Hur gör man en Broccoligratäng och vad serverar man till?
Har så otroligt mycke broccoli i frysen...
Köper på mig men vet aldrig vad jag ska göra med det.
HUR gör man en broccoligratäng och vad serverar man till?
Har så otroligt mycke broccoli i frysen...
Köper på mig men vet aldrig vad jag ska göra med det.
HUR gör man en broccoligratäng och vad serverar man till?
Jag kokar broccolin i micron...sen tar jag lite grädde, ost och lite stekt bacon och sen in i ugnen........
Det e gott att göra den som potatisgratäng. Vissa gör en äggstanning för att boccolin skall hålla ihop mer.
Sen är rökt kött gott till. Rostbiff eller vad som!!
Lycka till!!
Jag brukar koka broccoli så den blir lite halvmjuk och lägga den i en ugnsform. Sen steker jag köttfärs och lägger över. Häller på en burk med krossad tomat och sist massor med riven ost Peppra och salta ganska mycket också.
Sen in i ugnen i 225 grader i ca 15 min., bara så osten smälter och allt blir varmt.
Servera med sallad och bröd.
Mumsig broccoligratäng med skinka
4 pers
250 g broccoli
150 g rökt skinka
1 gul lök
färska champinjoner
1 sats med min spenatpastasås, minus spenaten
ost till gratinering
persilja och kryddor efter smak
Koka broccolin efter instruktionerna på paketet. Finhacka löken och hacka champinjonerna, fräs dem tillsammans i en stekpanna tills de fått lite färg. Tärna skinkan i små tärningar. Smöra en ugnsfast form. Varva broccoli, skinka, lök och champinjoner. Skiva eller riv ost över. Häll över såsen, eventuellt med färsk persilja. Grädda i ugnen tills osten fått färg. 200 grader i ca 15 minuter är ett riktmärke. Servera med färsk kokt potatis eller ris.
Ät och njut, gärna med en grönsallad!
Svärmor brukar göra med kassleroch pasta.
Bottna en ugnsform med Kassler, Broccoli ovanpå det och sist kokt pasta.Häll över äggstanning och in i ugnen.Det blir en jättegod allt-i-ett!
Jag kokar broccolin nästan mjuk o lägger den i en form. Gör en vanlig vitsås som jag har i riven ost i på slutet, häller över broccolin o in i ugnen. Brukar servera med tunnt skivad kall kassler
Åh, massa goda recept. Lägger till i favoriter.