• sephrenia84

hjälp...vilken ost ?????

heeej..

undrar vilken ost jag KAN äta när jag är gravid... tex Babybel mm????

Snälla hjälp mig!!!!

• Svar på tråden hjälp...vilken ost ?????
  • Tjohalia

Den ska vara pastoriserad och ej vara en mögelost, då kan du äta den (är jag ganska säker på iaf, det kanske finns nåt mer "krav").

Gravid igen
  • lata kocken Johanna

Undvik ffa mjuka och mognadslagrade med andra ord undvik alla mögelostar i bit (de som är i tub är smältost)

alla hårda lagrade ostar är OK - eftersom de är lagrade såpass länge och har så låg vattenhalt att ev listeria inte trivs
    vill du vara extra säker - välj pastöriserade

Alla smältostar och pastöriserade färskostar är OK

babybel är en pastöriserad hårdost

• Tekla Maräng

Vill bara förtydliga det som står ovan: man bör inte äta dessertostar som t ex Brie, Camembert, etc. - även om de är pastöriserade!

Vet nämligen att det är många som tror att bara de är pastöriserade så går det bra, men alltså inte om de är mjuka/halvmjuka dessertostar.

Jag kan säga att jag ätit MYCKET smältost typ "La vache que ri" (eller hur det stavas på franska; Den skrattande kon, iaf) och kräftost på tub, haha, för att stilla suget efter dessertostar!

• lata kocken Johanna

precis Tekla

det är ett antal procent av de pastöriserade mognadslagrade mjuka ostarna som är återkontaminerade med listeria så de ska alltid undvikas

mer info om mikroberna finns i mitt krypin

• Smulan 79

Är det någon som vet om det finns ost som smakar BRIE som är OK? Vet att det fanns på tub förut, men tror inte den finns något mer.

• lata kocken Johanna

det går att värma brie så att den blir OK

kör en liten rund brie i ugnen på 150grader i 20-40 minuter (den ska vara flytande inuti)

låt svalna lite - och servera med tex tomatsallad, tomatchutney, hjortronsylt eller ngt annat gott och gott bröd

• Smulan 79

Wow, det lär ju helsmaskens Tackar tackar!

• Tekla Maräng

*gör mental anteckning av lata kocken Johannas tips!*

Man kan ju också t ex fritera camembert (mkt olja i stekpanna om man inte har fritös ) och äta med hjortronsylt. Panera camemberten först med ströbröd. Mmmmmmums!!!!

Svar på tråden hjälp...vilken ost ?????