• Esping

Hur mycket sammandragningar är normalt? (V 32)

Är i vecka 32 och har senaste veckan haft ca 20-30 sammandragningar om dagen, med 20-30 minuters mellanrum. Jag vaknar även av SD på nätterna ibland. De är ganska kraftiga och det känns ungefär som mensvärk samtidigt som jag har dem.

Jag har dessutom väldigt ont i ryggen, särskilt när jag suttit/legat/ gått i samma ställning länge.

Imorgon börjar jag jobba igen efter semestern, och oroar mig lite för hur det ska bli att sitta på en kontorsstol 9 timmar i sträck, med återkommande sammandragningar och ryggont.

På tisdag ska jag till BM, och tänker ta upp detta med henne. Är mina SD samt ryggont grund för sjukskrivning tro? Och hur ställer sig läkarna generellt sett, behöver man 'tjata' sig till en sjukskrivning eller räcker det med att säga som det är?

• Svar på tråden Hur mycket sammandragningar är normalt? (V 32)
  • valta

Hej! Är i samma situation fast bara i v.27. Jag väntar andra barnet och jobbar som förskollärare. Fattar inte hur det ska gå på måndag då min semester är slut! Vet inte hur jag ska formulera mig och hur mycket jag ska "ta i". Alltså jag vet att jag inte klarar att jobba heltid med en liten hemma men alla mina vänner säger till mig att överdriva. Men jag undrar som du hur och vad? Kan man överklaga om det visar sig att försäkringskassan nekar. Vi kommer inte att fixa det ekonomiskt. Jag ska iallfall söka hp fast jag blev nekad förra gången. Då klarade jag att jobba fram tills två veckor innan förlossningen utan problem. Jag har hört att om man har smärtsamma sammandragningar med jämna mellanrum så ska man ta det lugnt. Man får väl trycka på det. Jag ska till BM imorgon och önska jag kunde berätta för dig hur det går och ge ngra bättre tips. Lycka till!

• Esping

Lycka till imorgon hos BM! Låter onekligen som att du 'behöver' sjukskrivningen bättre än jag, med ett barn innan och ett på sitt sätt tungt jobb. Hör gärna av dig imorgon och berätta hur det gick!

• Thess Sthlm

Jag har också mycket sammandragningar. När jag var hos BM i vecka 32 frågade jag henne om det var normalt att ha så mycket SD. Jag hade semester då, men hon tyckte inte att jag skulle gå tillbaka och jobba heltid som jag hade tänkt eftersom inte stress gör det bättre. I mitt fall har jag SD ofta oavsett om jag tar det lugnt eller inte gör det. Jag fick en läkartid första dagen efter semestern och blev sjukriven 25% första veckan och de resterande 3 veckorna som jag ska jobba innan jag börjar ta ut FP på 50%.

• valta

Hallå! Har pratat med BM idag och hon gav mig tid hos läkare om tre veckor. Hon tyckte jag skulle kämpa på tills dess vilket jag hoppas jag klarar. Hon sa att sammandragningarna inte var farliga även om de gjorde ont och att jag kunde böja mig och sitta på huk ändå med barnen på förskolan. Nja..

Iallafall så tyckte hon att jag skulle förbereda mig på att försäkringskassan kommer att neka sjukskrivningen och jag kommer att få gå på halv lön. Inte så kul med andra ord. I nästa liv ska jag vara man.

Men, sonens första dag på dagis gick jättebra och det gör mig lugn och glad! Lycka till alla andra med bebisar i magen som trycker på!

• Esping

Thess - hur många / hur ofta har du sammandragningar? Skönt att få gå ner i tid lite, jag hoppas också på det. Hade du några problem med FK?

Det är ju helt sjukt att man ska behöva tampas med Försäkringskassan om en sån här sak, när tom en läkare sjukskriver en! Jag har aldrig varit sjukskriven i hela mitt liv och betalat skatt under tio år, då känns det surt om jag inte skulle kunna få sjukpenning under två usla månader....

Vi får se, ska till BM idag, vad jag förstår skiljer det rätt mycket mellan läkare/BM hur de ställer sig till detta.

• MalinI

JAg fick min sjukskrivning godkänd utan problem för sd. 50 %. Kändes så skönt när det var ok. Man pustade ut lite.

Men jag har haft extremt mkt sd. Ett tag kunde jag klocka dem och det var 15 minuter emellan dygnet runt.

• Thess Sthlm

Jag har sammandragningar dygnet runt. Har inte räknat dem, men det är flera varje timme.

Varken BM eller läkaren sa något om att det skulle vara problem att få sjukskrivningen godkänd av FK. Jag har aldrig varit sjukskriven förut och än så länge har jag inte fått något svar från dem. Fick bara ett kryptiskt brev där det stod att arbetsgivaren ska göra en sjukanmälan och det hoppas jag är gjort.

• MalinI

Thess Sthlm. Ring och kolla med din arbetsgivare. Min hade missat det pga av kopian av sjukintyget som ditt lönekontor ska ha inte hade inkommit till dem. Så jag var inte sjukskriven hos fk.

• shangri la

jag fick sjukskrivning på 50% godkänt av FK, men jag tror att det berodde på att det bara var under min arbetspraktiktid annars hade de säkert inte gått med på det (varade under 1,5 månad).

Annars har jag hört att det bästa är be läkaren basera sjukskrivningen på andra besvär, som inte nödvändigtvis behöver kopplas till enbart graviditeten. Exempelvis extrem trötthet, ischiasbesvär osv. De har blivit jättehårda på FK så det var ett tips jag fick.

Lycka till!

• shangri la

glömde nämna att även jag hade mkt smärtsamma sammandragningar, pga stress under arbetspraktikten. Detta slutade dock så fort jag bara jobbade 50%, så det hjälpte verkligen för mig att sjuksriva mig!

SM är vanliga men de ska ju absolut inte göra ont!

• killmamma

När jag väntade andra barnet blev jag helt sjukskriven pga ca 60-70 sammandragningar/dag. Läkaren gjorde då en vaginal undersökning och livmodertappen var påverkad (förkortad + mjuk). Jag hade då ca 1,5 mån kvar till Bf. Fick även Bricanyltabletter som stoppar sammandragningarna. Fk godkände min sjukpenning.

Nu med tredje barnet blev jag helt sjukskriven from v.28. Hade inte lika mkt sammandragningar som vid andra grav. men överläkaren som undersökte mig fann att livmodertappen var mjuk, förkortad, mellanluten + att jag var öppen för fingret. Fk har även denna gång godkänt min sjukpenning.

• diskus

Jag kände precis som du inför att börja jobba efter semestern! Jag hade mycket SD och var tom tvungen att åka in på förlossningen en gång för att kolla livmodertappen. Jag var i v 31 när jag började jobba igen och jag tyckte faktiskt att det blev bättre när jag jobbade, kanske för att jag var mindre fysiskt aktiv (har kontorsjobb!!!) !

• Esping

Jag har lämnat ett urinprov nu, för att utesluta urinvägsinfektion som kan ge sammandragningar. Fick också en läkartid den 25 augusti, men BM verkar ta detta på allvar för hon sa att om det fortsätter går det nog att ordna en sjukskrivning innan dess.

• Thess Sthlm

Vad bra att din BM tar det på allvar. Jag fick också lämna urinprov. Fick penicillin för misstänkt UVI, men det blev inte mindre sammandragningar i alla fall.

Malin: Jag kollade med lönekontoret idag och de hade inte sjukanmält mig fast de tagit emot läkarintyget.

• cenno

Jag har blivit sjuskriven på heltid ett tag framöver pga av blödning och sammandragningar. Men det känns skönt att höra att det är fler med mkt sammandragningar utan att det behöver vara något större fel.
    Får väl se om jag kan gå upp på heltid igen efter de här första veckorna. Nu är jag i vecka 27 så det är ju ett bra tag kvar till BF.

• Jessica Krille

Jag har också mycket sammandragningar är i v31. Så fort jag rör på mig i princip. Min BM säger att det är svårt att bli sjukskriven för SD om man inte varit och kollat om livmodertappen blivit påverkad. Är den påverkad brukar en sjukskrivning gå igenom annars är det inte mycket hopp. Jag ska ev kolla min livmodertapp på lördag när vi ska träffa min aurorabm på förlossningen. Börjar få enhel del mens liknande värk också. Hur skiljer man på förvärkar och sammandragningar?

• Esping

Enligt vissa trådar här är sammandragningar när magen bara drar ihop sig utan att det gör ont, och förvärkar är när det också gör ont. Enl min BM är det samma sak. Ordet sammandragningar var väl något som började användas på sjuttiotalet när det var lite tabu att prata om smärta så det är väl bara en definitionsfråga.

• nilam

Jag har ungefär som du och är i vecka 32. Jag har också fått en tid till läkare i mitten av nästa vecka! jag tänker klargöra för honom att jag behöver sjukskrivning och hoppas att han är på min sida! Jag har jobbat en vecka nu och det har inte blivit bättre om man säger så! Men vad tråkigt att gå sjukskriven i sådär 8 veckor! Vad gör man då då?

Svar på tråden Hur mycket sammandragningar är normalt? (V 32)