• cateye3

Får man äta kräftor när man ammar?

Ursäkta om det är en dum fråga... Men jag vet faktiskt inte, får man det?

• Svar på tråden Får man äta kräftor när man ammar?
  • Mysan78

Har hört att man inte borde det! Eftersom barnet kan bli överkänsligt mot det, och som vi alla vet förs ju allt man äter över till bröstmjölken. Detta är iaf vad jag har hört... Har flera vänner som avstått från kräftor när de ammar. Men under graviditeten är det helt ok att äta!

• Mysan78

oj, gick nyss in på länken ovan... Man får tydligen äta det. Det är ju jätte bra, jag som älskar kräftor!!

• Tingilya

Barnet kan vara överkänslig mot nåt, men hur ska man få reda på det om man inte provar?
    Iom att det står på livsmedelsverket att det är ok. Så tror jag inte att dte är någon fara.
    JAg åt massa räkor när jag ammade..det e ju gott ! Kräftor gillar jag inte..*S*

• Tingilya

Men man kanske ska vara försiktig? Och inte vräka i sig 3 kilo

• cateye3

Hehe, nä man behöver ju inte överdriva kanske
    Men hur märker man om barnet är överkänsligt?
    Oftare blöjbyten eller?

• Amorella

Med skaldjur blir det snarare en allergisk reaktion. Kolla alltså efter utslag och liknande. Sedan kan det vara en god idé att inte frossa i t.ex. choklad eller jordgubbar samtidigt om du inte testat det innan. Det kan ju också en del bebisar reagera allergiskt mot. Idag menar man att barn blir inte mer allergiskt bara för att det har fått en allergisk reaktion tidigt, så man behöver inte ha dåligt samvete om barnet reagerar.

• Evan83

man behöver ju inte vräka i sig en massa utan äte lite mindre o prova.. märker man att det blir annorlundare i blöjan eller tex röda prickar o så så vet man ju att man ska va lite försiktig.. men så är det ju m ganska mkt saker.. tex jordgubbar! Min son reagerade på hummersås tex!

Svar på tråden Får man äta kräftor när man ammar?