Kronofogden kommer hem till oss
Hej..
Jag bara undrar litet här nu. Har läst litet på FL om utmätning och vad dom tar.
Kan dom ta saker och ting som är köpt på avbetalning och dylikt, och inte står i vårat namn?
Det är min sambo som har skuld hos kronofogden. Jag och barnen har bara bott här i sverige i 6 månader, då vi kommer från ett annat nordiskt land.
Vi har en platt tv, men den är hyrd hos Thorn. Min sambos bil är det banken som "äger". Skulden på bilen är ennu så stor att man inte vill få något til övers om den säljs.
Så har vi en soffa och några möbler som jag hade med mig, blant annat barnens möbler. Men jag har inga kvittor på det. Soffan är 5 år gammal, men av skinn.
Min sambo har en dator, men ingen skärm på den. Altså bara den där kassan med hårddisk och så..
I köket har vi vannkokar, frityr och brödrostare.
Vad tar dom av det här?
Sen så undrar jag om dom kan gå på mig och min csn eftersom det ju handlar om min sambo?
Och till slut, i brevet står det ju vilken tid dom skall komma. Den tiden är vi inte hemma. Min sambo har precis börjat jobba, fast det är i ett annat land. Han är hemma här bara två helger i månaden eftersom avstånden är rätt så lång. Så det blir jag som måste ta mig av dom.
Och jag är på skolan på den tiden, har nationelt prov den dagen som jag inte kan missa.
I brevet står det att om vi inte är hemma så tar dom sig in ändå via låssmed. Vår dotter kommer antagligen vara hemma den dagen, och jag vill ju inte att hon skall bli skrämd. Vi hade inbrott för några veckor sen.
Jag vill inte att dom skall gå in utan att någon är hemma. Får man lov att ändra tiden, eller tror om då att man forsöker lura sig undan?
Hoppas på svar.