Hej hej!
Vad kul att ni funderar på Sundsvall!
Har ni någon släkt här uppe eller är det en vild chansning med Sundsvall? Bara lite nyfiken!
Hur trivs ni ?
Trivs superbra! Tycker att det är en lagom stor stad som dessutom håller på att växa och utvecklas ytterligare. Potential med andra ord!
Hur är det med arbetslöshet och arbeten ?
Beror alldeles på inom vilket område. Inom IT t ex är det relativt lätt att få jobb och inom både vården och skolan finns det plats för fler utbildade.Tips är ju att kolla på www.platsbanken.se på Sundsvalls kommun så ser du ju vad det finns för jobb just nu!
Lätt att få tag i boende (hyresrätt, senare ska vi köa hus på landet) ?
Det finns en lots inom kommunen för de som vill bli nya sundsvallsbor.Och hon brukar kunna hjälpa till att leta rätt på både det ena och det andra!
Gå in på www.sundsvall.se (kommunens hemsida) för att hitta dit eller ring:060-191000 och fråga efter inflyttningslotsen (kommer inte ihåg om det är den korrekta titeln men de måste ju fatta vad du menar om du frågar!)
Beror ju på hur centralt ni vill bo också...? Finns ju hyres- och bostadsrätter OCH hus i centrala stan men då får man ju räkna med lite högre priser. Om man kan tänka sig att bo några km eller mil utanför så blir det genast en helt annan prisbild.
Kulturlivet ?? (punk-och rockmusik, teater, (vis och dans)festivaler, museum....)
Brukar vara en del punkgalor med jämna mellanrum. Finns några olika gäng som brukar arrangera det i stan. Rock finns på bl a Pipeline men även på ett annat ställe som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu...
Teater finns det gott om. Både amatörteater och proffesionell.Teater Västernorrland är stationerade i Sundsvall och sedan finns även ett gäng olika friteaterar.
Dans... ja, det beror ju hur du menar
Det finns många ställen att dansa på om man vill, och det finns många dansskolor om man vill lära sig dansa men vad gäller dansföreställningar så är de enligt mig för få. Vi har ingen proffesionell dansgrupp här.
Norrdans är den närmaste och de finns i Härnösand.
Men det kommer turnéer med jämna mellanrum (dock lite stora mellanrum!
)
Visor finns det alldeles för lite av här!
Jazz har vi rätt bra utbud på om du gillar det? Finns en jazzklubb som tyvärr många missat som kör varje måndag och man får ofta hit stora jazzmusiker.
Museum...: Det största är Kulturmagasinet www.sundsvall.se/kulturmagasinet (som även är bibliotek och utställningshall)och det ligger mitt i stan. Sedan har vi ett Friluftsmuseum som heter Norra Berget (www.norraberget.se) och där finns det även ett inomhusmuseum där du bl a kan se den berömda Skvadern!
För mer info om kultur mm gå in på www.sundsvall.nu eller www.entresundsvall.nu/ Det är inte säkert att allt som finns står där men en hel del gör det.
Barnomsorg - lätt att få plats ?
Beror på vart i kommunen du bor men det har byggts förskolor i rasande takt här för att försöka hinna med utvecklingen. Finns några som har fått mer tillfälliga byggnader (dock byggnader som både personal, föräldrar och barn verkligen trivs i)så att de (byggnaderna alltså) sedan kan flyttas där de bäst behövs.Man bör anmäla sitt barn fyra månader innan man vill att barnet ska börja på dagis.
Kommunikationer (vi har förvisso bilar) ?
Det går bra med bussar men har varit problem med nya bussbolaget som inte alltid passat tiderna. Nu verkar dock problemet vara fixat!
Åker inte själv buss utan går eller kör bil (bor mitt i stan!)så jag kan inte tala för mig själv
Vinteraktiviteter ?
Finns massor! Man kan åka både med- och utförsskidor, finns många isbanor.Finns motionsspår tätt inpå stan (finns på både Norra- och Södra Berget och stan ligger mellan dem så det är nära med andra ord!
).Sundsvall är också ett av de elljusspårstätaste kommunerna i Sverige så man kan ge sig ut året runt väldigt lätt. Ett tips är att åka till Sidsjön (nära centrum). Där kan man både åka slalom (och snowboard mm), längdskidor, skridskor,promenera, pimpla, mata änder,fika i caféet eller grilla (eller fika) själv i någon av grillplatserna. Jättemysigt område året runt!
Vintern överlag - är den uthärdlig ?
Jag avskyr vintern men jag måste säga att det är lättare att klara denna kyla än den i t ex Sthlm. Den där nere är råare och går mer in i märgen. Men jag ska inte låtsas att det inte kan bli riktigt kallt ibland. Men oftast är det överkomligt
Naturupplevelser därikring - finns det oändligt med sådant som jag vill tro ?
Oj, oj! Jag skulle kunna sitta och skriva en massa grejer som finns här men det hinner jag inte. Men mycket finns det. Skog, hav, älvar, sjöar och berg. Kan det bli bättre?
Feministaktiviteter ?
Tyvärr lite med det. Finns däremot en del kvinnoorganisationer (har själv varit ordförande för en sådan; QvinnoUniversitetet som tyvärr inte längre har någon hemsida)men jag tycker att de är lite lama...
Har ni problem med nynazism ?
Nej, det har vi inte men Sverigedemokraterna börjar komma mer och mer även om man inte ser dem så mycket. Jobbar hittills mest i det fördolda (usch, får rysningar nu!
)gentemot skolungdomar (som vanligt då de ska få fäste med andra ord!
)
Japp, det var mina svar!
Hoppas att du känner att det verkar vara en okej stad att flytta till!
Ni är hjärtligt välkomna iallafall!