• Jonna74

Hur dyrt kan det bli egentligen? (Djursjukhus)

Hej!
    Min katt är på djursjukhus sen igår eftermiddag, hon har stannat över nu i två nätter, opererades i eftermiddags.
    Ett stort brock i magen, och skador på bukhinnan sen ett hundbett.
    En väninna sa till mig att jag kan räkna med att det kommer att svida i plånboken. Att eftersom hon stannar i så många dagar så kommer det att röra sig om ca 20-30 000 kr??!!! Kan det stämma?
    Nu är katten som tur är försäkrad, men om hon inte varit det, hade det rört sig om sådana enorma summor då?

Ni andra som haft era djur på sjukhus i några dagar och som blivit opererade, vilka summor har det rört sig om ungefär?

kram Jonna

• Svar på tråden Hur dyrt kan det bli egentligen? (Djursjukhus)
  • Emab

Min brors katt opererades och låg inne i 3 v och det slutade på 33 000...men han hade också försäkring!

• Heidi1

min katt låg inne mån- fre.dom gick in o kollade om något störde levern tog även ett prov på levern o satte in en sondslang sammtidigt så man skulle få han o äta.Han hade förhöga levervärden o spyde o åt inget.dom hittade dock inget fel på han förutom för höga värden men vet inte varför. sen gjorde vi återbesök ett par ggr + medicin så gick hela kalaset på ca 15000 kr som tur var hade jag han försäkrad o betalade ca 4000-5000.kom inte ihåg exakt nu.

• Jonna74

Som det ser ut så bör vår katt få komma hem imorgon, så då är det ju inte så många dagar ändå.
    Men det bör ju inte röra sig om 20-30 tusen tycker man.

Skrev innan att jag kollat med mitt försäkringsbolag att jag har 1000 kr i självrisk plus 20% av summan. Sån tur att man försäkrat henne...

Kram Jonna

• V4E

Precis! Försäkringar ÄR bra att ha.

• HumDis

Min kompis katt var på djursjukhus i fyra-fem dygn i våras och genomgick en ganska stor operation efter att ha varit i bråk med en hund.

Jag har för mig att slutsumman blev 22000 kr för dom och att de fick betala ca 5000 själva eftersom de hade försäkring.

/ HumDis
  • Mimsen

Har inte haft vetrinärkostnader på ett bra tag nu...
    Men logiskt bör väl det kosta runt 5-6000 beroendes på vad de behöver göra o mediciner osv...
    VI har aldrig haft våra katter försäkrade, som tur är har vi dock vänner som är vetrinärer=)
    Jag räknade ut att vår första katt kostade oss sammanlagt ca 4000, hon blev dock 17år...SÅ logiskt uträknat av min far: " O fasen ho e ju tom billigare i drift än bilen"..
    Vår nu levande herre som blir 17 år är mr Klumpeduns, har bränt bägge framtassarna efter att varit för ivrig på kattmaten min mor tillagar själv klev rakt på spisplattan...kostade oss dryga 1500...kastreringen 300..vaccinationer 500...o det värsta av allt såren efter katt ohundslagsmål där en bit vart avsliten med 3 dygn på djursjukhus, 3 återbesök pga dränage det kostade mig 3200...

• Crispie

Hoppas de som INTE har sina djur försäkrade läser detta o får sej en tankeställare..

ALLA djur ska vara försäkrade.. annars svider det i plånboken.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Majsan70

I samband med att man lämnar in sitt sjuka djur skall man alltid på få en summa på den beräknade kostnaden. De brukar oxå ringa innan de gör ingrepp som höjer upp den summan.

Vår ena katt har opererats 2 ggr och då legat inne ca 3 dagar varje gång, över helger, vilket innebär xtra pengar. Runt 11000 per gång har det då kostat.

Som tur är så är kissarna försäkrade till tänderna så vi har bara betalat en bråkdel av den summan.

• Häxan Hedda

Min hund bröt tassen och slutsumman hamnade på 30 000! Plus att vi fick åka till ett djursjukhus 15 mil bort! 2 vändor t/r Så nu ber jag till högre makter att inget mer händer då vi nått taket på försäkringen .Ska höja premien nästa år .Det är helt otroligt att det är så dyrt.

• AdrianK

Häxan hedda: Usch. Min Nikki bröt dock en tå för en månad sen. Vi är uppe i 3000 nu, och ska bara tillbaka dit för en röntgen för att kolla av.
    Någon veterinär på FL? Varför kostar det så mycket? Jag kan för min värld inte förstå.

• chihiro

Men det är väl inte så konstigt att det kostar pengar AdrianK? Personalen ska avlönas, inklusive OB-tillägg, maskinparken underhållas, mediciner som djuren får under veterinärvistelsen är inte heller gratis. Och tillverkarna av röntgenplåtar vill ha betalt de med. Inom humansjukvården i Sverige ser vi inte de kostnaderna lika tydligt, eftersom vi finansierar mycket tillsammans via skattsedeln. Och då vänjer sig folk vid att vård kostar gratis, och blir jätteförvånade när djursjukvården blir dyr.

• Flyssel

Som chihiro säger, det är mycket som ska bekostas eftersom inte staten går in med pengar som de gör i sjukvården. Jämför med USA där vården lätt slutar på 200 000 för ett enkelt ingrepp. Har man inte en sjukvårdsförsäkring där så är det bäst att inte bli sjuk eller råka ut för en olycka :-P
    Det tråkiga är att många djur måste avlivas när de blivit sjuka eftersom de varit oförsäkrade och ägarna inte har råd med vården.

• Flyssel

Men förresten - ett hundbett sa du? Vet du vilken hund det är? Då är ju hundägaren ansvarig och ska åtminstone betala din självrisk!

• Ladyn

Ja här kommer en som inte hade sim katt försäkrad, ännu...

Vi har ALLTID våra katter försäkrade o den här katten har vi bara haft i en månad nu när den blev sjuk. Han fick svårt att andas så vi åkte akut till djursjukhuset o där frågar dom om han är försäkrad-självklart svarar jag o min man i mun på varandra! Men när hon kollar upp det så är han INTE försäkrad...Jag o min man upptäcker då att vi gått om varandra o båda har trott att den andra av oss har försäkrat

Nu ligger katten inlagd med dropp o syrgas sedan igår. Pratade nyss med dom o dom ger honom högst ett dygn till på sig att bli bra...

Som det ser ut nu så kommer det både svida i plånboken o i hjärtat!

Till er andra: Se till att ALLTID ha försäkrat, de är dom små liven absolut värda!!!

*håll tummarna för missen*

• dekad

Mm, det är säkrast att ha husdjuret försäkrat, annars drar det lätt iväg. Och det är så lätt att säga att "vi har pengar om det händer nåt", när man inte riktigt förstår att djursjukvården inte är subventionerad som människosjukvården. Det blir ju en hel del dyrare då.
    Mimsen: men vaccinationerna måste ha blivit dyrare än 500, för en vaccination kostar ju runt 300, och upprepas det varje år blir det ju några tusen. Fast ni har ju vänner som är veterinärer, så ni kanske får rabatt (extra lyx att känna sådana må jag säga )

Svar på tråden Hur dyrt kan det bli egentligen? (Djursjukhus)