• srka

Ska måla Ikea SVALA barnbord/stolar. Behöver inrpiration.

Har köpt Ikea SVALA till min sons rum och ska nu måla dem men vet inte i vilken färg. www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=15601&langId=-11&categoryId=15668&chosenPartNumber=87474709
    Han har ljust beiga väggar i rummet och vita möbler. Försöker inreda med färg på övriga saker i stället så tanken var att möblerna ska få färg, men vilken? Ska man måla med vanlig färg och pensel eller är det lättare att spraymåla dem? Någon som målat dessa och som kan komma med lite tips och idéer?

• Svar på tråden Ska måla Ikea SVALA barnbord/stolar. Behöver inrpiration.
  • Nervis

färg vet jag inte, pensel bör nog funka. Spraymålning är inte så lätt som det verkar.

men jag såg någonstans att det fanns typ klistermärken modell större som man kan sätta fast på väggen tex. Såg någon som hade gjort det med ett sånt där bord. Först målat och sedan satt fast ett sånt där märke på bordet, ett gulligt motiv och sedan lackat över altihop. Blev jättefint. minns inte vad det hette var det fototapet eller nåt sånt motivtapet kanske... nä jag minns inte...

• Mamman till två

Jag har målat ikea-barnmöbler..
    Gick in i en färg affär & där hjälpte de mig att välja det som passade bäst.

Jag målade med pensel på svåråtkomliga hörn & rollade resten..

Bilder finns i mitt galleri,..
    Leksakskistor, stolar & bord...

• Anna Paulita

Jag målade min dotters bord och stolar (samma som ni har) i metallic färg, det blev lite häftigare än vanlig färg tycker jag. :)

• Vombell

Jag har målat samma möbelgrupp. Jag målade dem dock vita eftersom resten av rummet har färg. Blev jättebra och var inte svårt. Använde enbart pensel. Fick hjälp att välja färg av färghandeln eftersom det ska vara en med lack i så att den tål att slitas på.

• srka

Tack för att ni tagit er tid att svara.
    Just nu är färgerna jag har i rummet klarrött, klarblått och klargrönt. Funderade ett tag om jag ska måla olika färger på olika ben i gult, rött, blått och grönt och måla bordsskiva och sitsar i någon av dessa färger. Kanske blir ett för stökigt intryck? Eller måla en färg på stolarna (rött) och en färg (blått) på bordet?
    Några fler som vill tycka till och hjälpa mig?

• Vombell

Jag skulle ha målat möblerna i en varsin färg, en grön, en blå och en röd. Tror att det kan ge ett stökigt intryck med nenen i olika färger. Bara min åsikt dock

Svar på tråden Ska måla Ikea SVALA barnbord/stolar. Behöver inrpiration.