• Nilla2005

skillanden på ömma mensbröst och på ömma gravidtetsbröst?

Okej, nån som liksom mig ALLTID fick/får ömma bröst några dagar innan mens? Och som är gravid nu eller har varit och fick ömma bröst då också? Fanns det några skillander i ömheten eller var allt en o samma sak? Berätta meeeera..... Tack!

• Svar på tråden skillanden på ömma mensbröst och på ömma gravidtetsbröst?
  • Southern Belle

Ingen skillnad för mej med andra barnet. Kändes precis som vanligt innan mens. Med första barnet dock gjorde tuttarna _skitont_ men det var först ett par veckor senare.

Lycka till!

• FaRieTaLe

Jag fick alltid ömma bröst innan mensen. Då var det att det ömmade men inte gjorde direkt ont.

Skillnaden var att det inte slutade ömma efter det att mensen var över.
    Sen ömmade det otroligt mycket mer, eller snarare gjorde ont i brösten. Fick sova med bh, kunde knappt duscha eller röra dem alls.

Lycka till!

• Nilla2005

ahaaa... intressant! Det som var skillanden för mig denna gång var att jag fick (och har delvis fortfarande) extremt känsliga bröstvårtor "vårtgårdar" ) men inte själva brösten. Det var för några dagar sen, men nu är allt precis som vanligt dvs jätteömma bröst... så från att ha varit så förhoppningsfull känns det nu bara som att "men kom då mens-jä*el"... men kanske inte ska ropa hej (snarare hej då) ännu...

• Ellas och Alvins mamma

Jag fick oxo alltid ont i brösten före mens och jag märkte inte heller nån skillnad på hur ont det gjorde, däremot märktes det lite skillnad på storleken och på att bröstvårtorna vart aningens större och lite mörkare.

• Nilla2005

*rusar in på ttoaletten på jobbet och utför en GRUNDLIG bröstundersökning*

Visade detta sig för er FÖRE BIM?

• Fiafisen79

Jag hade styva jättehårda bröstvårtor dygnet runt v.1-2.

• Nilla2005

så *Examination concluded* Nja, varken större eller mörkare bröstvårtor men däremot var själva bröstpluppen jättemörk...
    ? att jag har en massa flytningar kring livmodertappen, haft i över 1 vecka. Borde jag inte vara "torr" nu med BIM i morgon eller fredag...?

• Ellas och Alvins mamma

Har haft mängder med flytningar ända sen jag fick reda på att jag var gravid. Känns nästan som att man kissar på sig när det rinner till, BLÄÄÄ!!

• MissDecember

På growingpeople står det såhär:

Brösten under graviditeten
    Brösten växer ytterligare under graviditeten. Det beror på att moderkakan bildar ökande mängder av hormonerna östrogen och progesteron som påverkar brösten. Även hormoner från hypofysen påverkar bröstens utveckling under graviditeten. Körtlarna växer och blir fler, och även fettet, muskelcellerna och bindvävsstråken mellan körtlarna ökar i viss omfattning.

Vårtgårdarna blir större, grövre och kraftigare pigmenterade. Talgkörtlarna på vårtgården växer och syns som små rundade, ljusare områden som ofta sticker upp något över ytan. Bröstvårtan får en allt större benägenhet att styvna och skjuta ut.

Från slutet av graviditetens första tredjedel kan man ofta pressa ut lite mjölk från bröstvårtorna, så kallad råmjölk (kolostrum). Detta är ett tecken på att mjölkproduktion har börjat, även om den är mycket sparsam under graviditeten, och helt normalt.

Brösten
    Brösten påverkas av graviditeten på många sätt. Somliga förändringar märker man av mycket tidigt, annat kommer senare.

Det spänner i brösten
    Tunga och ömma bröst är ett tidigt tecken på graviditet. Hur stora besvären är skiljer sig åt mellan olika kvinnor liksom när i graviditeten det uppstår. Om du brukar känna ömma bröst före menstruation kan du märka att ömheten dröjer kvar och ökar. Andra kvinnor kan uppleva tunga och ömma bröst någon vecka efter utebliven mens, medan några känner av det senare - som regel är det ett mycket tidigt tecken.

Orsaken till att brösten spänner i tidig graviditet är densamma som att de kan spänna i samband med mens - körtelcellerna svullnar (som en förberedelse för att börja växa). Det är östrogen som orsakar detta.

Brösten växer under graviditeten under påverkan av hormoner som produceras i moderkakan och i hypofysen. Körtlarna växer och blir fler, och även fettet mellan körtlarna ökar i viss omfattning.

Knottror på bröstvårtorna

Foto: Lars Grennert Även vårtgårdarna påverkas av graviditetens hormoner och blir större, grövre och mörkare. Körtlarna på vårtgården växer och syns som små rundade, ljusare områden som ofta sticker upp något över ytan. Bröstvårtan får en allt större benägenhet att styvna och skjuta ut.

Det vätskar från brösten
    Från vecka tolv kan man ofta pressa ut lite mjölk från bröstvårtorna, råmjölk (kolostrum). Detta är ett tecken på att mjölkproduktionen har börjat, även om den är mycket sparsam under graviditeten, och alltså helt normalt.

• MissDecember

Jag har också fått ömma bröst, något som jag aldrig haft tidigare. Det gör inte jätteont, utan det är mer det att jag känner av brösten hela tiden. Bröstvårtorna är också styvare än vanligt... Vågar man hoppas?

• Nilla2005

Hihi, nu blir man ju jätteförväntansfull ju! Åh, kan det inte vara lördag snart!!!!

• MissDecember

Jo, det får gärna vara både lördag och torsdag snart. Ska vi skruva fram klockan och vända blad i kalendern Nilla? Det är kanske ingen som märker...

• Nilla2005

Joooo Tracy DET gör vi!!! Ingen märker, jag loooovar!!!

Svar på tråden skillanden på ömma mensbröst och på ömma gravidtetsbröst?