• Anonym (Utmattad)

Hur hårda är de på arbetsförmedlingen med listan över sökta jobb?

Jag anmälde mig som arbetslös för ett par månader sen och har fått ett papper där jag ska fylla i vilka arbeten jag har sökt. Saken är den att jag under denna period har mått mycket dåligt av privata skäl, mest p.g.a. av en extremt jobbig vårdnadstvist med mitt barns pappa som har varit våldsam och hotfull.
    Jag trodde att jag skulle kunna samla mig och söka jobb men jag har varit så fruktansvärt trött och samtidigt stressad över allt så jag har helt enkelt inte klarat av det. Jag har många gånger tänkt sjukskriva mig men ska alltid vara 'syster duktig' och kunde inte förmå mig fast nu inser jag att det är nödvändigt för att jag ska kunna repa mig.
    Nu ska listan snart lämnas in och jag undrar för det första vad som händer om jag inte gör det, om de kollar upp att man verkligen sökt jobben och hur pass förstående de är om man inte har grejat det av personliga skäl.
    Jag har alltså INTE tänkt bidragsfuska medvetet utan behöver bara en tidsfrist så att jag kan få läkarkontakt och sjukskrivning.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur hårda är de på arbetsförmedlingen med listan över sökta jobb?
  • FKi

Hmm...Dom kan vara ganska hårda men om du går in och förklarar för dom så tror jag (om dom e människor) att dom kommer att förstå din situation..!!

• Tezz72

Hej!
    Har du ingen handläggare på AF?

• Leeanlej

annars kan du ju alltid söka några arbeten nu... även om du är säker på att du inte får dem. de vill mest se så att du gör något själv du behöver ju inte säga när du sökte dem.

• mammaNena

här e dom väldigt hårda. minst 5 jobb ibland 10 i månaden. annars skrivs man ut..

• Puma80

Jag vet inte om det är till hjälp, men när jag blev arbetslös så skrev jag en cv, ej speciellt proffsig med lite fakta om mig själv och skickade den till typ 14 ställen jag skulle kunna tänka mig... sen skrev jag upp alla på papperet och gav dom... jag har inte hört nått mer om det... det funkade, jag fuskade lite också ;) men dom kollade inte upp det i alla fall... lycka till

• Ugglan71

Ärligt, så är det väldigt viktig att dokumentera vilka jobb man sökt för att visa att man stått till arbetsmarknadens förfogande. Om du är sjuk måste du sjukanmäla dig. Det får du även som arbetslös. Det kan finnas en risk att du blir av med a-kassan. Har du sökt några jobb? Om du har det uppge dessa även om de är få! Hur ser din bransch ut? Är det svårt att få jobb? Annars kan du hänvisa till att det  ej finns några intressant jobb att söka, som passar  din profil. Jag skulle inte uppge att du varit sjuk. Då finns en chans att du blir avstängd från din a-kassa.
    Hoppas att du snart blir bättre!

• Anonym (Utmattad)

Jo, jag har träffat en kvinna där ett par gånger men vet inte om hon räknas som min handledare. Ett alternativ är ju att jag slänger ihop en lista fast det kanske de kollar upp. Jag menar jag kan ju skicka några ansökningar i sista minuten om jag hinner och sen ange dem men det känns inte ok det heller, vet inte om jag pallar faktiskt. Jag tar hand om sonen, det är det enda jag klarar av, sen blir jag liksom helt apatisk, orkar inte med något krävande.

• jeannette

jag hade skickat ansökningar på en gång i olika ställer
    o sedan fyllt i pappern

dem kolar

lika bra att göra så för om du inte har sökt alls o dem märker det så stänger dem dig från A-kassa

• Anonym (Utmattad)

Självfallet inser jag hur det måste vara rent teoretiskt, jag får A-kassa för att kunna söka jobb, inte gå omkring och må dåligt men jag kan inte riktigt förklara varför det blev såhär. Sover nästan ingenting, är på helspänn fast jag är jättetrött, lättirriterad och gråter för ingenting.
    Jag kanske hinner få ihop en lista ändå. Är man utstraffad för all framtid annars?

• Marilyne

Här är de inte alls hårda, de vill att jag skriver 3 jobb jag söka varannanmånad som de kan föra in.

Svar på tråden Hur hårda är de på arbetsförmedlingen med listan över sökta jobb?