• Sparvöga

Vad tycker ni om Dvärgschnauzrar?

Har blivit smått (eller ganska mycket) intresserad av rasen Dvärgschnauser. (De är ju sååå fina!!)
    Har ni några erfarenheter av den rasen?
    Tror ni att det är ett bra eller dåligt val som förstahund? (Sällskapshund i första hand.)

• Svar på tråden Vad tycker ni om Dvärgschnauzrar?
  • Zaria

Jag har haft en i 10 år.

Jättetrevliga hundar, som orkar mycket och sällan blir trötta men som inte heller blir tokiga av att få slappa till en dag.

De är lättlärda och intelligenta små hundar som ofta tror att de är större än vad de egentligen är.

Jag tycker det är en bra förstahund (fick min när jag var 13 år som första hund)

Dock kan de vara lite skälliga och vaktiga som småhundar gärna kan bli,men det är ju mycket en träningsak.

jag tycker det är en toppenhund.

• Zaria

Nackdelar då: det är en del pälsvård om man skall trimma den som rasen ska trimmas, men det är ett ganska roligt jobb tycker jag.

• Sparvöga

Det låter ju bra! :)

Jo, det där med pälsvården har jag såklart också funderat på. Om man inte ska ställa ut - hur mycket jobb är det då, och vad gör man med pälsen egentligen?
    Jag har sett flera vovvar av den här rasen och alla har de varit friserade på olika sätt.

• Zaria

Du kan gå en kurs tex, ska du inte ställa ut kan du ju frisera lite som du vill.

jag tycker tex inte att extrem schanuzerklippning är fint så jag frisrade lite efter eget huvud.

Eller så gör du det lätt för dig och lämnar hunden till hundfriösr emellanåt.

En scnauzer som inte trimmas blir ganska trasslig och långhårig till sist, så någon form av frisering bör man ha.

Pappa som hade min hund senaste åren gjorde det lätt för sig och tog en vanlig trimmer (till människa) och klippte ner pälsen bara och friserade med sax,skägg, mustage, och ben där de skall ha lite längre päls.

Prata med uppfödaren, de brukar vara duktiga på sånt.

• Sparvöga

Nä, jag håller med om att den traditionella (eller vad man ska kalla det) klippningen på dvärgschnauzers inte är så vacker...

Tack för alla tips och råd. :)

Jag funderar faktiskt på att åka och besöka en uppfödare för att få träffa lite voffsingar och även passa på att ställa massa frågor. :)

• Zaria

Ja det är en jättebra idé att åka och titta på rasen och bombardera uppfödaren med frågor...dessutom visar det att du är intresserad och även villig att ta emot hjälp vilket brukar uppskattas av de flesta uppfödare.

• Lillpluttens mamma

Jag har en dvärgschnauzer. Han är helt underbar!! Lite skällig och vaktig som skrivet ovan, men det kan man ju alltid träna bort. Så personlig och roligt.
    Angående det där med pälsvård, jag klipper min vovve med en trimmer för jag ska ändå inte ställa ut honom. Det går fort och lätt, blir dock inte lika tåligt mot regn men det finns ju täcken. Ullkamma med en speciell kam.. fäller inte mycket!
    Titta gärna i mitt galleri, där har jag bilder.
    Lycka till med ditt val!

• Sparvöga

Såå fina bilder, Lillpluttens mamma!
    Jag har nog i stort sett bestämt mig nu - när det blir hund för mig så blir det en dvärgschnauzer.
    Måste dock avvakta lite, både av ekonomiska och praktiska skäl.
    Väntar på besked om ett jobb, och får jag det så blir ju ekonomin bättre, men samtidigt kan det bli svårare att lösa problemet med rastning under dagarna...

• Lillpluttens mamma

Ja, visst är han en liten goding.
    Det är ju inga billiga hundar direkt..
    Det är inte lätt att skaffa sig en hundvalp om man jobbar. Vet inte ens om jag hade fixat det. Var hemma och sjukskriven så det gick ju bra. Men han var inte ensam hemma förrän han var ca 4 månader. och då bara ca 20 minute. Det tar ju lite tid det där med att lära dem det så man inte får problem med en ylande och ledsen hund hemma. Dessutom ska man inte lämna dem när de är så små. De är som små bebisar som behöver en dygnet runt i början..

• Sparvöga

Ja, självklart - får jag jobbet så väntar jag ju tills jag har semester. Det är ju som du säger nödvändigt att vara hemma med vovven när den är liten.

Svar på tråden Vad tycker ni om Dvärgschnauzrar?