• Ladyn

Bästa Reima-overallen???

Nu har jag bestämt mig för att köpa en Reima overall till sonen på 1 1/2 år att ha till vintern på dagis. Nu undrar jag därför vilken modell som är "bäst", eller rättare sagt vad det är för skillnad på dom?

Hoppas, hoppas att någon vill hjälpa mig!!!

• Svar på tråden Bästa Reima-overallen???
  • moppet

Jag ger mig på att svara med det jag känner till om Reima men reserverar mig för att jag inte känner till om det är någon ändring i årets modeller.

Först och främst finns det ReimaTec och Reima Buller&Bång. ReimaTec är helt vattentät och ett tunnare och smidigare material. Passar bättre för små barn som får svårt att röra sig annars. Buller&Bång är bävernylon och alltså inte helt vattentätt, dock lite mer slitstarkt men även klumpigare. Det finns även olika varianter med förstärkningar här och var, dock inte i den storlek som är aktuellt för dig tror jag.

När det gäller ReimaTec (som jag tror är aktuellt för dig) finns det tre grundmodeller, en ballongmodell med dragkjedja ända ner på ena benet för lätt av och påtagning, en halvballong och en med resår i midjan. De två första har värmedyna i rumpan eftersom dom är tänkta för små barn som sitter mycket stilla. Den med "midja" är dyrast.

Vilken man väljer är en smaksak, men för en så liten kille skulle jag nog skippa midjemodellen då de andra ger större rörlighet.

Hoppas det var till någon nytta.

• Ladyn

moppet: Tusen tack för en så värdefull information! Precis vad jag ville o behövde höra!

• Kerplunk

På reimas sida såg jag att dom nu har tillverkat en ny ReimaTec-modell som kan köras i torkskåp/tumlare! Mycket praktiskt!
    www.reima.fi

Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • TjorveniSkåne

Måste bara puffa för Moppets fantastiska overallredogörelse! Läsvärt för flera!

• emm77

Vad kostar en reima overall, ungeär?

• Syster Dyster

Vad bra att jag hittade denna tråden

Vad kostar modellen som passar bäst för mindre barn, och vad brukar man kunna få för den när man säljer den begagnat efter en säsongs användande?

• Syster Dyster

Läste nånstans att Reima-overaller är stora i storlekarna.. Vilken storlek tror ni min son kan ha i vinter, han har 92 i tröjor och 86 i byxor?

• moppet

Syster Dyster: Jag har köpt 86 till min tjej som nu är 13 månader och knappt 75 cm lång. Hon skulle säkert kunna ha 80 också men jag köpte på rea i våras och då visste jag inte hur lång hon skulle bli.

Det är längden på ryggen du måste mäta så att barnet kan sitta på huk obehindrat, sen får armar och ben bli den längd det blir. Sen gör det inte så mycket om overallen är lite stor eftersom den är så tunn och smidig. Jag vet att många köper så dom räcker i två säsonger (fast kanske inte när barnet är 1 år). Så 98 är nog bra storlek för din pojke så du säkert vet att den räcker hela vintern.

Förra året kostade ballongmodellerna 1 100 kr på Guppi, och midjemodellen 1 400 kr. Du får nog minst hälften tillbaka om den är normalt sliten, i fint skick (ej blekt på knä och rumpa) kan du få lite mer. Kolla på Tradera och Blocket om ni ska köpa, det finns helt nya overaller där och lite billigare än på affären blir det ju alltid.

• Syster Dyster

moppet:

Tack för hjälpen!
    Ska hålla kolla på tradera och blocket, har inget emot att köpa begagnat

• pippin

Jag inhandlade en reima overall för 545:- i går. Det var halva priset, så jag känner mig nöjd. Det fanns rätt många overaller kvar så bor ni i närheten av Eskilstuna så är det ett tips.

• Syster Dyster

Nja, bor inte tillräckligt nära
    Du vill inte köpa en åt mig och skicka?

• CamillaKamel

åhh halva priset!!! synd att man bor för långt ifrån

• GOBLIgobli

pippin

Var i E-tuna fanns overallerna? Såg att Guppi skulle öppna i Tuna park nångång om det var denna månad...

• moppet

Ett tips till. Kolla allaannonser.se, där hittar ni även annonser från mindre sidor typ lokalpress. Där kan man göra riktiga fynd för där vet inte alla andrahandsvärdet på kläderna Hittade en Reima i princip nyskick för 350 kr...

• Syster Dyster

moppet:

Japp, jag kollar allaannonser.se. Verkar dock som om även andra gör det, för overallerna ryker blixtfort

• moppet

Ja, man måste verkligen kolla heeela tiden och ha lite tur. Men det är ändå bra timpenning

Svar på tråden Bästa Reima-overallen???