• pettsonfindus

Bra billig familjebil?

Ska väl snart köpa ny bil eftersom vår Peugeot 306 kombi är för liten då vi tre blir fyra, men dubbelvagn och så.

Ok mina krav:
    Som äldst 2003:a
    "Billig"
    Billig i drift
    Bra med plats

Ja det är väl det jag kommer på nu

• Svar på tråden Bra billig familjebil?
  • pettsonfindus

Ingen som har en bil som ni gillar eller skulle vilja ha?

• MymlanB

Vi har en Ford Focus - Flexifuel Kombi. Jag älskar den bilen! Får in precis hur mycket grunkor som helst , skön att köra, billig i drift, gratis parkering i stan + boendeparkering, ganska pigg trots allt ... Men det ska vara den nya Focusen - har även kört den gamla och den är ganska slö och inte så rolig...
    ett tips i alla fall...

• MymlanB

Kan tillägga att vi kör två mountainbikes, massivt med packning samt golfbag samtidigt utan problem

• dorran

hej
    vi letar med bil, jag har sålt med fiesta eftersom vi snart blir tre. men vi letar efter en honda hrv eller crv eller subaru. Alla är fyrhjulsdrift, det är trevligt på vintern. de första är typ som jeepar, bra krocksäkerhet på dem. Drar inte så fasligt med soppa heller, (en vanlig volvo kombi drar ju runt 1 l / mil, så dessa drar ungefär samma fast de är "jeepar" ) skatten o försäknringen är inte så farligt heller. om man tittar på IF .

www.blocket.se/vi/8929296.htm

Lite tips från mig. ;)

• pettsonfindus

Tack för tipsen.

MymlanB: Har länge tittat på alternativbränsle, och ditt tips låter intressant. Vet du vad en sån Ford Focus - Flexifuel Kombi kostar ungefär?

Dorran: Det är för mycket i bränsleförbrukning för oss tycker jag. Vår nuvarande drar ca 0,7 blandad körning. Men tack iaf!

• MymlanB

Vi har en ny så den är ganska dyr - vi slog till på en Ghia och den kostade drygt 200 000. (de har olika modeller av samma bil med olika utrustning - Ghia är den som är lite lyxigare än grundmodellen men inte den dyraste). Om man köper den billigaste modellen tror jag den kostar ca 170 000. Men det borde komma ut begagnade nu - den nya Flexifuelen har ju funnits ute ett tag så det borde komma ut några på begagnatmarknaden. Vet dock inte vad de skulle gå på... Men jag kan verkligen rekommendera bilen. Jag och min sambo är miljömedvetna och det känns verkligen bra att köra på etanol. Vi har räknat på vår körning och vi tjänar på att köra på etanol (än så länge i alla fall - hoppas inte etanolen går upp mer).
    Jag kan verkligen rekommendera en provkörning. Gå till närmaste fordhandlare och säg att du vill provköra en Focus FLexifuel Ghia - du kommer gilla den (sen behöver du ju inte säga att du tänker köpa en begagnad sen... )

Svar på tråden Bra billig familjebil?