• Anonym

Kronofogden kommer hem till oss

Hej..

Jag bara undrar litet här nu. Har läst litet på FL om utmätning och vad dom tar.
    Kan dom ta saker och ting som är köpt på avbetalning och dylikt, och inte står i vårat namn?
    Det är min sambo som har skuld hos kronofogden. Jag och barnen har bara bott här i sverige i 6 månader, då vi kommer från ett annat nordiskt land.
    Vi har en platt tv, men den är hyrd hos Thorn. Min sambos bil är det banken som "äger". Skulden på bilen är ennu så stor att man inte vill få något til övers om den säljs.
    Så har vi en soffa och några möbler som jag hade med mig, blant annat barnens möbler. Men jag har inga kvittor på det. Soffan är 5 år gammal, men av skinn.
    Min sambo har en dator, men ingen skärm på den. Altså bara den där kassan med hårddisk och så..
    I köket har vi vannkokar, frityr och brödrostare.
    Vad tar dom av det här?

Sen så undrar jag om dom kan gå på mig och min csn eftersom det ju handlar om min sambo?

Och till slut, i brevet står det ju vilken tid dom skall komma. Den tiden är vi inte hemma. Min sambo har precis börjat jobba, fast det är i ett annat land. Han är hemma här bara två helger i månaden eftersom avstånden är rätt så lång. Så det blir jag som måste ta mig av dom.
    Och jag är på skolan på den tiden, har nationelt prov den dagen som jag inte kan missa.
    I brevet står det att om vi inte är hemma så tar dom sig in ändå via låssmed. Vår dotter kommer antagligen vara hemma den dagen, och jag vill ju inte att hon skall bli skrämd. Vi hade inbrott för några veckor sen.
    Jag vill inte att dom skall gå in utan att någon är hemma. Får man lov att ändra tiden, eller tror om då att man forsöker lura sig undan?

Hoppas på svar.

• Svar på tråden Kronofogden kommer hem till oss
  • mina1

Vet bara att man som sambos likräknas med gifta när det gäller socialkontoret. När det skall beräknas inkomster o dyl.

• Anonym

Jag hade kronofogden hos mig på utmätning förra året. Möbler som soffor osv kan dom inte ta,då det behövs som levnads standard. Samma sak med vannkokar, frityr och brödrostare.Barnens saker tar dom inte heller. Dina saker räknas som din sambos eftersom ni bor tillsammans.

Saker på lån vet jag inte hur det fungerar med tyvärr. Och ang tiden så ring och förklara situation så kan dom säkert byta tid,det är nog lättare för dom om du eller din sambo skulle vara hemma. När dom var hemma hos mig så kom två kvinnor och dom var jättetrevliga,hade förväntat mig värre. Jag hade dock bara en skuld på under 10.000 kr,endå kom dom hem..

Det dom är intreserade av att ta är saker av värde.Tex värdefull tv (vi hade en ca 5 år gammal tv som inte ansågs värdefull) video,dvd,stereo,dator osv.

Hoppas det ordnar sig för er.
    Hoppas det ordnar sig för er.

• mirre2

tror de kan ta bilen oxå fast den e på lån de säljer den på auktion sen om de blir pengar kvar får ni dom,och där e ni kvar me skulden utan bil
    tv kan de inte ta om ni bara hyr den då får ni ha papper framme så de ser att de e hyrtv

• Anonym

Prata med dom du, förklara som det är så kanske ni kan komma överrens om en annan dag och tid då du kan vara hemma.

Men annars så får du väl tala om för dottern att dom ska komma, när dom ska komma osv så om ni tycker att det är ok är det väl bättre om hon öppnar och släpper in dom istället för att dom ska ta sig in med låssmed?

• Anonym

Fogden har varit hemma hos oss oxå då min sambo har skuld där men det kunde inte ta något för han har inget i värde. Allt i lägenheten är mitt ungefär. Både tv och dator står på mig så de tog inget. Datorn tog de inte heller pga att den inte var färdigbetalad så den ägdes inte av oss.

Ring du till dom de är inte så hemska som man tror.
    Hoppas det löser sig.

• Hemligtjej24

Usch jag var i samma sits en gång. Jag vet egentligen inte alls vad som hände. Dom skulle komma en dag men då var jag bortrest så jag ringde min handläggare på KRF och vi bestämde tid för möte,jag dök inte upp (blev akut sjuk) och ingen möjlighet att ringa. Sen dess har dom INTE ringt mig eller kontaktat mig på annat sätt nu i år tog dom mina skattepengar på 800 kr ca. Jag VET att skulden där är på ett antal tusen,men jag fattar inte varför dom inte hört av sig.

Ring och säg att du har prov då som du inte kan missa och din dotter kommer vara hemma men hon kommer nog bli skrämd så kan ni komma överens om en tid ihop istället. Dom är inte så hemska som man tror

• Anonym

Men det är väl ens egna ansvar att kontakta dom också, som i det senaste inlägget?!

Risken är ju bara att det blir ännu värre för att man undviker dom, skulle jag inte gjort.

• Hemligtjej24

Undviker gör jag inte eftersom dom varit här hemma och låtit mig skriva på papper och så. ´Dessutom kan jag av olika skäl inte ringa heller så och det är en bra bit till stan och har ingen bil och bussar är det kasst med här. Går inte så ofta

• Anonym

Nej, men man kanske kan skicka ett litet brev eller ringa ett samtal.
    Men det är sak samma varför du gör det eller inte, men jag tycker att för sin egen skull kanske man skulle ta kontakt med dom (försöka i alla fall, på något sätt kan du nog) för att slippa ännu mer problem.

Men jag är ju såklart inte insatt i dina kontakter med dom, och skriver inte detta för att låta som nån slags pekpinne.

Men i vissa fall låter det som att det är så synd om en del människor, för att dom inte blivit kontaktade och sen så råkar det smälla till och man får mer problem än man hade innan.
    Menar inte dig, men jag har läst om andra som "håller sig undan" på ett eller annat sätt, och skyller på både det ena och det andra, och som sen blir jättearga när dom väl blir kontaktade och då som sagt, får mer problem än innan.

Och, för att förtydliga, nej jag menar inte dig Hemligtjej24 nu, utan vad jag har läst om förut.
    Därför skrev jag inlägget om att man har nog skyldighet själv att ta kontakt också.

• Anonym

Jag personligen hade ju varit intresserad av att veta vad som händer med min skuld tex, och därför tagit kontakt med dom själv.

• Anonym

Kf var hemma hos mig för ett par månader sen. Besöket gick på 5 min. De tittade bara vad vi hade för tv....sen undrade de över inkomster och utgifter......
    Sen kom det ett papper på hur mycket de drar från min inkomst. De räknar ihop min och mannens inkomst.....så de drar rätt mycket...men det känns skönt att det blir betalt...sakta men säkert!

• Anonym

Jag kan i mitt stilla sinne fundera över varför han har köpt en bil på avbetalning då han har andra räkningar som han inte har råd att betala?

Ang. tiden så tror jag inte kronofogden är omöjliga att förhandla fram en ny tid med om du ringer och förklara läget. De vill nog gärna slippa gå in med låssmed om detta är möjligt.

• Anonym

Jag har svårt att tänka mig ett de kan ta en bil som är köpt på avbetalning. Om din sambo slutar betala sen så förlorar ju köparen bilen. Den går tillbaka till bilfirman. Men jag vet inte...

• Anonym

Bilen lär väl dock lämnast tillbaka till köparen då man inte kan räkna med att ha råd med en ny bil, försäkring, bensin och skatt på den bilen om man har skulder hos kronofogden?

Svar på tråden Kronofogden kommer hem till oss