• Anonym (Ibizz)

Klamydian försvann

Min kompis fick klamydia men behandlade den inte pga en del omständigheter.

Hon var på återbesök efter en vecka o lämnade nytt prov och då var det borta!!!

Hur 17 kan klamydia försvinna av sig själv utan pencellin? Ngn mer som vart med om det?

• Svar på tråden Klamydian försvann
  • Marilyne

Kan de av någon anledning ha förväxlat proverna?

• Anonym (Ibizz)

Det vette 17 men hur ska de kunna göra det? Om hon nu har klamydia men tror att den är borta är det ju livsfarligt isåfall..hon kan ju bli steril.

Hur kan detta ske? Fattar inte. Antingen hade hon det inte från början eller så hade hon det o det senaste provet blev förväxlat?

• AdrianK

Klamydia försvinner inte hur som helst. Det är en bakteriell infektion som inte släpper förräns mediciner har satt in.
    Har hon tagit en en pencillin-kur för något annat?
    Hon borde nog ta ett tredje prov för att vara säker.

• Anonym (Ibizz)

Nej inget annat pencillin har hon tagit.

• Anonym

Klamydia kan försvinna å komma tillbaka och ligga latent...
    Bäst hon tar ett nytt test

• Anonym (HALLÅ)

Klamydia kan inte alls försvinna och komma tillbaka eller ligga latent, det är kondylom och herpes!!!

• Anonym (nää)

Klamydia kan INTE försvinna av sig själv. Klamydia kan inte ligga latent i kroppen. Precis som anonym (hallå) säger. Min kusin är gynekolog och jag har fått höra hur det ligger till allt för många ggr
    Så hur din kompis inte har klamydia nu är en gåta men något skumt är det. Det kan alltså inte försvinna utan måste behandlas.

• Anonym (Ibizz)

Ja då måste ngt av proverna ha förväxlats isåfall...

• Meline

Jag tror inte att proverna har förväxlats, men det är möjligt att de helt enkelt inte fick med tillräckligt med bakterier i provet för att det skulle visa positivt.

Det finns faktiskt spekulationer om att klamydia skulle kunna ligga latent, men även latent klamydia skulle synas på ett prov, för bakterierna försvinner inte för det. Latens innebär bara att man inte har några symptom, att ens immunsystem inte reagerar på det, och att man inte smittar just då. Om hon har ätit tetralysal eller liknande antibiotika tar det också död på bakterierna, men det verkar det ju inte som om hon har gjort.

Jag skulle göra om provet.

• PetraGos

Låter snarare som om din kompis har missat att berätta en del av historien!!?
    Eller så är hon unik och har lyckats bli av med klamydian själv..

• Anonym (alt)

För mig som har intressena mot alternativmedicin så låter det inte helt otroligt att man skulle kunna bli av med klamydian.
    men men...
    Vad jag vet så kan det hända att den inte syns på proverna och så var det nog för mig när jag fick det.
    Jag fick himla ont i magen och vet att jag varit med en kille som skulle kunna haft klamydia, enl smittskyddslagen var han tvungen att berätta.
    De kollade mig och sa nej vi hittar inget men eftersom jag kände något tog jag ändå en behandling. Problemen jag hadde försvann med antibiotikan.

Hur mår tjejen för övrigt?? Hur är mage, tarm, luftvägar?
    Hur lever tjejen? Är hon ute mkt o får frisk luft? Äter hon mycket grönt?
    Om hon har väldigt bra allmäntilstånd kanske kroppen kan ta bort klamydian själv men helt utan någon slags behandling låter unikt.

• Anonym

Jag vet inte hur det kommer sig, men jag har också varit med om något lustigt. Jag har enbart legat med min pojkvän, men innan vi blev tillsammans låg han med en kompis till mig ett par gånger. Det visade sig att hon hade klamydia så vi gick och testade oss. Det visade ingenting på killen, men på mig (som va oskuld innan honom). Vi fick båda medicin och så testades vi efter behandlingen igen, då va jag tydligen frisk, killen också. När jag skulle till ungdomsmottagningen ca 6 månader senare bestämde vi att vi skulle göra ett nytt test, vilket visade att JAG hade klamydia igen, killen åkte också o testade sig och det visade att han inte hade något... Jag har aldrig varit otrogen eller liknande men jag fattar inte varför det visade sig på mig men inte killen när vi vet att det kom från honom, sen så fattar jag inte hur det kunnat komma tillbaka... Någon som har någon förklaring på det?

• Anonym (alt)

Anonym: min tolkning på detta är..
    1. klamydian visar sig inte alltid vid tester men kan finnas där ändå.
    2. Klamydian fanns kvar trots medicinering eller att någon av er slarvat eller ej tagit sin medicin.

• Annica30

Klamydia kan självläka, om man går med det länge!! Såklart inget att rekommendera, men de kan hända!!

• Anonym

Jag har urinvägsinfektion och har antagligen haft det ett tag eftersom det har läckt ut röda blodkroppar i urinen sen första provet (och jag har lämnat 3 prover sen i måndags) men det visade inga bakterier förräns idag.
    Det kanske kan vara samma sak med klamydia, som nån sa, att det inte alltid är med tillräckligt med bakterier i urinprovet för att det ska visa nånting.
    Hon kanske hade druckit mycket innan så kisset var utspätt?

• Annica30

Jo, fast på tjejer tar man inte urinprov! Då tar man prov på livmodertappen..

• Anonym

Jag har både tagit klamydiatest från livmodertappen och urin!

Har föresten en vän som ofta får lämna nua prover för att de förstörts i labbet. Om jag minns rätt så har det med hennes blodgrupp att göra? Men ska förhöra mig på nytt om det för att bli säker.

Svar på tråden Klamydian försvann