• NailPolish

Diska i kallt eller varmt vatten?

Hej!

Nu undrar jag hur ni gör när ni diskar för hand.
    Själv diskar jag samt sköljer av i varmt vatten.
    Är detta fel?
    Enligt en viss person så skall det diskas i varmt men "sköljas i kallt".

Jag anser att om man sköljer av i varmt vatten så rensar det bort diskmedlet bättre än om det gjordes i kallt.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Diska i kallt eller varmt vatten?
  • ahlcec

Jag diskar i maskin, men jag antar att den är varm all the way.

Allvarligt, om jag diskar för hans så gör jag det i behaglig temperatur. Kallt vatten är ju inte så himla skönt.

• Jojjanna

Jag har fått lära mig att diska varmt och skölja varmt. MEN glas ska sköljas med kallt vatten för att bli glansiga och inte få fläckar från vattendroppar som dunstat bort.

• TvåM

Jag har hört;
    skölja i varmt om det ska handdukstorkas
    skölja i kallt om det ska stå och torka för då blir det blankare, iaf glas

• Trean123

Hmmm, jag diskar i varmt och sköljer i ljummet. Jag "googlade" på diskning och hittade detta!!

Om du diskar för hand, diska i så varmt vatten som möjligt.

Diska i den här ordningen:

Börja med Glas och koppar. Fortsätt sedan med bestick. Sedan tar man tallrikar och uppläggningsfat. Och allra sist diskar man köksredskap och kastruller.

Skölj i varmt vatten om du ska torka för hand och i kallt om du låter disken torka i diskstället.

Hej hopp

• dreamzone

Aldrig klurat på, ska testa när jag kommer hem!

älskar mina barn, mina änglar.
  • LinaT

Minns tydligt instruktionerna från hemkunskapen i skolan, och visst har du rätt Kalmarmamman!

• Hallonröd

Jag diskar i varmt vatten och sköljer i kallt...iallafall glasen för då blir de lite finare när de ska självtorka...inte så mycket vattenfläckar

Idag, 06-08-13 bytte jag sidfot, undrar om nån har lagt märke till det ?
  • skrutthumlan2

diskar i varmt vatten, utom bakgrejer som har mjöl i sig, då börjar man med kallvatten, så att mjölet inte trådar sig och inte går bort.....

• mrskensington

Jag gör som Kalmarmamman :)

Svar på tråden Diska i kallt eller varmt vatten?