• Stare

Saffran - är det farligt vid graviditet/amning?

Skall nu på förmiddagen passa på att baka saffransbullar då jag har bf den 31 okt. Men så slog det mig att det kanske inte var bra att äta saffransbullar när man ammar? Någon som vet?
    Kan det göra barnets mage oroligt eller?

Och i så fall, hur överlever Indien?

• Svar på tråden Saffran - är det farligt vid graviditet/amning?
  • LiJo

Varför skulle saffran vara skadligt???

Ett tips om man är osäker på livsmedel är att gå in på livsmedelsverkets sida. Där hittar man information om alla livsmedel som man avråds ifrån som gravid eller ammande.

• Stare

Jag vet inte vart jag fått det ifrån men jag tror jag hört det, ville bara kolla med FL-besökare om någon annan hört samma sak.

Jag har ju deras lilla broshyr men i den står det inget om det.

• Dessan

Bebben kan känna av att du ätit saffran, lixom choklad, apelsin m.m.m. vid amning, men det är ju inte säkert. Så baka på & ät bara lite och testa dej fram när bebben har kommit så märker du om h*n reagerar. Mina 2 gjorde det inte.

• Tola

men hur blire me lussefirandet i år då..;) har inte hört något om det iallafall förrän nu!

• Lotusblomman

jag läste på livsmedelverkets hemsida att saffran inte var farligt, eftersom det var så pass liten mängd i buller mm. Så det är nog bara att äta på.. vilket är tur eftersom lussebullar är det godaste på julen;) *tycker jag iaf*

• johanna21

å va jag blev sugen på goa saffrans bullar mums nästan så ja vill börja me de nu!!!:)

• Stare

Tack alla för hjäpen! Kan berätta att de blev nådit goda och de luktar i hela lägenheten av dem. Dock är de nu infrysta, de skall ju vara till december!
    /S

• Themis

Saffran i matlagningen är inte farligt, men saffran får vi av en krokusart som tillhör liljeväxterna, crocus sativus (den har fler namn). Alla liljeväxter innehåller giftiga alkaloider.

Saffran är pistillmärkena från denna krokus, och om det stämmer vad jag har läst så är ca 10 g saffran dödlig dos alkaloider för en människa. Men det blir ju ganska många bullbak man får sätta i sig då...

• Sandra83

Det enda jag vet är att i Iran el. Irak äter de saffran (mycket antar jag) för att framkalla missfall. Min mammas kompis berättade detta för några år sedan. Jag vill lugnt kunna äta mina lussekatter (godaste som finns).

• Elfva

ät du dina lussekatter. saffran är giftigt, precis som t ex bittermandel, men du kan vara lugn, för ingetdera kan man få i sig så mycket av. Mandeln smakar urk, och sisådär 20 påsar saffran tror jag nog inte du använder till ett bullbak?

• Katja med skrutt

Hmmm... ett raffinerat sätt att begå självmord... 10 g saffran! (ursäkta min dåliga humor, men jag kunde bara inte låta bli att tänka på det)

• Ingen

Det är riktigt att saffran användes förr i tiden som preventiv- och fosterförfrivningsmedel. Men då får man nog äta så mycket att man ändå inte har råd att köpa så mycket saffran. Jag ÄLSKAR saffransbullar, och kommer att äta så fort det blir advent!

• Nåran

Vem vill vänta till advent? Kände plötsligt att lussebullar, det är precis vad jag vill ha just NU!!!!!!!!!!!!!!

• Hannajo

Igår åt vi pepparkakor och drack glögg... Snacka om att tjuvstarta! Skulle gärna baka lussekatter nu, det är ju sååååå gott!!!

Svar på tråden Saffran - är det farligt vid graviditet/amning?