Lös i magen av Niferex????
Kan man bli lös i magen av järntabletter??? Äter Niferex, och jag tycker att jag har blivit jätte läs i magen...man har ju hört att det ska bli tvärtom med järntabletter...
Kan man bli lös i magen av järntabletter??? Äter Niferex, och jag tycker att jag har blivit jätte läs i magen...man har ju hört att det ska bli tvärtom med järntabletter...
blev också lös av dom
Min bm sa att man kan få antingen eller.
tvärtom för mig. USch..
antingen blir man stenhård eller lös...beroende på hur mycket vätska man dricker...
Lovar att det är roligare än att vara hård i magen för då får du åtminstonne tömd tarm.
Men testa Hemofer, verkar som att de som har bekymmer med den ena klara klarar den andra bättre. Lycka till
Jag har ätit Niferex i över tre månader och jag blir både och. Typ varannan dag, känns så där kul.
håller med Kicksen... varannan dag.. Fast det är ok.. då är ju magen igång...
Jag blev katastrofalt dålig i magen av Niferex. Fick kramper och blev mer än bara lös så att säga.
Har nu bytt till Hemofer men tar en Niferex någon gång då och då eftersom de är så mycket starkare.
Ät hemofer istället! Jag åt också niferex men blev kass i magen och mitt hb gick inte upp nämnvärt. Med 4 tabletter hemofer/dag fick jag på 5 veckor upp mitt hb från 111 till 131 och av hemofer fungerar magen.
Även om hemofer är svagare än niferex så innehåller det hemjärn (niferex innehåller ickehemjärn). Kroppen har lättare att ta upp hemjärn (därav mindre biverkningar) och hemjärn är inte heller lika känsligt för tex kalcium.
Jag blev också lös av Niferex när jag var gravid, så jag fick sluta med dem (för jag gjorde knappt nåt annat än att gå på toa). Istället började jag äta mycket järnhaltig mat (t ex leverpastej) samt att jag köpte brustabletter som hade kombinerat C-vitamin och järn (finns i välsorterade mataffärer och i Hälsokost). Funkade fint för mig .
Dock inget att rekommendera om man har väldigt lågt järnvärde, då är det nog bra att testa Hemofer ist.
Jag blir också lösare i magen med Niferex, i mitt fall spelar det inte så stor roll då jag varit hård i magen hela graviditeten och nu är mer "normal". Men om man får diarré av dom är det ingen idé att fortsätta, då tar kroppen ändå inte upp järnet. Då är det bättre att testa hemofer eller Duroferon istället. Men man får ta många hemofer för att komma upp i motsvarande mängd järn som i Niferex eller Duroferon.
pemi
Kan varna för en annan biverkan - så ni inte blir rädda om det händer er. Jag åt Niferex i 3 månader, och efter ca 2 månader fick jag svart avföring. Vi snackar kolsvart!!
Gick in på nätet, där det stod att det var jättefarligt, och kunde bero på en massa sjukdomar. Jag blev ordentligt uppskrämd, tills jag hittade en notis längst ned: kan även bero på järntabletter...
Men kul är det ju inte.
Pemi:
Nej, man behöver inte ta en massa extra hemofer för att komma upp i samma dos som niferex eftersom kroppen har mycket svårare att ta upp järnet som finns i niferex till skillnad från det i hemofer.
Läs mer i "Lata kocken Johannas" presentation, ganska långt ner på sidan. www.familjeliv.se/hem/lata_kocken_johanna/presentation.php
Det stämde ju dessutom bra på mig eftersom mitt hb fortsatte sjunka med niferex men steg snabbt med hemofer.
Milimani:
Jo man måste visst ta mer Hemofer än Niferex/Duroferon. Har läst Lata kocken Johannas text. Men det hjälper inte att Hemjärn som finns i hemofer tas upp till 25% och Järnet i Niferex/Duroferon till dryga 6% då Niferex/Duroferon innehåller 100 mg Järn och Hemofer bara 1,2 mg hemjärn (som tas upp till 25%) och sedan 8 mg icke hemjärn (tas upp till 6-10%). Då hemofer har så pass mycket lägre styrka så hjälper det inte att kroppen tar upp en del av järnet i dom bättre.
Normal dos för gravid är 3-4 tabletter hemofer (om man inte redan har brist, då behöver man fler) mot 1 tablett Niferex/Duroferon.
Sen svarar vissa bättre på hemofer, men då beror det på att just den personen tar upp järnet i Niferex/Duroferon dåligt (vid tex diarré av tabletterna) och det är i undantagsfall.
Ska kanske tillägga att jag är hematologisjuksköterska och har läste en hel del om anemi och järnbrist. Skriver inte utan att "ha på fötterna".
Svart avföring och speciell lukt är jättevanliga biverkningar av järntabletter.
pemi
japp! ja har ätit niferex sen v 30 ca å har vart lös i magen å även haft mkt magknip ända till nu.. men ja vräker i mej dom endå :P