• ChicaDora

Hur länge blöder hunden?

Våran tik har precis börjat blöda. Jag tror hon började löpningen för lite mer än 2 veckor sen, blöder de i slutet eller är det ca 3 veckor från första blödningsdagen som gäller?
    Hur länge blöder en stor hund? Det droppar från henne, får springa med svabben hela tiden.. Funderar på en blöja, men detta är dag 2 så det beror ju på hur länge till hon blöder?

Hon är en schäferblandning.

• Svar på tråden Hur länge blöder hunden?
  • Memo

Tror att det är ca 2-3 veckor

• ChicaDora

Vart kan man få tag på blöjor då..? Antar att jag lär behöva det..

• Taggtroden

Jag tror att mammas tik brukar löpa i en månad, jag tror att hon blöder lika länge också, dock rengör hon sig själv och det är svårt att se nått alls från henne så man vet ju inte så noga :/

• Memo

Vet faktiskt inte,  zoo kanske eller hos veterinären

• Annabel

vanligvis löper en tik i 3 veckor (ge å ta nån dag)
    tikskydd kan du köpa i nästan alla djuraffärer..
    glöm inte mäta hunden innan du åker å köper - är de för små el för stora så sitter de obekvämt och hunden kan ta sig ur

• Miss W

Tikar böder ca 3 veckor, det är lite olika när de går in i höglöpet men blodet brukar bli ljusare då och de "ställer upp sig" för hanhundar. Detta är självklart individuellt precis som inte alla tikar blir skendräktiga efter löpet. Om du tycket att hunden sölar ner för mycket så ta ett par gamla trosor och klipp hål för svansen och justera i sidorna så de passar, lägg i trosskydd eller en liten binda. Oftast kan tiken hålla snyggt själv. Hoppas detta hjälpte dig lite.

• ChicaDora

tack för alla svar!! Ska åka till djuraffären imorgon och titta.

Annabel: ska man mäta runt hennes rumpa..?

Köper man vanliga trosskydd till henne sen? Typ libresse?

• Annabel
    ChicaDora skrev 2006-08-10 19:47:04 följande:
    tack för alla svar!! Ska åka till djuraffären imorgon och titta.Annabel: ska man mäta runt hennes rumpa..?Köper man vanliga trosskydd till henne sen? Typ libresse?
    du ska mäta där snöret/ bandet/ kanten på blöjan kommer att sitta.
    dvs runt ryggen och magen.  e du med på var jag menar???

vi använder trosskydd i blöjan,
    men vissa har bindor andra bara vikt toapapper ( det går men inget av dessa går vår tjej med på  - då drar hon ut det och biter söner det i småbitar..hihi
  • ChicaDora

Annabel: Haha..! Tack, ska mäta där. Precis innan bakbenen börjar, eller hur?

• imp

våran tik blöder mer eller mindre i 3 veckor den andra veckan droppar det av henne medans de andra två veckorna är det bara lite spår

• Annabel
    ChicaDora skrev 2006-08-10 21:06:29 följande:
    Annabel: Haha..! Tack, ska mäta där. Precis innan bakbenen börjar, eller hur?
    japp
  • foodji

Min tokhund har på gamla dagar börjat ha långa löp och kan blöda ca fem veckor, men normalt ska det inte vara så länge.

Svar på tråden Hur länge blöder hunden?