Kräftor!!!
För oss nybörjare: måste man koka röda kräftor eller är alla röda redan kokade???
För oss nybörjare: måste man koka röda kräftor eller är alla röda redan kokade???
jobbar med det....är de röda är de kokta, kräftor ska aldrig kokas om de redan är döda....hittar du några kräftor där stjärten är rak måste du slänga dessa, farligt att äta självdöda djur!
Vad menar du?
Är kräftorna döda så är de kokta. Man dödar ju dem så, och då blir de röda.
Men sen finns det rosa färgade kräftor oxå. De kokar man så de dör, och då blir de röda.
Dem är döda ja. Men däremot kan man koka nytt spa som man lägger dem i så de ska bli lite godare. Iallafall om man köper djupfrysta, dem kan ha lite tam smak ibland. Men spadet ska kallna innan man lägger i kräftorna.
Vi har köpt Smålands kräftor i en vit himk!! De ligger i spa redan, så det är bara att tugga i sig dem, utom de med raka stjärtar
Spa???
Skojja bara, tror inte de har det så skönt!! Det skulle stå spad
Celinda, gäller det räkor med?
Oj, är det farligt att äta kräftor med rak stjärt!! HJälp, det har jag alltid gjort... Senast i förrgår, å jag som är i v.16... Blev orolig nu!!
Sandra: näe, det gäller varken räkor eller havskräftor, bara den vanliga signalkräftan som äts i aug-sep!
Aros: Nä jag gillade dem inte, de ligger i dillspad och jag är inte så förtjust i dill Annars så gillar jag räkor och i stort sätt all fisk, men inte dessa kräftor!! Vi hade surströmming på samma middag och det var inte heller min grej ( det var första gången jag åt
) Så jag fick äta en vitlöks baguette
Är jätte hungrig nu, men tur det snart är morgon så man får lite frukost!!
Gillar man dill så är de nog kanon, min sambo åt upp hela hinken själv, så det var goda kräftor om man inte är lika kräsen som jag
Dill är ju supergott! Kräftor ska smaka lite dill, så dem kanske passar mig iallafall då.
Troijja: Tror inte du behöver oroa dig..man bör inte äta de som har rak stjärt ( gäller räkor åxå) då de dött innan kokandet men har du inte mått dåligt av det hittills så behöver du inte oroa ihjäl dig..ta det bara lungt. Grattis till din grav.
Kan tillägga att Icas jumbokräftor är de som fått bäst resultat i tidningarnas test (expressen, aftonbladet och GP)om man kollar på alla så har de fått minst 3 "plus"
Aros: då är det bara att äta och njuta