• Tumbling down

En fråga om hästar..

Jag undrar om när en häst blir gammal eller sjuk och man måste ta bort den, måste man skicka den till ett slakteri då? Får man begrava hästar eller kan man kremera dom? Vill inte att mitt hjärtegryn ska måste bli mat den dag han inte orkar mera.. han är 23 år nu.

/Lina

• Svar på tråden En fråga om hästar..
  • Poena

Man kan skicka dem till slakteri för avlivning. Tror att de "kremeras då" fast du får ju inte tillbaka askan.

Sedan kan man också avliva dem i hemmet så att säga, men du får inte begrava en hästkropp utan tillstånd.. Dessutom behövs ju då en grävmaskin som kan gräva ett tillräckligt stort hål. Vet dock en kompis som gjorde så med en trotjänare och fick tillstånd till det hela. Om man kan kremera dem och få tillbaka den rätta askan vet jag tyvärr inte.

• Idapida

Jag tycker verkligen inte att du ska skicka din häst till slakteriet om du vill att den ska dö "humant". Då lastar man ur hästen ur transporten framför portarna, personalen kommer ut och sätter på en järngrimma och leder hästen in i slakteriet...och hästen vet rätt så väl vad det är frågan om.
    Mycket bättre med nödlakt, då kommer en bil hem till gården och avlivar hästen hemma, och kör sedan iväg den dit den nu ska.

• Molly00

jag har verkligen inte hört att man tar på dom en järngrimma å leder in dom i slakteriet........Hästar har ett enormt lukt sinne så dom skulle inte ens gå in där....

Tog bort min häst som då var 24år och var helt slut var glad å pigg på sommrarna men inte på vintern var stel och gick inte upp i vikt vad han än åt.... Då betämde jag att han inte skulle lida för min skull....
    Vi körde han till slakteriet för min åsikt är att man inte ska vänta så länge att man behöver nödslakt den e ju bara till för om det e riktigt illa....
    Min häst hade sin grimma på sig å dom lät han stå på gården och han var hur lugn som helst, han hatade när nån annan tog i ansiktet på honom men inte denna dag det var som om han kände befrielse...... jag såg inte på utan min mamma kollade så allt gick rätt till. Och det gick jätte fort å smärt fritt. Hos veterinär kämpar ju hästen emot hela tiden till den inte kan stå.....
    Ger dig en jätte kram vet ju hur det känns................

• Tumbling down

Nej det är det jag menar, har väldigt svårt för det där att dom ska skjuta honom med bultpistol och sen såga i hans kropp. Nej fy.. så gör man inte med sina vänner tycker jag.

IdaPida> Det låter ju bättre att han får ta sitt sista andetag hemma och inte behöva stressas på nåt okänt ställe..

• MyFine

Det finns "hästkyrkogårdar"! Tyvärr hamnade inte min poa på en sån, men en kompis till mig ponny är begravd på en sådan!

• Molly00

Dom sågar inte i dom heller om du inte vill det....Du får fylla i ett formulär innan.....Så min blev inte det...... Sedan brukar inte gammla hästar bli det heller, men det är väl olika ställen. Finns nog bra och dåliga. Jag vet inte vad som är rätt eller fel det bedömer man själv, men jag ville inte att min skulle stå å skaka å kämpa emot.....

• Mynta

Det är inte alltid så svårt att begrava sin häst hemma.
    Det är helt beroende på hur man bor, reglerna har lättat lite. Men bor du in närheten av en vattentäckt brukar det vara svårt.
    Men det är värt att kolla upp.

Jag lider med dig, fasar själv för när den dagen kommer för någon av min...

/ Mynta

• Tumbling down

Tack så mycket för alla svar, nu blev jag lite klokare.
    Hoppas nu bara på att hans senskada ska läka så att han kan få finnas hos oss några fina år till.

/Lina

• Upptagen

De avlivningar jag "varit med om" (har inte varit med, men i de stall jag har hållt hus i, och vänner berättat) så har hästen blivit avlivad med bultpistol på gården och sedan ivägkörd i en transport. Och det kan se lite illa ut när de vinchar upp hästen i transporten. Dessutom har det blivit blofläckar på gårdsplan. Men vad gör man inte för att ens vän ska få ett så bra slut som möjligt?

Jag minns inte hur det är med trotjänaravlivning nu för tiden, råder dig att höra med en veterinär. Annars finns ju www.bukefalos.com där du kan skriva i något forum och fråga också.

• Jennelii

Vi har tagit 2 hästar hemma med bultpistol men det kom verkligen inget blod...killen gick fram till hästen, klappade honom på pannan o sa "hej hej lille vän" o så "boff" så var det över.... Nu hade jag shettisar iof men jag har skickat till slakteriet oxå..ena gången var det en vanlig 3-hästars transport (en vanlig hästtransport) och andra gången stooora slaktbilen som stinker kossa o gris =( han skulle stå i den över natten innan dom åkte vidare och jag hade FRUKTANSVÄRD ångest, han skrek när bilen körde iväg...jag hade jättesvårt att sova och ville bara fara o rädda honom =(

Svar på tråden En fråga om hästar..