• Thilia

Behöver info/tips/råd om amningsnappar...

Att amma min son har inte varit annat än ett rent H-vete! Streptokocker, penicillin, smärta och åter smärta. Det går aldrig över och nu är jag påväg att ge upp!!

Sista hoppet går till amningsnappar.

Behöver all info jag kan få om dessa. Allt ifrån märken, till kvalite, hur tar man på dem, erfarenheter mm

Snälla hjälp mig så att jag får lite kött på benen om dessa tingestar innan jag börjar experimentera!!

//Thilia

• Svar på tråden Behöver info/tips/råd om amningsnappar...
  • Jennelii

Jag har en jag köpte på apoteket för längesen, du lägger den bara över bröstvårtan MEN den har aldrig funkat för mig, tyckte själva nappen var så stor o hon fick inget tag, klarade inte att suga med den...men jag har sett massa andra här som varit jättenöjda med sina, vissa kan inte amma utan...så jag är fel person att tipsa =)

• mon

Hej, jag har använt ammningsnapp, det finns med stor och liten vårta, eftersom dottern hade liten mun använde jag den med liten. När man sätter på den är det bra om den är blöt sitter kvar bättre då, blöt mer den med vatten alltså. Endel har så att bebisen kan ha näsan mot din hud, du vrider alltså nappen så att hålet är mot armen. Vi köpte vår på sjukhuset, tror det är samma märke de har på apoteket, men de har inte den med liten vårta där. Nackdelen är att det tar längre tid att amma. Enligt dem på sjukhuset kunde man använda samma hela amningsperioden så bra kvalité var det väl.
    Fråga gärna

• Jennie Brunflo

Jag hade en Medela Strl L. Den var jättebra!

Man sätter den så bröstvårtan hamnar i mitten. Sedan duttar man mot babyns mun så babyn suger in hela i munnen. Många upplever att babyn kväljs av den, men om babyn får suga in den själv så går det mycket bättre.

Sedan så är det bara att amma på.

Perfekt för oss eftersom Sigrid vägrade ta bröstet utan. När hon var 3 månader vägrade hon en dag ammas MED den på...så då fortsatte vi utan.

• Jennie Brunflo

Jups, vi hade samma hela amningsperioden.
    Och det gick precis lika fort att amma med som utan. Ingen skillnad alls.

Vi hade den med hål för näsan vi också. Och vi köpte den på apoteket....men jag vet att de har olika märken där.

• kattis81

min flicka får inte tag ordentligt när hon ska suga, så på BB fick jag börja med amningsnapp. jag har en Esska, funkar bra, bara att skölja först i kallt vatten o sen i varmt efter man använt den, å sen innan man ska använda den igen sköljer man den lite och skakar bort vattnet så fäster den bra på bröstet. det är bara att sätta den över bröstvårtan så sitter den där sen, men just när jag lägger min flicka till bröstet så brukar jag hålla med två fingrar på nappen för den inte ska lossna. sen sitter den där av sig själv tills man tar bort den.

jag har ju inte ammat så länge än, men jag tror det är viktigt man låter bröstvårtorna lufttorka och ev smörjer in dom efteråt men det kanske man ska göra om man ammar utan napp också..

hoppas detta hjälper dig något..

• starless

Jag fick mjölkstockning pga av att Klara inte klarade av att tömma bröstet ordenltigt när jag använde amningnapp. För att det ska fungera är det JÄTTEVIKTIGT att du även sätter på den rätt (vilket jag förmodligen heller inte gjorde) och är GRYMT noga med hygienen.

Så här ska man sätta på den iaf:

Gör så här:

*Vik upp skölden.

*Stryk ett tunt lager vaselin eller liknande på skölden.

*Tvinna bröstvårtan lite.

*Sätt på nappen, vik tillbaka skölden.

*Barnet ska inte suga på toppen av nappen utan ha hela den utskjutande delen i munnen och läpparna på silikonet som ligger mot vårtgården.

*Observera att även med amningsnapp ska bröstvårtan vara rund efter amning för att såren ska kunna läka.

Mer info om amningsnapp finns här: www.amningshjalpen.se/radgivning/amnnapp.htm

• Akka

Hej!
    För mig blev amningsnappen räddningen!
    När min son var sex dagar åkte jag till BB (med totalt trasiga bröstvårtor, sprängande bröst och feber) och fick för första gången höra talas om amningsnapparna. Min son förstod direkt vad det var fråga om och drack för fullt i en halvtimma tills han somnade. Det var helt underbart och första gången amningen inte förknippades med obehag från min sida.
    Jag har sedan dess använt Avents amningsnappar och allt fungerar super.
    Visst kan jag önska att slippa dem, framförallt när man är ute bland folk, tex på ett café, för att slippa blotta sig så pass mycket som man ju gör när man måste sätta dit nappen, men nu går det faktiskt bra att amma utan också - i alla fall något mål då och då.
    Jag kokar napparna efter varje användning, men eftersom jag har flera stycken blir det inte så jobbigt; två kok/dag.
    Mina nappar är enkla att sätta dit, jag har inget vaselin eller vatten på dem - funkar ändå!

Kramar och lycka till! /Akka med Axel, 10 veckor

• Fru Stjärna

Glöm inte att koka nappen en gång om dagen!
    Jag råkade ut för svampinfektion och det var ingen hit...
    Men utan amningsnappen hade vi aldrig fått amningen på vänster bröst att fungera. Bröstet är för hårt, så Rasmus får inte ordentligt tag och därmed blir vårtan sårig mitt i och gör jätteont! Nu har vi slutat med nappen sedan några veckor tillbaka, men jag får fortfarande jätteont i vänster om jag inte pular in "hela" bröset i munnen på honom när han skall äta.

Jag använde Esska från apoteket. Eftersom de är så pass billiga köpte jag fyra stycken, så kunde jag ha en ren vid varje amning om jag kokade två gånger om dagen.

Om du skall börja använda amningsnapp, kontakta amningshjälpen och få hjälp av en sköterska att sätta på den första gången. Du skall liksom vända den nästan ut och in först och skapa ett form av "vakum" innan du spänner den över bröstet. Det är svårt att förklara med ord, så be om hjälp på BVC eller amningsmottagningen. (Finns ingen amningsmottagning i närheten kan du kontakta en hjälpmamma i närheten som kan visa dig)

Lycka till och jag hoppas att amningen blir trevlig och mysig för dig. (själv är det bara mysigt på höger, vänster är fortfarande ett hlvte efter drygt 11 veckor...)

• Jennie Brunflo

Jag tror att det är olika krångligt för olika barn att använda nappen.

Var beredd på att hitta just ditt sätt.

Jag använde aldrig silikon, jag tvinnade aldrig bröstvårtan (jag la bara den ovanpå bröstet, jag kokade dom 1ggr/månad, jag diskade de med vanligt handdiskmedel varje dag, jag gjorde inget vacum i nappen, jag fick aldrig mjölkstockning, det gick lika fort att amma, jag hade inga som helst problem med nappen alls.

Ta kontakt med BB, BVC eller amningshjälpen så hjälper de dig första gången, sedan får du in snitsen och kan göra så som det passar er bäst.
    Alla verkar göra lite olika, så det är viktigt att du gör som du vill och kan.

Lycka till!

• starless

Jennie Brunflo, råden om hur man tar på amningsnappen samt annat info är från amningshjälpens hemsida.

Svar på tråden Behöver info/tips/råd om amningsnappar...