• Lilla Linnéa

Hjälp! Tandläkarångest! Kanske måste rotfylla en tand!!!!!

Jag får ångest av bara tanken! Har bara lagat en tand i hela mitt liv och när de håller på grejar i munnen känns det som att jag inte kan andas. Tycker verkligen INTE om att gå till tandläkaren. Nu har jag fått otur med en tand som kanske måste rotfyllas! Är det hemskt att göra ett sådant ingrepp? Tar det lång tid? Jag är livrädd och kan tänka mig att dra tanden i stället till och med.

• Svar på tråden Hjälp! Tandläkarångest! Kanske måste rotfylla en tand!!!!!
  • Carisma95

Tar du bedövning känner man inte av själva rotfyllningen. Själv har jag rotfyllt en framtand Var i munnen ska du göra det? Det är "lättare" där bak.

Är du riktigt riktigt rädd, kanske du kan få "tillstånd" att de söver dig?

• Carisma95

Ursäkta, glömde ju. Det tog knappt 1 timme för mig.

• Shoegal

Tala om hur du känner dig när du bokar tid och be att få en tandläkare som arbetar speciellt med tandvårdsrädda! Det gjorde jag och fick en underbar tandläkare så nu vågar jag tom gå dit ensam. Innan fick sambon följa med och hålla handen.

• Lilla Linnéa

Den sitter längst bak. Det är bara det att tanken att få en spruta i munnen gör mig skräckslagen! Har aldrig blivit bedövad förr. Kan man bli sövd alltså?

Hur länge håller en rotfyllning? En rotfylld tand blir ngt svagare än de andra har jag hört.

• Shoegal

Jag tror att du kan bli sövd, i värsta fall. Det allra bästa är ju att försöka laga den utan sövning, tror jag. Men går det absolut inte så tror jag att du kan bli sövd. Jag är också livrädd för sprutor men själva bedövningssprutan går ganska fort. Du kan få bedövningssalva innan du får sprutan, så känns den inte lika mycket. Sprutan är extremt tunn men ett tips är att blunda när du får den, det gör alltid jag och då känns det inte lika farligt.

Har tyvärr ingen aning om hur länge en rotfyllning håller.

• Lilla näktergal

Jag är själv livrädd för tandläkaren. Har haft problem med en visdomstand som dom ville dra ut. Jag sa att jag klarar inte det, dom får söva mig. Då skickades jag till Käkkirurgen där kan dom ge en lugnande intravenöst men man blir inte helt sövd.

Jag har än så länge inte behövd dra ut den så jag kan inte svara på om det var okej...

Du kan ju höra med din tandläkare om dom kan skicka en remiss till sjukhuset. Om inte så kan du be din tandläkare om en lugnandetablett du kan svälja en stund innan.

• Lilla Linnéa

Tack för alla tips! Skulle helst vilja slippa undan. Kanske man ska skaffa löständer? *S*
    Själva ingreppet skrämmer mig inte. Med bedövning och alla saker man måste ha i munnen känns asjobbigt. Jag får för mig att jag inte kommer att kunna andas. Usch.

Kan man rotfylla utan bedövning eller gör det alldeles för ont?

• Lilla näktergal

Min sambo har rotfyllt en framtand utan bedövning. Han påstår att han avskyr känslan att vara bedövad i mun och ansikte så länge efteråt.

Fattar inte hur man liksom hellre står ut med smärtan i stället. Jag hade dött.

Ha ha, tanken om löständer har även slagit mig

• Karisma

Jag håller på m en rotfyllning nu och den görs i flera etapper, tanden måste rensas ett par gånger (antar att det är lika för alla där) innan man gör en rotfyllning och sedan en vanlig lagning, så jag har varit hos tandläkaren flera gånger de senaste månaderna. Tanden skan vila mellan rensningarna.

Under rensningarna har jag aldrig fått ngn bedövning, känner inget då tanden ändå är död.

Jag hatar att gå till tandläkaren, känns skit jobbigt, men jag bad om att få tid hos deras bästa tandälkare och att han/hon skulle vara snabb.

Så rotfyllning är lindrigare än en vanlig lagning, tycker jag iaf.

Allt kommer gå bra ska du se.

Kram K

• kidA

jag har en provisorisk lagning i en tand jag rotfyllt. skulle sitta 6 mån men har nu suttit 12. jag HATAR tandläkare... hos mig har de haft problem. tanden sitter långt bak o de kommer inte åt att döda alla rötter så de gräver o har sig som fan... jag tänker inte gå tillbaka nu förän det blir akut igen. vilket såklart är skitpuckat. men jag vågar verkligen inte...

Svar på tråden Hjälp! Tandläkarångest! Kanske måste rotfylla en tand!!!!!