• Marlene B

Hur yttrar sig allergi mot pälsdjur?

Ja, undrar om någon som vet vilka olika symtom på pälsdjursallergi det finns!

Min dotter på 15 månader har till och från varit hes, ingen förkylning, röda ögon eller rinnande näsa och dyl. hon har alltså enbart varit hes. Fick höra igår att det kan vara ett tecken på pälsdjursallergi! Är det det?

Vi har hund, därav min undran.

Ska självklart åka till BVC men vill bara checka av lite här om nån vet något om olika symtom!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-10 14:09:33:
    Om det skulle vara allergi finns det möjlighet att ha kvar hunden eller är det då stor risk att allergin förvärras?
    Vilka erfarenheter har ni ang. det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-11 13:01:17:
    Lite rosslig i bröstet ibland, hosta och nysningar kommer till och från. Kan det vara symtom på pälsdjursallergi?

• Svar på tråden Hur yttrar sig allergi mot pälsdjur?
  • Sweet rock N roll

Jag har varit pälsallergiker sen jag var liten, men det har växlat mellan vilka djur. Jag är även allergisk mot annat som pollen, gräs osv och för mig så yttrar sig på så sätt att jag får extremt rinnig näsa, det kliar i ögon, gom och öron, jag har blivit hes vid vissa tillfällen och fått ont i halsen, nyser som en tok, täppt i näsan osv. Alla behöver inte ha exakt samma symptom. Är du orolig så gör ett test på vårdcentralen!

• Marlene B

Tack för svaret....jag får nog be om ett test.....känns inget roligt när vi har en helt underbar hund om det skulle vara allergi

• USK

min son är 6 år snart.

fick konstaterat att han har katt o hund allergi.

blev testad för ett år sedan men då visade det inget (vi hade hund).

sen innan jul var vi hos min moster hon har katt då fick han allergi där.

testade igen hund katt då visade både och. hund klass 1 katt klass 3 alltså då tycker jag han blivit värre i o med vi hade hund. nu kan han ínte träffa en hund för då får han allergi.

vi hade tur som kunde lämna bort hunden till någon som vi kände o som verkligen älskar han.
    lycka till

• FridaT

Jag fisk min pälsdjursallergi för några år sedan, hade katt då och gjorde mig ändå inte av med den. Det ångrar jag nu, har utvecklat både damm och kvalsterallergi.
    Min doktor jag hade sa att man brukar utveckla fler allergier om man utsetts för något man inte tål. Har det jättejobbigt nu och måste ta medicin varje dag.
    Så kolla så fort som möjligt är mitt tips!

Dock började min allergi med att det kliade en massa i näsa och hals och genom utslag på kroppen. Så förhoppningsvis är det kasnke inte allergi!

Lycka till

• Nana 24

Det är väldigt olika, snuva, kliar i ögon, snuva, kli i halsen. Andningsproblem finns hela spektrat. Själv får jag andnöd (astma) har allergi mot en massa hund, katt, alla pälsdjur, gräs, björk...häst...
    Främst kliar det i halsen och att jag får problem med astman.
    Vi hade katt när jag var i övre tonåren, marsvin när jag var liten. Det kan tydligen utvecklas allergier om det ligger latent. Har man allergier i familjen ska man inte ha pälsdjur (vi har inga). Sonen är kattallergisk (det är det enda vi testat) han nyser och kliar i ögonen. Minstingen har inget än så länge...
    Heshet har jag inte hört talas om i allergi, men jag skulle nog testa henne ivarje fall, bättre att veta än att undra och spekulera, tänk på att det kan orsaka mer allergi hos henne om ni inte kollar (om hon skulle vara allergisk menar jag).

• Nana 24

Och ja, vi hade marsvin när jag var liten. Jag kände av hö och kunde inte (hade svårt att göra rent åt dem) allergin blev värre och värre...förstår inte i efterhand att mina föräldrar lät oss ha kvar marsvinen...men jag minns med att jag bönade och bar att få ha dem kvar inte lätt att vara förälder...

• Marlene B

Nana24: Ja, man kan ju hoppas att det är något annat....men jag har fått en kö-plats på att få ta ett blodprov för att kolla om det är pälsdjur...men det skulle ta ett par veckor tyvärr.
    Min bror har pälsdjursallergi men det har han fått av katter och efter 20-årsåldern så, det är inget han haft sen han var liten trots att han är uppvuxen med katter/hundar/kaniner och marsvin!

Jag hoppas verkligen det är något annat.....

Tack för svar iaf!

• Marlene B

USK och Frida: Tack för era svar också

Svar på tråden Hur yttrar sig allergi mot pälsdjur?