• Lillpluttens mamma

Kan hundar få svamp mellan trampdynorna?

Min lille vovve slicker och biter sig mycket mellan trampdynorna på ena tassen.
    När jag tittar är det alldeles svampigt och rött. Kan hundar få svamp där eller vad kan det vara? Nån som har några tips och råd..

• Svar på tråden Kan hundar få svamp mellan trampdynorna?
  • Buggis

Ja visst kan de det.
    Eller så kan det vara stafylokocker (eller hur det stavas). Vår vovve får det när det är blött ute. Det blir rött och sprucket och kliar infernaliskt, så hon tuggar nästan sönder fötterna! Jätteläskigt.

Tycker att du ska ringa veterinären så snart som möjligt, så vovven slipper ha ont! Om du väntar tills måndag tycker jag du ska investera i en tratt så den inte kommer åt att gnaga på tassarna!

• Angelflikkan

eller fukteksem, som oxå är vanligt...

kontakta veten.. är det stafylokocker så är det ingen rolig historia.. det kan smitta till människor..

• Mistii

Våran hund hade också så mellan tassarna. Slickade hela tiden och var alldels röd mellan tramdynorna. Det hände när vi bytte till ett billigare foder (hon åt så dåligt av de dyrare sorterna). Vi bytte då direkt tillbaka till ett bra foder. Dessutom köpte vi klorhexidin och pevarylpuder på Apoteket. Vi rengjorde mellan tramdynorna varje morgon och kväll med klorhexidin, torkade torrt med en handduk och sedan pudrade vi med pevarylpuder. Så fort hon blev blöt om tassarna ex om det regnade ute torkade vi dem torra. Vi sa också till henne så fort hon slickade. Efter några dagar var hon bra och sen dess har hon inga problem.

• Angelflikkan

fixa en tratt under helgen, och låt inte hunden gnaga/slicka på tassarna..

ring veten det första du gör på måndag..

• Lillpluttens mamma

Nu ringde jag till akuta ärenden. Dryg och stressad veterinär! Ska se till att han inte slickar och hålla det torrt.
    Tack för hjälpen alla!!

• Rigmor Mortis

Det är ingen panik med sånt. Hindra vovven från att slicka och bita (har ni tratt hemma?) och åk till veterinär efter helgen.

Svar på tråden Kan hundar få svamp mellan trampdynorna?