Telia abonnemang
Hur lång tid har man på sig att säga upp sitt telia abonnemang? Man har väl ångerrätt? Vore trevligt ifall någon kunde svara!
Hur lång tid har man på sig att säga upp sitt telia abonnemang? Man har väl ångerrätt? Vore trevligt ifall någon kunde svara!
Det är lite olika, har du just ingått ett avtal eller? Eftersom du hänvisar till ångerrätt...
Vissa går väldigt fort och vissa har man bundit upp, bäst är att kolla dina villkor. Har du just ingått en tjänst via telefon eller Internet så kan du ångra dig med hänvisning till Distansavtalslagen.
hur menar du ingått en tjänst via internet?
jag tecknade abonnemanget för ca 1 månad sedan.
känns ju lite dumt att ångra sig men det har jag.
har inte hittat någonstans där det står just för Telia vad som gäller, illa nog. så jag har ingen aning :/
Med "ingått en tjänst via Internet" menar jag att du beställt en tjänst via Internet, t ex att du förlänger ditt bredband via nätet.
En månad låter lite länge (kommer inte riktigt ihåg hur länge som det står i distansavtalslagen och har anteckningarna hemma tyvärr), men annars beror det helt på vad du har accepterat för villkor. Telia har många tjänster där man binder sig för lägre avgifter (bra för mig som gillar Telia ) men i ditt fall kan det innebära att du måste ha tjänsten bindningstiden ut.
Har du inte fått hem papper och infromation? Telia brukar alltid skicka hem väldigt snart...
Om lagen och ångerrätt:
Konsumentens ångerrätt
Konsumenten har en generell rätt att ångra ett ingånget avtal inom 14 dagar genom att meddela näringsidkaren detta. Vid distansavtal eller hemförsäljning börjar ångerfristen löpa den dag konsumenten mottar varan eller en väsentlig del av den. Ångerfristen kan emellertid aldrig börja räknas förrän den dag konsumenten tar emot den information han eller hon enligt denna lag skall ha när ett avtal slutits (se ovan).
Konsumenten behöver inte ange något skäl till varför han eller hon vill ångra det ingångna
avtalet.
Bevisbördan för att meddelandet om att konsumenten ångrat det ingångna avtalet ligger på honom eller henne.
http://www.expowera.com/mentor/marknadsforing/lagar_distansavtalslagen.htm
Oj, ursäkta! Såg nu att det bara gäller varor och inte tjänster, hm.. Då vet jag inte hur ångerrätten fungerar lagmässigt
Skulle jag vara du skulle jag ringa 90 200 imorgon och prata med dem och förklara läget, att du ångrat dig och om det går att fixa.
Har du dock skrivit på om en bindningstid och du har "fått" tjänsten för mer än två veckor sedan så är du körd, för att använda ett oproffsigt uttryck
ja men sen nu läste jag på mitt avtalspapper att jag har rätt till att avbryta abonnemanget inom 3 månader. har kvällar o helg abonnemang o de gällde tydligen det. :/
Vad bra att det löser sig för dig! Trots mitt svammel
Är inte säker på att det gör det.
www.telia.se/privat/frame.do%2flink%2edo%3fOID%3d217722%26channelId%3d%2d103821%26pageTypeId%3d1238057535%26type%3dEDITORIAL
kollar man där så står det något om 12 månader o sedan har man uppsägningstid på 3 månader? don't get it :( blir jätteförvirrad