• 1991

Vad är bäst: En ensam katt eller två katter tillsammans?

Jag såg ett "Animal Cops Houston"-avsnitt på TV häromdagen och då sa en som fått en katt därifrån att "jag pratar och klappar henne mycket varje dag" och då slog det mig att jag/vi i min familj varit rätt slarviga med det, visst kelar vi med vår katt ibland men det har varit för lite enligt mig.
    Fick enorma skuldkänslor och sen dess kan jag knappt gå ifrån henne utan att jag känner mig taskig hon är ju en väldigt kelig OCH busig katt i sig.. så det behövs nog att man är mycket med henne med tanke på att hon är själv.

Vi skaffade henne i December förra året, alltså inte så länge sedan. Nu tänkte jag bara fråga vad ni som har katter tror, eller om ni hört något.. mår en katt bäst av att vara själv? Eller trivs de bättre med nån katt som sällskap?
    Vi hade två katter tillsammans förut, men den ena var överlugn och den andra var extrem åt andra hållet.. så det gick liksom inte, dom tillföre inte varandra något.

Jag vill det bästa för min lilla kisse ( ) och frågar därför er vad ni tror om det? Ensamkatt eller ej?

• Svar på tråden Vad är bäst: En ensam katt eller två katter tillsammans?
  • Fantastica

Det beror helt på kissen. Vissa katter är ensamkatter ut i *hum* tasspetsarna Jag har själv skaffat en kompis till vår kisse (4 år resp 5 mån) Hon är inte helt överlycklig på oss kan jag säga. Dock går det bättre och bättre och hon sover mer på nätterna.

Tyvärr har Aska förändrats ganska mycket sen Gizmo kom. Mindre busig och kelig men vi märker att hon sakta börjar bli sig själv igen.
    (Anledningen till att vi skaffade en till var att Aska la om dygnet och var vaken hela nätterna. Det har förbättrats avsevärt)

Om inte din katt verkar må dåligt av att vara själv så finns det ingen anledning

• 1991

Fantastisca: Okej Hon verkar ju inte direkt må dåligt av att va själv, mest något jag själv tänkt på.. att vi faktiskt inte "hållt på" (d.v.s kelat och busat) med henne särskillt mycket alls. Den familjen hon bodde i innan oss var hon ju ensam i, så hon har ju aldrig haft sällskap förr.. så då är hon kanske ensamkatt ändå?

• Fantastica

Verkar hon inte må dåligt så skulle inte jag chansa

• dekad

Min kisse verkar inte heller må dåligt, men för hans skull ska vi skaffa en till ändå. Tror han kommer få ut mycket av en kompis, någon att leka och busa och mysa med liksom...och så slipper man ju ha så dåligt samvete när man är hemifrån

• Que Sera Sera

Vi har tva katter, varav ena kopte jag mest som sallskap till min forsta - da jag pluggade mkt o var borta fran hemmet ratt manga timmar om dagen. Trodde min katt skulle bli glad over sitt syskon (jops, lillasyster - skiljer ett ar) men icket... Hehe, nu ar det val ok (1 ar senare) men hon tyckte inte mkt om henne i borjan sa tror inte det spelat ngn roll for henne om hon vart ensam eller ej.
    M.a.o: Beror mkt pa katten i sej...

• lycklig fru

När jag skaffade katt ksaffade jag två direkt. Alltså två syskon från samma kull (honor). Jag tror att dom har mått bra av att ha varandra.
    Min man hade också katt när vi träffades (en hane). Så nu har vi tre. Han-katten var/är väl inte så förtjust i honorna, men det funkar bra. Han är mest för sig själv och bryr sig inte om dom andra två så mycket.
    Håller med er andra att det beror nog mycket på hur katten är.

• Linastrumpan

Det sägs att det bästa är att skaffa två katter på en gång, helst från samma kull. Jag har en ensam katt och har haft henne i 8år. Hon HATAR andra katter så att skaffa henne en kopis skulle absolut inte vara för hennes bästa.....

• kath

Vi hade en katt och sedan dog den ena. Den lilla kisse som var kvar höll på att gå av av sorg. Han var så ledsen och skrek efter sin kamrat varje dag. Efter ett par månader skaffade vi då en till katt och nu är de som ler och långhalm. Och den älsta katten skriker inte utan är glad. Det är ju dessutom 2 år mellan dem och de är helt olika men gillar varndra ändå.

Å andra sidanhade vi en katt när jag bodde hemma och skaffade en till. Då flyttade den första katten. Han ville inte ha sälskap.

Så det beror nog på katten.

• Zaria

Jag tror det är olika.

har två kullsyskon och den ena verkligen HATAR den andre, skriker och flyger på honom och är grinig så fort han är i närheten, är han ensam så är han hur gosig som helst...

Annars sägs det ju att det ultimata väl ska vara två kullsyskon, en del katter gillar ju verkligen inte andra katter.

• Crispie

Det beror på katten.. Vi har en hankatt som INTE gillar andra katter.. vi hade hans bror innan o det funkade inte alls.

Han är en ensamkatt och världens goaste..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Pollyanna

Våra katter är kullsyskon (hanar) och de har hur kul som helst med varandra.
    Jag tror de känner sig lite tryggare också t ex har vi inga problem med att ha dem i transportburen när vi åker bil längre sträckor. När vi chipmärkte dem gick det också utmärkt, inte särskilt läbbigt hos vet när man är två.

• Zaria

Pollyanna: Åh så vill jag också ha det, men det ena kullsyskonet hatar ju den andre...Jobbigt man märker att han inte mår bra av att leva med syskonet.
    Hade ju hoppats att få det som hos dig..

• LPW

Misse blev som en ny katt då vi skaffade Honey- han riktigt "levde upp". Nu har Misse varit sjuk och han har var på djursjukhuset i över en vecka och Honey var förtvivlad här hemma. Alltså- helt klart 2 katter. Misse är en hittekatt men vi tror att han var runt 7 år då Honey kom hem till oss (och han hade då i alla fall varit ensamkatt de senaste 3 åren).

Ni skulle ju kunna vara jourhem åt en hemlös kisse och om det fungerar behålla henne/honom?!

• 1991

Verkar vara så olika ju, så man blir lite förvirrad.
    Nikita är 2 år och vi fick henne som 1 åring av en annan familj pågrund av allergi, där hade hon levt själv. Men det är svårt att säga om hon är en ensamkatt eller ej.. har ju aldrig sett henne med andra katter. Vet bara att hon går omkring och jamar och vill ha uppmärksamhet väldigt mycket nu (Jag är hemma och har sommarlov och mamma & syster är på jobb/fritids) blir nervös hur det ska bli när vi alla jobbar och går i skolan..
    Hon är både lugn och busig i sig, kan ligga en hel dag och bara lata sig.. men får sina enorma busryck då och då och far igenom lägenheten som en tornado. För att hon skulle trivas med en annan katt tror jag denne skulle vara precis som hon, lite både och, varken för lugn eller för busig.

Samtidigt vill jag inte riskera något, tänk om hon verkligen inte trivs med en annan katt. Hur gör man då?

• LPW

Fast är ni jourhem åt t.ex en hittekatt så är det ju en tillfällig lösning tills kissen hittat ett permanent hem och fungerar det Nikita så kan ni ju behålla den. Hade jag varit i dina kläder och inte ville chansa så hade jag definitivt kontaktat ett "katthem" (eller vad det nu kan tänkas heta) och hört efter.

Kan tillägga att vår Misse var sjuk för ett tag sedan och var på djursjukhuset i 10 dagar och Honey var helt förtvivlad hemma och saknade honom något alldeles fruktansvärt.

• 1991

LPW

Det kanske vore något då, vet du några internetsidor om katthem i stockholm där man kan kolla? Det är väll såna sidor man brukar gå in på då antar jag.

Nikita är ju en hona, vad passar hon bäst med då?
    Honkatter eller hankatter?

• LPW

Kastrerad hona eller hane spelar nog ingen roll. Titta på t.ex www.katthemmet.nu/

Tycker att du skall ta kontakt med dem och i alla fall höra efter vad de säger.

• 1991

Hur brukar bengaler vara till sättet? (Halvbengal)
    Kanske, om den finns kvar, ska få hit en sån på prov någon dag.

• LPW

Bengaler är väldigt aktiva. Tittade på en sådan för två veckor sedan men insåg att det var ett "säkrare kort" att välja en britt med tanke på tempramentet. Tycker dock att bengaler är en av de absolut finaste kattraserna och skulle gärna ha en sådan någon gång, men då tillsammns med mer aktiva katter än de jag har nu.

Svar på tråden Vad är bäst: En ensam katt eller två katter tillsammans?