• Tigger is a she

Snälla hjälp mig hitta en docka till mitt barn.

Det blev ingen docka. Jag var i en leksaksaffär och försökte hitta en till barnets 18-månadersdag, men jag kunde inte hitta någon som föll mig i smaken.

Jag vill ha en docka som har "hel" kropp - dvs INTE tygkropp.

Dessutom vill jag att dockan ska ha kön, men har inte bestämt mig för vilket. Kanske en av varje?

Jag är INTE intresserad av dockor som pratar, eller som dricker och kissar. Det är fult med dockor med konstiga munnar för att de ska kunna ha en napp eller nappflaska.

De ska INTE heller se helt nyfödda ut.

Hudfärgen har inte så stor betydelse, men lutar kanske mer åt ljus hudfärg än mörk. Kanske en av varje färg?

Den behöver inte kosta multum, någonstans mellan 0 och dryga 500-lappen?

Kan ni hjälpa mig? Var hittar jag en bra docka i Gbg-området? Om ni vet, snälla beskriv dockans utseende, vad den heter, vad den kostar och var jag kan hitta den.

(Ja, jag ville sätta färg på tillvaron - därför alla gubbar )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-11 21:52:41:
    P.S. jag glömde en av mina favoriter:

• Svar på tråden Snälla hjälp mig hitta en docka till mitt barn.
  • GummiGutta

Jag vill också köpa en docka till min ettåring, en utan massa smådelar, så jag hjälper till att puffa. Kanske får han överta min gamla pojkdocka Jesper, fast det vore bättre med en som inte har hår utan kanske målat hår. Och som kanske är lite mindre.

• underbark

Får det inte vara tygkropp på magen heller?

Jag menar att huvud, armar och ben är i mer hårt material?

• Lucky

Min dotter har en favoritdocka som inte är så jättestor och med hård kropp, det är en sk baddocka. Dock tror jag inte den har något kön...
    Men den köpte vi på öb för under 100lappen! en riktig favvo! Sen gillar hon även mina gamla tvillingdockor, en flicka och en pojke, men de är som sagt sen jag var liten

• norgesessan

min son har en plast docka (kommer inte ihåg vad den heter, men den finns i alla leksaks affärer). Den kan kissa, men nappflasken fungerar inte, så man får använda en spruta om den ska kissa....den är en pojke..munnen är inte så ful, for det är bara det lille hålet till nappflaskan och nappen (nappen är en pinne, typ). Fast jag tycket mer om tyg kroppar, hadde det på min docka när jag var liten...den har min farfar reparerat, med brun tejp i sidan, sen sydde han eller farmor tyg over fast den hittar jag inte...

• norgesessan

pinkie, tycke inte så mycket om den, men hällre den än kålhovuderna...själv om jag tyckte om kålhovuderna när jag var liten...

• underbark

Eftersom jag inte är världsgrym på danska
    så länkar jag denna sidan för säkerhets skull
    så du inte missar nått viktigt.. Skrattande

• GummiGutta

Finns det ingen docka för barn under tre år? Funderade på en pippi-docka från Åhléns, men min son ska ju stoppa allt i munnen så håret på den (av garn)  lär ju bli ganska läskigt, såvida han inte hinner dra av det först....

• Tigger is a she

Tack för alla svar!

GummiGutta:

Ja, målat hår känns kanske bättre...det har jag faktiskt inte tänkt på.

Pinkie:

Kinkig? Jag?! Nääe! Kanske lite, men som vanligt då med andra ord . Nja, trädockan gillar jag inte (snudd på en kåldocka...brrr). Jag tycker om dockor som ser mer "äkta" ut.

underbark:

Jag hade tänkt mig hård mage, så dockan ser så anatomiskt korrekt ut som möjligt. Men det kanske är vanligast - de flesta dockorna i affären jag var inne i hade tygkropp.

Lucky:

Jag vill nog helst ha kön på dockan, för som sagt så vill jag ha den så anatomiskt korrekt som möjligt. Jag tänker mig att ett kön kan leda till spännande iakttagelser och pedagogiska diskussioner .

norgesessan:

Varför gillade du tygkropp bäst? Vad heter dockan du köpt?

• Tigger is a she

Fler som har tips? Vilken docka har ni köpt/fått till era barn? Varför valde ni den?

• norgesessan

båda dockerna köptes på BR, en med mjuk mage, en med hård...det är inte babyborn..(heter den det???) men en annan liknande, den fins som vit tjej, vit pojke, och mörk tjej, sen finns den i en batterivariant med....
    Den mjuke fanns med olika kläder (båda dockerna är i et paket med en massa tilbehör) den vet jag inte namnet på....
    Jag tycker om den mjuka bäst, for at då rörs armarna och benen bättre...när sonen ska torka "bajs" (den bajsar inte, det är bara på låtsas) får han nestan bryta benen på den....

• norgesessan

min gamla docka hadde inget hår forresten, bara sånt som var i vax typ, men inte sånt som på jättegamla dockor..mer stripor i hovudet...jag tyckte den skulle ha hår (det var en tjej forresten, som heter elisabeth,(bestämte jag) den är 11 år nu...Så jag limmade en massa limm på hovudet, och la på bomull....hihi...sen hadde min mamma en tuschpenna med nagellack, den tog jag och målade hennes naglar, munn, och gjorde öronhänge...

• Mrs

www.krabat.se

Underbara dockor, leksaker, mjukdjur etc.
    Olika hudfarg/harfarg pa dockorna.
    Hallbara och anvandbara leksaker, mycket tra och
    inte bara plast....
    Tillverkas enbart for Krabat butikerna.

• tesbrandt
    Mrs skrev 2006-08-12 15:24:24 följande:
    www.krabat.seUnderbara dockor, leksaker, mjukdjur etc.Olika hudfarg/harfarg pa dockorna.Hallbara och anvandbara leksaker, mycket tra och inte bara plast....Tillverkas enbart for Krabat butikerna.
    De dockorna var ju underbart söta!!!!!
  • norgesessan

Ja, dom var jättefina....Jag var på en amerikansk sida en gång, man kunde skicka in et foro på sitt barn, sen gjorde dom en docka sm såg ut som barnet...fast den var jättedyr...

• Tigger is a she

Mrs:

Kanonfina dockor! Vad roligt att det fanns så många olika typer. Helt värt att besöka den butiken. Tack!

Svar på tråden Snälla hjälp mig hitta en docka till mitt barn.