• ängeln83

Husnummer fast i bokstäver

Jag är på jakt efter husnummer, fast i bokstäver.
    Exempel: Vi bor på nr 25, då ska det alltså stå tjugofem i bokstäver.
    Någon som vet vart man kan få tag på sådana?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Husnummer fast i bokstäver
  • Dofilus

Tror faktiskt att t ex brandkåren kan ha åsikter om det. Siffrorna ska t ex vara ganska stora och tydliga.

• ängeln83

Jaså?

Men varför skull det vara svårare att utläsa det i bokstäver?

• Snutte83

Jag skulle ha problem o hitta huset :P

Oja, brandkår/polis/ambulans skulle nog inte gilla de... de ska vara tydligt o synas, nåt man ska kunna se fast man kör förbi...

• ängeln83

Men den skulle ju sitta precis där siffrorna skulle sitta...o det är ju där man kollar.
    Har sett jätte många hus med bokstäver istället.

• Dofilus

TS: Vilket av dessa två alternativ är lättast att läsa rätt på i t ex en utryckningssituation då det kanske dessutom är lite mörkt.

Alternativ 1: 138
    Alternativ 2: Etthundratrettioåtta

• ängeln83

Hm.

Tycker nästan vart och varannat nummer man ser på hus är svårt att utläsa, små siffror, gömda bakom nån klätterväxt på väggen.

• Dofilus

TS: Jo, men man får inte ha för små siffor heller och inte heller dölja dem bakom nåt.

• Cia o krabaten

TS du kanske kan ha båda??
    Siffror på brevlådan och bokstäver på huset!

• ängeln83

cia o...

Jo, hade den tanken också...då borde väl ingen kunna klaga?

• Dofilus

TS: Du får nog snarast göra tvärtom i så fall. "blåljusarna" kollar INTE numret på brevlådan utan på huset.

• ängeln83

Men våran postlåda sitter hur synligt som helst, precis vid uppfaten, så den är typ det första man ser.

• mamma legolina

Tror inte att man får ha bokstäver, kolla det med räddningstjänsten innan du gör något!

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • Dofilus

ängeln: Det spelar ingen roll. De kollar numren på huset. Varför riskera att de åker fel i en nödsituation? Det är ju knappast så att "blåljusarna" är på jakt efter nåt kafferep och har tid att kolla lite överallt efter ett nummer. Så varför riskera att det blir fel? F.ö vet jag inte ens om det är lagligt.

• ängeln83

Men hur sjutton kan det då vara lagligt med alla vars siffror inte syns? Varför ger dom sej inte ut o ger böter på sånt då?

En granne till mej har deras efternamn skrivet, och han är polis, så olagligt kan det ju inte vara.

• ängeln83

O sen var det ju inte detta som var min fråga.
    Min fråga var VART man kan få tag på sånna?!
    Lagligt eller ej.

• Dofilus

TS: Har jag inte sagt vad som gäller dolda siffor? Se mina tidigare inlägg.

Vadå, har din granne sitt efternamn istället för husnumret på huset?

Siffor lär väl gå att köpa lite varsomhelst. Ett husnummer kan ju faktiskt DELVIS bestå av bokstäver. Typ 2B.

• CLF

Är det lag på att ha nummer på huset? Jag har bott i många hus och aldrig haft det. Kanske borde skaffa det i fall det skulle hända något.

• Dofilus

CLF: Inte 110% säker på att det är lag men vet däremot sådana som fått anmärkningar från räddningstjänsten pga för små/otydliga siffror.

• pr32

Här finns också massa hus med bokstäver istället för siffror. Vi har aldrig ens haft någon siffra på vårat hus.
    Men postlådan är tydlig...kolla mitt bildgalleri under starka bilder.

• NoVeMbErBeBiS

Tror absolut att man får ha bokstäver på huset, där jag bor har vi ett helt nytt område där ALLA har bokstäver på huset ist för siffror. Men vart man hittar såna vet jag inte, skulle själv vilja ha TVÅ ist för 2 på vårt hus!

Svar på tråden Husnummer fast i bokstäver