• Pyssilullan

Hur gör man en Broccoligratäng och vad serverar man till?

Har så otroligt mycke broccoli i frysen...
    Köper på mig men vet aldrig vad jag ska göra med det.

HUR gör man en broccoligratäng och vad serverar man till?

• Svar på tråden Hur gör man en Broccoligratäng och vad serverar man till?
  • Mamma Mio

Jag kokar broccolin i micron...sen tar jag lite grädde, ost och lite stekt bacon och sen in i ugnen........

• maria1978

Det e gott att göra den som potatisgratäng. Vissa gör en äggstanning för att boccolin skall hålla ihop mer.
    Sen är rökt kött gott till. Rostbiff eller vad som!!

Lycka till!!

• 1985

Jag brukar koka broccoli så den blir lite halvmjuk och lägga den i en ugnsform. Sen steker jag köttfärs och lägger över. Häller på en burk med krossad tomat och sist massor med riven ost Peppra och salta ganska mycket också.
    Sen in i ugnen i 225 grader i ca 15 min., bara så osten smälter och allt blir varmt.
    Servera med sallad och bröd.

• Jannamia

Mumsig broccoligratäng med skinka
    4 pers

250 g broccoli
    150 g rökt skinka
    1 gul lök
    färska champinjoner
    1 sats med min spenatpastasås, minus spenaten
    ost till gratinering
    persilja och kryddor efter smak

Koka broccolin efter instruktionerna på paketet. Finhacka löken och hacka champinjonerna, fräs dem tillsammans i en stekpanna tills de fått lite färg. Tärna skinkan i små tärningar. Smöra en ugnsfast form. Varva broccoli, skinka, lök och champinjoner. Skiva eller riv ost över. Häll över såsen, eventuellt med färsk persilja. Grädda i ugnen tills osten fått färg. 200 grader i ca 15 minuter är ett riktmärke. Servera med färsk kokt potatis eller ris.
    Ät och njut, gärna med en grönsallad!

• Anna Conda

Svärmor brukar göra med kassleroch pasta.

Bottna en ugnsform med Kassler, Broccoli ovanpå det och sist kokt pasta.Häll över äggstanning och in i ugnen.Det blir en jättegod allt-i-ett!

• Ladyn

Jag kokar broccolin nästan mjuk o lägger den i en form. Gör en vanlig vitsås som jag har i riven ost i på slutet, häller över broccolin o in i ugnen. Brukar servera med tunnt skivad kall kassler

• Carisma95

Åh, massa goda recept. Lägger till i favoriter.

Svar på tråden Hur gör man en Broccoligratäng och vad serverar man till?