på magen var kanon... vet inte om de säljs ännu men det finns liknande modell av dem i nyaste katalogen. sånna hade jag på mig o det var löst o skönt.. jag var väldigt öm i magen efter jag fött så dom var kanonbra.

• Mina

Precis efter förlossningen såg jag ut som strax innan förlossningen. Det tog några veckor för magen att dra ihop sig och bli platt igen. Anledningen till att ha mysbyxor är att man är ganska öm och mörbultad nedtill efter en förlossning. Att då ha mjuka byxor med mjuk grensöm är att rekomendera! Då jag fick min dotter hade jag ett par väldigt mjuka och sköna mammabyxor som jag fortsatte att ha några veckor efter förlossningen.

Något som du kan tänka på (som jag nästan hade hunnit glömma innan jag plockade fram min minneslista över vad jag skulle packa till nästa bebis) är att ta med en amningsvändlig tröja eller skjorta som är lätt att knäppa upp framtill så att man kan komma åt när man skall amma. Samma sak gäller BH. Ta med en som är mjuk utan hårda sömmar i eller en amnings-BH.

Om du tycker att mjukisbyxor käns slafsigt och inte så fint när folk skall komma och hälsa på bebisen så kanske du har någon löst sittande klänning du kan ha? Annars så tror jag inte så många bryr sig om att du går i mjukisbyxor. Jag tror nog att deras huvudsakliga uppmärksamhet kommer att riktas mot bebisen...

Svar på tråden Kläder direkt efter förlossningen