• Esping

Hur mycket sammandragningar är normalt? (V 32)

Är i vecka 32 och har senaste veckan haft ca 20-30 sammandragningar om dagen, med 20-30 minuters mellanrum. Jag vaknar även av SD på nätterna ibland. De är ganska kraftiga och det känns ungefär som mensvärk samtidigt som jag har dem.

Jag har dessutom väldigt ont i ryggen, särskilt när jag suttit/legat/ gått i samma ställning länge.

Imorgon börjar jag jobba igen efter semestern, och oroar mig lite för hur det ska bli att sitta på en kontorsstol 9 timmar i sträck, med återkommande sammandragningar och ryggont.

På tisdag ska jag till BM, och tänker ta upp detta med henne. Är mina SD samt ryggont grund för sjukskrivning tro? Och hur ställer sig läkarna generellt sett, behöver man 'tjata' sig till en sjukskrivning eller räcker det med att säga som det är?

• Svar på tråden Hur mycket sammandragningar är normalt? (V 32)
  • valta

Hej! Är i samma situation fast bara i v.27. Jag väntar andra barnet och jobbar som förskollärare. Fattar inte hur det ska gå på måndag då min semester är slut! Vet inte hur jag ska formulera mig och hur mycket jag ska "ta i". Alltså jag vet att jag inte klarar att jobba heltid med en liten hemma men alla mina vänner säger till mig att överdriva. Men jag undrar som du hur och vad? Kan man överklaga om det visar sig att försäkringskassan nekar. Vi kommer inte att fixa det ekonomiskt. Jag ska iallfall söka hp fast jag blev nekad förra gången. Då klarade jag att jobba fram tills två veckor innan förlossningen utan problem. Jag har hört att om man har smärtsamma sammandragningar med jämna mellanrum så ska man ta det lugnt. Man får väl trycka på det. Jag ska till BM imorgon och önska jag kunde berätta för dig hur det går och ge ngra bättre tips. Lycka till!

• Esping

Lycka till imorgon hos BM! Låter onekligen som att du 'behöver' sjukskrivningen bättre än jag, med ett barn innan och ett på sitt sätt tungt jobb. Hör gärna av dig imorgon och berätta hur det gick!

• Thess Sthlm