• GummiGutta

Glutenfria bakverk utan "specialmjöl"?

Jag behöver lite tips på glutenfria bakverk, kakor mm som man kan baka utan att behöva köpa speciella mjölblandningar. Jag har potatismjöl och ev majsmjöl hemma, vad kan man svänga ihop på det? Rulltårta kan jag redan... Glutenfria brorsan kommer hit på ettårskalas i morron och han måste ju också få smaska på nåt. Tårtan blir med rulltårtsbotten på potatismjöl.
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Glutenfria bakverk utan "specialmjöl"?
  • Pneu

Smulpaj med havregryn och lite potatismjöl? Eller äpplen/rabarber med knäcktäcke, kanske.

• Wyrm

Kokostoppar? Kan det vara ngt?

• GummiGutta

just det, kokostoppar är ju gott...
    Paj kanske inte riktigt passar eftersom det blir tårta också. men tack för tipset iallafall!

• getingmidja

Drömmar?
    I dem är det potatismjöl, har jag för mig.

• getingmidja

Drömmar hade jag nog fel om, men hittade ett annat recept.

Kokosflarn - Naturligt glutenfri

150 g mjölk- och sojafritt margarin
    1½ dl socker
    1 msk vaniljsocker
    4 dl kokosflarn
    2 msk Vatten

Blanda margarinet och socker en stund så att det blir lite poröst. Blanda i vaniljsocker och kokosflarnen och häll i vattnet och rör ihop. Bred ut smeten på bakplåtspappret och grädda i 200 grader i ca 10 min. Skär ut fykantiga flarn & mumsa.

• Nallemajatjejen

Munkar (sånna med ägvitesockermassa innuti och choklad och kokos på utsidan).

Att bli mamma är livets största gåva!
  • lata kocken Johanna

maränger
    kronans kaka - det är kokt potatis i degen, de flesta recept på den är helt GF

om han klarar havre är havreflarn toppen (de går att göra på boveteflingor och sånt oxå)

häxgodis
    (man kokar som en kola av 1 dl sirap, 1 dl socker, 1 dl kakao och 100g smör/margarin - sen rör man i mängder med tex GF cornflakes, kokos, krossade GF kakor, flagad mandel och klickar upp i små klickar)

• Pneu

1 dl kakao? Oh my god, det borde tillfredsställa också det värsta chokladsug

• lata kocken Johanna

japp 1 dl kakao

jag brukar till och med ha mer - och en gnutta salt oxå

i de flesta recept är det aaaaalldeles för lite kakao - man kan dubbla eller tredubbla utan minsta problem

• lata kocken Johanna

ett gott recept på brownies (inte GF men går att göra GF med fin mix) (ger två långpannor)

1400g socker
    700g smör
    vispas vitt och pösigt

rör ner 700g ägg
    1 dl sirap
    700g mjöl
    350g kakao
    30g salt
    ev en aning bakpulver
    ev vaniljsocker/essens

i kombiung tar det 18minuter i 180 grader (den ska vara kladdig)
    i vanlig ung 25 minuter i 200grader

• GummiGutta

Åh, tack för alla tips, ska spara förslagen för framtiden!!!
    Det blev rulltårta med äppelmos och tårta som var GF, hann inte göra så mkt annat, men jag känner flera som käkar glutenfritt så alla förslag kommer säkert att komma till användning.

• abnocto

Tänk bara på att alla inte har börjat äta havre och använder du det så ska du köpa Sempers rena havre och inte använda vanliga havregryn. De kan innehålla gluten.

Svar på tråden Glutenfria bakverk utan "specialmjöl"?