• saga06

Svullnad efter kejsarsnitt

Blev snittad för drygt 5 1/2 vecka sedan & har mått bra sen jag lämnade BB men den senaste veckan tycker jag att magen har blivit större igen? Eller i varje fall mer svullen, inte vid ärret utan längre upp, strax efter mellangärdet, skumt.

Har blivit av med i stort sätt alla kilon jag gick upp & var beredd på att de sista kan ta lång tid men att svullna upp igen känns inte kul...

Ngn som vet varför eller varit med om samma sak?

• Svar på tråden Svullnad efter kejsarsnitt
  • wozzgirl

Jag var rund o pluffsig om magen ganska länge efter mitt snitt, med det så menar jag nog.. flera månader.
    Sen vet jag inte om jag tänkte på att jag var mer eller mindre svullen?

• saga06

Det hade jag oxå väntat mig men att jag börjat svullna upp nu sista veckan fattar jag inte?

• cameron

Samma här, är rund och svullen om magen. Upplever att det periodvis är bättre för att sedan svullna mera igen Vet inte vad det beror på... För min del är det snart tre månader sedan jag snittades. Även jag har för länge sedan gått ner mina grav.kilon.

• Eja

slappa bukmuskler tjejer... de skärs ju sönder vid ett snitt...tar ett tag innan de läkt ihop och de återtar sin spänst....

• cameron

Eja: inte skärs bukmusklerna sönder vid snitt, dom separeras. Fast visst tar det tid för musklerna att återfå sin spänst efter en graviditet. Tyvärr får man ju inte göra situps så här tidigt efteråt när man är snittad annars hade man kanske kunnat skynda på det hela något

• saga06

Jag hade ju rätt slappa bukmuskler innan oxå så det är ju inte det men tycker bara det är underligt att jag svullnat upp mer nu sista veckan & så pass högt som strax under mellangärdet..?

• cameron

Har du varit på efterkontrollen än? Kan kanske vara läge att ta upp detta på den. Vet inte vad det kan bero på att du svullnar upp så högt upp... Min svullnad sitter liksom längre ner på magen.

• Humlemamman

hej .. en fråga .. till er som blivit snittad.. hur lång tid tar det innan man kan lyfta och bära..??

Bimsan

• wozzgirl

Humlemamman:
    Den första månaden ska du inte lyfta mer än babyn.. efter det kan du gradvis se vad du klarar av.
    Jag hade inga muskler kvar och var totalt SLUT efter en kort promenad, men man hämtar sig ganska fort sen iallafall. Alltså jag fick inte ens bort bromsen på vagnen första gången vi skulle ut!!
    Så länge du lyssnar på din kropp o inte tar i så att det hugger till i magen.
    Träna har dom väl en ungefärlig gräns på 6 månader tror jag..

• cameron

Humlemamman: idag har det gått tolv veckor sedan jag snittades och jag har fortf problem med att göra lyft och sånt. Känner av i magen direkt. Har tom svårt att bära lilltjejen i sitt babyskydd (och det väger ju inte speciellt mkt). Men jag tror att det är viktigt att man lyssnar på sin kropp, precis som wozzgirl skriver, så jag undviker att bära och lyfta så mkt som möjligt.

• maya06

svullen mage kan ju beror på att alla tarmar och annat har flyttat om kring. och inte riktigt har hittat sin plats igen....eller??

Jag hade jätte ont i magen när jag va gasig och när jag skulle på toaletten dom först veckorna!!

• saga06

cameron: Nä, jag har ej varit på efterkontroll, dum som jag är trodde jag att man blev kallad på rutin men det får jag ordna själv hörde jag idag. Ska ta upp det då!

maya06: tror lite på din teori om tarmarna, känns som jag har både mina egna & fick lite extra tarmar efter op...
    Det kan väl inte vara livmodern som fortfarande står så högt? Ja menar det har ju gått ett tag?

Svar på tråden Svullnad efter kejsarsnitt