• asaerl

Spjälsäng där långsidan går att ta bort?

Är det någon som kan tipsa mig om en spjälsäng där ena långsidan går att ta bort? Jag har kollat med flera butiker, men lyckas inte hitta någon. Spjälsängar med höj- och sänkbar långsida funkar inte eftersom sidan inte går att sänka ner tillräckligt långt för att hamna i samma höjd som min egen säng (som är 50 cm hög). Det allra bästa vore om spjälsängen samtidigt hade en botten som går att höja och sänka steglöst, istället för att bara ha två eller tre förutbestämda lägen. Jätteglad för alla tips!

• Svar på tråden Spjälsäng där långsidan går att ta bort?
  • Anna B

Jag känner flera som bara tagit av ena långsidan. Man kanske får stabilisera upp den med något om det blir vingligt.

• Nifelheim

Det GÅR att göra på alla (nästan) spjälsängar. Du bara sätter dit en liten planka eller ngt för att stadga upp istället för den sidan du tar bort.
    Så då är de bara o leta reda på en med steglös höjd då.

• salvavinnie

Jag letar också febrilt efter en sån spjälsäng - VARFÖR har inget snille kommit på att tillverka såna, de skulle sälja som smör...

Har inte hittat någon hittills, letar fortfarande...

• mage06

Om man är beredd att betala för det nytillverkas den danska juno-sängen. Det är den sötaste, smartaste jag vet. Där kan båda långsidorna tas av och det blir en växa-säng. De får man ju också beakta när man ser priset, att den kan användas till 6-års åldern. Man kan också hitta den begagnad då den började tillverkas på 40-talet, men det är sällan man ser den beg. i sverige däremot i danmark är det vanligt. Titta på www.junosengen.dk Försökte hitta återförsäljare i sverige, vet att det finns, men lyckades inte. Återkommer om jag hittar.

• sicksack

Vi har en Gulliver spjälsäng från IKEA och den har vi tagir bort långsidan från. Sedan har vi satt en rem runt benen för att hålla ihop den, fungerar utmärkt.

• asaerl

Hej alla gulliga som kommer med tips!
    Det som känns förvirrande är att alla försäljare poänterar att spjälsängen kan bli ranglig och därmed farlig om man tar bort långsidan, och det är ju inte bra. Svårt att veta hur man ska göra då.

En annan fråga: jag har fått låna en vagga av mina föräldrar. Där skulle jag kunna göra en variant och ta bort ena långsidan från den och samtidigt surra vaggan mot stativet så den står still. Är det någon som har erfarenhet eller några synpunkter på den lösningen när det gäller säkerheten? Det borde ju vara samma sak som att plocka bort långsidan från en spjälsäng?

• krc

Vi har köpt en säng på Babyproffsen av märket Leander, som kan vara både en spjällsäng, en vanlig juniorsäng, kanske en soffa osv. Mycket snygg och förhopnningsvis lika praktisk.
    Sängen är dyr, men vi tog den ändå!
    Lycka till, kika på www.babyproffsen.se

• Barbablond

Vi har IKEA:s "SNIGLAR" och har tagit bort ena långsidan. Den har vi sedan skruvat fast på samma sida, men UNDER sängen. Alltså är långsidan lika stabil som tidigare, åtminstone i nederkant, men det är ju också där botten sitter fast. Så borde det gå att göra på alla sängar.

• Barbablond

Angående höjden är det inte så mycket som skiljer upp till vår sänghöjd, vi har lagt ett par trädgårdsstolsdynor under madrassen.

• Ankan 77

Baby Dan har en som man kan ta bort ena långsidan (tillverkad för att kunna göra det). Fast den kostar ca 3000kr

Mira, född 20/6-06
  • Tjohalia

Det går att ta bort långsidan på nästan alla spjälsängar, se bara till att botten fäster i kortsidorna och inte i långsidorna. Våran hade två olika lägen att ställa in höjden i och då det ej stämde med våran säng så ställde vi in botten på lägsta läget och fyllde på med madraser istället! 3 stycken räckte, då blev sängarna i samma höjd!

Gravid igen
  • MosterFia

Det har åtminstone funnits, den spjälsäng som vår dotter sover i nu har både jag och min storasyster sovit i när vi var små, och där kan man ta bort långsidorna med ett enkelt handgrepp.

Svar på tråden Spjälsäng där långsidan går att ta bort?