• Damon

Ni med barn som ska ha spanska som andra språk!

Min sambo pratar spanska med vår 13 månaders och lillen har börjat förstå nu både på svenska och på spanska. Det är så härligt att se!

Vill gärna prata lite med andra i samma situation. Sonen ska börja på ett dagis nu denna månaden som är ett "språkdagis".  De sjunger och pratar både på svenska och spanska. Även de "svenska" barnen lär sig lite spanska. Men det finns personal på avdelningen som mestadels kommer att prata spanska med Max. Tycker det är toppen! Svenska lär han ju sig ändå överallt! Tycker det är så viktigt att ta denna chansen att han sak bli tvåspråkig!

Hoppas det finns fler!!

Anna & Max
  • Svar på tråden Ni med barn som ska ha spanska som andra språk!
  • Tuss 1981

vet en som åratar spanska med sin 13 månaders son med. hon heter grådan här på fl.

//Tuss = Kvinna ~ Fru ~ Mamma ~ men framförallt JAG
  • Tuss 1981

förlåt, hon heter Grådan 05

//Tuss = Kvinna ~ Fru ~ Mamma ~ men framförallt JAG
  • Talullahbell

Hej hej! Här e vi i nästan samma sits!

Jag pratar endast spanska med mina döttrar (20 månader & snart 4 månader gamla). Den minsta fattar ju inte så mycket men den äldsta pratar bara spanska med mig, svenska på dagis och Makedoniska med sim pappa! Barn e så smarta, man ska inte underskatta dom för att dom lär sig utan problem! Och varför inte liksom, det är 2 gratis språk som dom kommer att ha nytta av i framtiden...!
    Jag tycker ni gör helt rätt!

Mina kompisar var lite "emot" att ag bara skulle prata spanska med flickorna, det har jag sagt även innan jag blev gravid men nu när dom ser att svenska har hon lärt sig på dagis så blir dom helt impade! För det är ju dö roligt att Lea (mina äldsta) bara kan byta från ena språket till det andra beroende på vet ho pratar med. Och hon vet precis med vem hon ska prata spanska/svenska/makedoniska med! Det går jättebra!

Kan hända att hon kanske blir lite sen i ordutvecklingen men vad gör det..? det kommer! Plus att jag har inte märkt nåt än men många har sagt att det kan hända men so what?! Det är det verkligen värt!

Lycka till! Du kanske oxå passar på att lära dig lite då... ha ha

• Damon

Hej, förlåt jag inte svarat på era inlägg. Men jag har lite bråttom just nu. Men jätteskoj att vi skrivit! Vi pratas vid mer snart!

Kram kram

Anna & Max
  • Grådan 05

Hej!
    Jag har en son som jag pratar spanska med. Hör gärna av dig om du vill!

Hallå Cappuccino! Kul att hitta dig här!!!! *Fniss*

• snowflake

du hittar många fler under utlandsföräldrar! Själv har jag en tös som får portugisiska som andraspråk

• Tekla Maräng

Hejhej!

Min dotters pappa kommer bara att prata spanska med henne, och jag svenska, när hon väl kommer! BF 10 december! Har hört att det är JÄTTEviktigt att vara konsekvent och att man alltid pratar sitt eget modersmål med barnen. Jag är flytande i engelska då jag bott i engelsktalande länder i ett par år och skulle gärna prata engelska med mina kommande barn, men enligt experter ska man inte göra det för man kan aldrig bli lika bra på ett språk om man inte har det som modersmål. Då riskerar man att lära ut fel.

Tycker det ska bli så spännande att se och höra våra barn prata båda språken!

• Damon
    Grådan05: Vart kommer du ifrån?

Talullahbell: Jo, de lär ju sig på dagis iallafall! Jag är pratar skånska och Max börjar prata lite med skånska rullande "RR". Vi bor ju i Sthlm och så fort han börjar på dagis kommer han att börja med stockholmska. Spanskan kommer han att höra från sin pappa och hela hans familj och då på dagis också. Det blir nog bara jag som pratar svenska med honom.. Jag skulle verkligen också behöva lära mig lite till spanska. Max får nog lära mig..

Snowflake: Är det där man skulle leta..

Tekla maräng:
    Vart kommer din man ifrån?? Min kommer ifrån Chile.
    Jag har inte hört det du skev om experterna men man kan ju alltid tjuvstarta lite men engelskan också man man är duktig på det. Läsa lite engelska sagor och sånt. Det tror jag inte är någon fara.
    Anna & Max
  • Tekla Maräng

Damon

Min sambo är från Argentina, men det blir bara han som pratar spanska med barnen här i Sverige eftersom hans släkt inte bor här. Jag är flytande i spanska också, men kommer att prata svenska (eller skånska, hihi, trots att vi bor i Uppsala ) med barnen. Är lite orolig, eller, inte orolig, men undrar lite hur det kommer bli när barnet hör mig och sambon prata med varandra. Vi blandar något fruktansvärt! Ofta pratar han spanska med mig och jag svenska med honom, men ibland blir det tvärtom, haha! Och sen har vi ju förstås våra egenpåhittade "svanska" ord... Några exempel (obs! spanskt uttal): "fikar" = att fika, "håldar" = att hålla, "diskar" = att diska. Dessa ord används ofta av den som pratar spanska för tillfället. Snacka om att vi lär förvirra barnen om vi inte skärper oss! Men ni (som pratar både svenska och spanska) vet ju hur det är; vissa ord använder man mer på den ena än det andra språket och då kommer det naturligt.

När vi träffades bodde vi i ett engelsktalande land, så i början blandade vi spanska och engelska. När sambon lärt sig svenska blandande vi alla 3 språken ett tag, men sedan fick engelskan ge vika för "bara" spanskan och svenskan sen vi flyttade till Sverige.

Ang. de du sa Damon, om engelska böcker så tror jag att det är bra idé. Ska försöka att "inkorporera" icke-dubbade Disneyfilmer, etc., så fort barnen lärt sig läsa (eller tidigare) också. Däremot kommer jag inte att prata engelska med barnen (även om jag har lätt för att växla över och prata obehindrat på eng., så använder jag det ju inte längre i dagligt tal och därför är det inte lika bra som det var förr heller).

Ojojoj, vad detta blev långt! Inte meningen att dra hela min livshistoria (nåja, nästan) ju!

Svar på tråden Ni med barn som ska ha spanska som andra språk!