• emmizenma

Utslag som KLIAR!Hjälp...

Fick igår massa utslag på kroppen. Det börjar som små "bubblor" som är vätskefyllda sen börjar de klia och blir stora och röda. Ser ut som stora sönderkliade myggbett. Har fått det över hela kroppen och det är inte myggbett!
    Vad kan jag göra för att minska klådan? Ska ringa vårdcentralen direkt på måndag. Sitter just nu med en påse med isbitar för kylan minskar klådan...

• Svar på tråden Utslag som KLIAR!Hjälp...
  • Marleen

jag hade ringt till en läkare med en gång så dte inte är vattenkoppor rödahund eller liknande för det är ej bra för bben i magen (om du är gravdi)

• underbark

Har du badat ute nyss..

Läste om att det fanns vattenloppor i vissa sjöar..

Utslagen såg ut som myggbett..

• emmizenma

Nej jag är inte gravid....

Kan det vara vattkoppor, kanske....? Har haft det som liten men jag har hört att man kan få det fler gånger....

Jobbigt är det med klåda i alla fall...

• emmizenma

Nej jag har inte badat ute på länge...

• underbark

Prova ring till sjukvårdsupplysning och hör
    vad de säger om saken..

Lycka till!

• emmizenma

Jag har inte ens vart ute i solen...och jag har haft soleksem en gång förrut. Så det kan det inte vara...:(

• Jempa L

Jag hade streptococker när jag hade liknande utslag... Kunde visst sätta sig på det viset, vilket jag inte hade en aning om.

• familyfour

Vet ej vad det är för utslag...Läser att du ska gå på vårdcentralen på måndag...Men du kan ju också ringa sjukvårdsupplysningen och fråga.
    Ser att du frågat om hur man kan minska klådan...
    Alsolsprit kan lugna klådan...Dialonpuder som används till små bebisstjärtar kan också lindra lite. Hydrokortisonkräm...men det bästa är ju om du pratar med och får råd av någon på din vårdcentral eller sjukvårdsupplysningen.

• ebben

Sen finns väl alltid distriktssköterskor? jag har ringt till de på kvällen då min son hade vattkoppor o behövde medicin......
    finns det inte överallt?
    Går ju bra att ringa de alltid då vanlig vårdcentral är stängd!

• emmizenma

Jempa L

Ja det har jag oxå haft och fick stora kliande sår. Kan i och för sig vara nått sånt igen...

Känns inte så lockande att åka till jourcentralen för där brukar man få sitta ett bra tag. Men blir det inte bättre i morgon så måste jag nog åka dit.

• trollet26

Om det kliar väldigt mycket kan man alltid använda lite xyloxain-salva, Bedövningssalva som finns att köpa på apoteket...Hoppas det går över.

• emmizenma

Åh håller på att bli galen...
    Har smöjt in mig med lite potatismjöl vilket lindrar för en stund. Varvar med en is påse som svalkar...
    Det har i alla fall inte blivit värre.

• emmizenma

Underbark

Du hade rätt. Loppor! Äackligt, jag tror jag spyr! Fågelloppor...det räcker tydligen med att man sover med öppet fönster för att få in det! Tur bara att de inte kan leva så länge utanför fåglarna...Han trodde inte det var hunden som fört med sig de in vilket jag trodde....
    Har i alla fall fått kortison salva och allergitabletter mot klådan!

Svar på tråden Utslag som KLIAR!Hjälp...