• 1980 längtar

Kräftor!!!

För oss nybörjare: måste man koka röda kräftor eller är alla röda redan kokade???

• Svar på tråden Kräftor!!!
  • Celindan

jobbar med det....är de röda är de kokta, kräftor ska aldrig kokas om de redan är döda....hittar du några kräftor där stjärten är rak måste du slänga dessa, farligt att äta självdöda djur!

• clementine81

Vad menar du?

Är kräftorna döda så är de kokta. Man dödar ju dem så, och då blir de röda.

Men sen finns det rosa färgade kräftor oxå. De kokar man så de dör, och då blir de röda.

• Aros

Dem är döda ja. Men däremot kan man koka nytt spa som man lägger dem i så de ska bli lite godare. Iallafall om man köper djupfrysta, dem kan ha lite tam smak ibland. Men spadet ska kallna innan man lägger i kräftorna.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • 1980 längtar

Vi har köpt Smålands kräftor i en vit himk!! De ligger i spa redan, så det är bara att tugga i sig dem, utom de med raka stjärtar

• Tingilya

Celinda, gäller det räkor med?

• Mysan78

Oj, är det farligt att äta kräftor med rak stjärt!! HJälp, det har jag alltid gjort... Senast i förrgår, å jag som är i v.16... Blev orolig nu!!

• Aros
    1980 längtar: var dem goda? Har hört att just dem ska vara jättegoda. Ska på kräftskiva nästa helg och jag vill ju inte köpa med mig några som smakar sunk (har hänt!).
  • Celindan

Sandra: näe, det gäller varken räkor eller havskräftor, bara den vanliga signalkräftan som äts i aug-sep!

• 1980 längtar

Aros: Nä jag gillade dem inte, de ligger i dillspad och jag är inte så förtjust i dill Annars så gillar jag räkor och i stort sätt all fisk, men inte dessa kräftor!! Vi hade surströmming på samma middag och det var inte heller min grej ( det var första gången jag åt ) Så jag fick äta en vitlöks baguette Är jätte hungrig nu, men tur det snart är morgon så man får lite frukost!!
    Gillar man dill så är de nog kanon, min sambo åt upp hela hinken själv, så det var goda kräftor om man inte är lika kräsen som jag

• Aros

Dill är ju supergott! Kräftor ska smaka lite dill, så dem kanske passar mig iallafall då.

• ZezzA80

Troijja: Tror inte du behöver oroa dig..man bör inte äta de som har rak stjärt ( gäller räkor åxå) då de dött innan kokandet men har du inte mått dåligt av det hittills så behöver du inte oroa ihjäl dig..ta det bara lungt. Grattis till din grav.

• ZezzA80

Kan tillägga att Icas jumbokräftor är de som fått bäst resultat i tidningarnas test (expressen, aftonbladet och GP)om man kollar på alla så har de fått minst 3 "plus"

Svar på tråden Kräftor!!!