• AgainstMe

Boende i Sundsvall - berätta om er stad !?

Hej !
    Vi planerar miljöombyte och tänker flytta upp mot Sundsvallstrakten.

Ni som bor där eller känner till stan:
    Hur trivs ni ?
    Hur är det med arbetslöshet och arbeten ?
    Lätt att få tag i boende (hyresrätt, senare ska vi köa hus på landet) ?
    Kulturlivet ?? (punk-och rockmusik, teater, (vis och dans)festivaler, museum....)
    Barnomsorg - lätt att få plats ?
    Kommunikationer (vi har förvisso bilar) ?
    Vinteraktiviteter ?
    Vintern överlag - är den uthärdlig ?
    Naturupplevelser därikring - finns det oändligt med sådant som jag vill tro ?
    Feministaktiviteter ?
    Har ni problem med nynazism ?

hej hopp

• Svar på tråden Boende i Sundsvall - berätta om er stad !?
  • Fraldas

Hej hej!

Jag tycker att det låter som ett alldeles utmärkt förslag då Sundsvall är ett riktigt trevligt ställe (tycker iaf jag..). Jag har bott här större delen av mitt liv(förutom några år då jag gäst spelade lite i norrköping med omnejd), både i och utanför "stan".
    Ska vi ta infon fråga för fråga..

-Hur trivs ni ?
    Vi trivs jätte bra.

-Hur är det med arbetslöshet och arbeten ?
    Relativt lätt att få jobb tror jag, lite beroende vilken kategori man söker inom.

-Lätt att få tag i boende (hyresrätt, senare ska vi köa hus på landet) ?
    Boende i lägenhet varierar ju lite, det va inte så lätt att hitta lägenhet(4) mitt i centrum men det gick efter ett litet tag det med..

-Kulturlivet ?? (punk-och rockmusik, teater, (vis och dans)festivaler, museum....)
    Personligen så har jag inte sån jätte koll på kulturen här men det händer ju lite saker lite då och då. Du ka ju alltid kolla www.st.nu/noje/sundsvallsguiden.php så kan du leta efter vad som passar dig.

-Barnomsorg - lätt att få plats ?
    Barnomsorg, jao.. lite samma sak som när det gäller lägenhet.. det beror lite på vart du bor..

-Kommunikationer (vi har förvisso bilar) ?
    Bussar går det ju faktiskt mest helatiden tycker jag så det är inga problem.

-Vinteraktiviteter ?
    Tjaa, det finns väl det mesta tror jag.. lite backar, isbanor och lite så..

-Vintern överlag - är den uthärdlig ?
    Ja då! det är ingen fara, visst kan det bli kallt ibland men inte så att det är någon direkt fara..

-Naturupplevelser därikring - finns det oändligt med sådant som jag vill tro ?
    Ja, det finns väldigt mycket att göra ute i naturen, och lite intressanta saker att titta på.

-Feministaktiviteter ?
    Vet jag inget av.. Inget som jag reagerat på direkt iaf..

-Har ni problem med nynazism ?
    näe... jag tror inte det iaf.. det va nå tjafs för några år sedan men jag upplever det som att det har blivit bra nu.

jaja, det här var det jag hade o säga i ämnet.. hoppas det hjälpt lite iaf.. hojta till om det skulle vara så att du/ni vill veta mer..

• AgainstMe

Tack för svar !!

Flera finns det väl i Sundsvall !?

• Kär och galen

Bott i Sundsvall i ca 1 år nu och trivs jätte bra.

• AgainstMe

Var bodde du innan Kär och galen ?

• Kär och galen

Kommer ifrån Umeå

• Zenobia

Inte illa var inne på din sida och kollade. Ja är uppväxt i Haninge och flyttade till Sundsvall för ett par år sen. Nu har vi flyttat till hus dock 5 mil från Sundsvall.

Men jag trivs super här uppe. Ska försöka svara lite på dina frågor =)

Hur trivs ni ?

Min sambo är från Dalarna och jag då från Stockholm. Men vi trivs jättebra här uppe. Det är lungar på ett sätt, bättre miljö.

Det är väl till och från med jobb, beror på vad man har för yrke. Själv är ja arbetslös men det beror på en annan sak än det finns jobb. Sambon jobbar på en av fabrikerna i Timrå.

Boendet finns, vissa är dyra lgh och då är det Realia som ligger i topp. Mitt hem är billigare. Vi köpte ett hus ute på landet för 500.000kr. Så det finns billiga hus och dom är betydligt billigare här än i Stockholm.

Kulturlivet ?? (punk-och rockmusik, teater, (vis och dans)festivaler, museum....)

Vi har Gatufesten ett par gånger om året här, Sen finns Storsjyran uppe i Östersund 2 timmar ifrån. Skulle upp mot Härnösand har en festival. Så det finns en del. Även uteställen och sånt. Sen mässor finns det här ibland också-

Har jag ingen aning om då vi inte har barn ännu.

I Sundsvall funkar den men natttrafiken kan vara lite som den är ibland på vardagar. Sen finns det busstrafik utåt landet också. Men det beror på vart man bor.

Vinteraktiviteter ? Skidbackar finns det iallafall sen har ja noll koll.

Kylan mot Stockholm och här är helt annorlunda. Är det kallt i Stockholm så blåser juh och för mig är den kylan värre. Här är det humant iallafall fast det är 30 minut ute. För det är inte samma kyla. Men innan isen har lagt kan det kännas kallare.
    Sen slipper man det där förbaskade slasken som kommer när snön töar i Stockholm.

Oj en hel del finns de och uppåt mot Högakusten har du massor

Feministaktiviteter ?

Ingen aning

Ja du dom har ja inte sätt här, men ja vet dom härjar i Haninge iallafall.

• MsNordqvist

Vilken superbra tråd! Vi funderar också på att flytta till Sundsvall, har vänner där och sen blir det liksom jämnlångt till våra respektive föräldrar

Jag är från Härjedalen själv (bor i Skellefteå nu) och har varit ganska mycket i Sundsvall när jag var mindre och jag verkligen älskar staden!

• Zenobia

MsNordqvist

Vart ifrån Härjedalen?? Har släktingar där *ler* och en stuga utanför Älvros ner mot Vännsjö.

• MsNordqvist

Zenobia
    Sveg och Ytterhogdal är jag uppväxt i

• Zenobia

MsNordqvist

Min farfar var i från Sveg och växte upp där. Men min pappa har växt upp i Stockholm eftersom farfar flyttade dit senare. Men sommrarna har man tillbringat i Härjedalen. Stugan ligger i Ängersjö, kanske säger nåt vart det är?
    Sen har jag gått på Bäckedals folkhögskola ett år också =)

• lundqvist

Är själv från S-vall men bor nu i Haninge så här e det tvärtom
    Gillar däremot att komma hem lite då och då o få känna av det lugna som finns däruppe.. Ang, naturlivet så finns det mycke skog o bruksklubbar, tänkte på att du har hund... Sen vet jag iaf, att det finns planer på att öppna Debaser inom kort,annars e det väl bara Pipeline för tillfället som har lite mer åt punk, o rockmusik.. E man inne på o ska köpa hus så tycker jag iaf att det e en bra stad att flytta till då priserna skiljer sig markant mot Sthlm´s.. Ang, jobb så finns det alltid ngt, gäller ju bara att inte va så kräsen från början, inom vård finns det ju alltid..

Lycka Till iaf hur ni än gör..

• MsNordqvist

Zenobia
    Ja, Ängersjö säger mig mycket
    Jag har inte bott i Sveg på typ 11 år nu, men är hos mina morföräldrar i Ytterhogdal så ofta det går

Min mamma har också läst på Bäckedal

• Nype

Hej hej!
    Vad kul att ni funderar på Sundsvall! Har ni någon släkt här uppe eller är det en vild chansning med Sundsvall? Bara lite nyfiken!

Hur trivs ni ?
    Trivs superbra! Tycker att det är en lagom stor stad som dessutom håller på att växa och utvecklas ytterligare. Potential med andra ord!

Beror alldeles på inom vilket område. Inom IT t ex är det relativt lätt att få jobb och inom både vården och skolan finns det plats för fler utbildade.Tips är ju att kolla på www.platsbanken.se på Sundsvalls kommun så ser du ju vad det finns för jobb just nu!

Det finns en lots inom kommunen för de som vill bli nya sundsvallsbor.Och hon brukar kunna hjälpa till att leta rätt på både det ena och det andra! Gå in på www.sundsvall.se (kommunens hemsida) för att hitta dit eller ring:060-191000 och fråga efter inflyttningslotsen (kommer inte ihåg om det är den korrekta titeln men de måste ju fatta vad du menar om du frågar!)
    Beror ju på hur centralt ni vill bo också...? Finns ju hyres- och bostadsrätter OCH hus i centrala stan men då får man ju räkna med lite högre priser. Om man kan tänka sig att bo några km eller mil utanför så blir det genast en helt annan prisbild.

Brukar vara en del punkgalor med jämna mellanrum. Finns några olika gäng som brukar arrangera det i stan. Rock finns på bl a Pipeline men även på ett annat ställe som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu...
    Teater finns det gott om. Både amatörteater och proffesionell.Teater Västernorrland är stationerade i Sundsvall och sedan finns även ett gäng olika friteaterar.
    Dans... ja, det beror ju hur du menar Det finns många ställen att dansa på om man vill, och det finns många dansskolor om man vill lära sig dansa men vad gäller dansföreställningar så är de enligt mig för få. Vi har ingen proffesionell dansgrupp här.
    Norrdans är den närmaste och de finns i Härnösand.
    Men det kommer turnéer med jämna mellanrum (dock lite stora mellanrum! )
    Visor finns det alldeles för lite av här!
    Jazz har vi rätt bra utbud på om du gillar det? Finns en jazzklubb som tyvärr många missat som kör varje måndag och man får ofta hit stora jazzmusiker.
    Museum...: Det största är Kulturmagasinet www.sundsvall.se/kulturmagasinet (som även är bibliotek och utställningshall)och det ligger mitt i stan. Sedan har vi ett Friluftsmuseum som heter Norra Berget (www.norraberget.se) och där finns det även ett inomhusmuseum där du bl a kan se den berömda Skvadern!
    För mer info om kultur mm gå in på www.sundsvall.nu eller www.entresundsvall.nu/ Det är inte säkert att allt som finns står där men en hel del gör det.

Beror på vart i kommunen du bor men det har byggts förskolor i rasande takt här för att försöka hinna med utvecklingen. Finns några som har fått mer tillfälliga byggnader (dock byggnader som både personal, föräldrar och barn verkligen trivs i)så att de (byggnaderna alltså) sedan kan flyttas där de bäst behövs.Man bör anmäla sitt barn fyra månader innan man vill att barnet ska börja på dagis.

Det går bra med bussar men har varit problem med nya bussbolaget som inte alltid passat tiderna. Nu verkar dock problemet vara fixat! Åker inte själv buss utan går eller kör bil (bor mitt i stan!)så jag kan inte tala för mig själv

Vinteraktiviteter ?
    Finns massor! Man kan åka både med- och utförsskidor, finns många isbanor.Finns motionsspår tätt inpå stan (finns på både Norra- och Södra Berget och stan ligger mellan dem så det är nära med andra ord! ).Sundsvall är också ett av de elljusspårstätaste kommunerna i Sverige så man kan ge sig ut året runt väldigt lätt. Ett tips är att åka till Sidsjön (nära centrum). Där kan man både åka slalom (och snowboard mm), längdskidor, skridskor,promenera, pimpla, mata änder,fika i caféet eller grilla (eller fika) själv i någon av grillplatserna. Jättemysigt område året runt!

Jag avskyr vintern men jag måste säga att det är lättare att klara denna kyla än den i t ex Sthlm. Den där nere är råare och går mer in i märgen. Men jag ska inte låtsas att det inte kan bli riktigt kallt ibland. Men oftast är det överkomligt

Oj, oj! Jag skulle kunna sitta och skriva en massa grejer som finns här men det hinner jag inte. Men mycket finns det. Skog, hav, älvar, sjöar och berg. Kan det bli bättre?

Feministaktiviteter ?
    Tyvärr lite med det. Finns däremot en del kvinnoorganisationer (har själv varit ordförande för en sådan; QvinnoUniversitetet som tyvärr inte längre har någon hemsida)men jag tycker att de är lite lama...

Nej, det har vi inte men Sverigedemokraterna börjar komma mer och mer även om man inte ser dem så mycket. Jobbar hittills mest i det fördolda (usch, får rysningar nu! )gentemot skolungdomar (som vanligt då de ska få fäste med andra ord! )

Japp, det var mina svar!
    Hoppas att du känner att det verkar vara en okej stad att flytta till!
    Ni är hjärtligt välkomna iallafall!

• Vix

Hur trivs ni ?
    Vi trivs jättebra

Det beroro på vilken utbildnig man har, själv har jag aldrig haft problem att få jobb, jobbar inom barnomsorgen. Det kommer att bli en hel del nya jobb, då nya köpcentret byggs.

Mitthem har massor utav lägenheter www.mitthem.se

Finns en hel del att ta del av. Kika in på www.sundsvall.se

Finns en hel del förskolor men då det är babybom så är det inte säkert att man får plats på det närmaste dagiset. Sen finns det en hel del kooperativ att välja mellan. De håller på att öppna ett flertal förskolor men vet inte vart.

Bra kommunikationer om man bor i en radie på ca 8 km ifrån centrum, då går bussarna ca var 15 minut ibland på dagarna.

Vinteraktiviteter ?
    Det finns skidspår, utförsåkning, skridskobanor mm.

Det är härlig. En vinter ska vara vit och det brukar den vara. Tyvärr så verkar vintern dock bli kortare med åren. Snön brukar komma i december, fast då bara lite, sen kommer den mesta i januari-februari för att sen försvinna i mars-april.

Det är bara kliva ut genom dörren så ser du det Sen finns det saker på norra- och södra berget m.m.

Feministaktiviteter ?
    Inte en aning.

Tror inte det. Har inte själv märk något.

Hoppas att du finner vår stad som lockande. Vi trivs här iallafall.

♡Mamma älskar dig Hampus♡
  • Sapho

Hej! : ) Jag har bott i Sundsvall hela mitt liv.
    Hur trivs ni ? Jag trivs kanon! : )

Det är rätt svårt att få arbete här tycker jag.

Lätt att få tag i boende (hyresrätt, senare ska vi köa hus på landet)?
    Det finns en massa hus till salu hela tiden strax utanför Sundsvall. Hyresrätt vet jag inte...men det finns alltid lägenheter i nacksta och granloholmområdet.

Det finns en massa bra teatrar så mycket vet jag, kvartersteatern kan man vara med och spela i eller titta på och det brukar bli riktigt bra föreställningar som visas på sommrarna av de vuxna samt två ungdomsföreställningar på hösten och barngrupper finns.
    Kulturmagasinet i centrum brukar ha museum och utställningar samt workshops för barn.
    Sen är det ju gatufesten i juli.

Det kan vara riktigt lång väntetid i vissa delar av Sundsvall vissa får vänta längre än de 4månader som man är lovade att få inom.

Går bra för det mesta men kanske lite väl sällan till Matfors.

Vinteraktiviteter ?
    På vintern finns ju både slalombackar och längdåkspår. Södraberget är bra där man kan åka längd och slalom. Fiske finns ju men jag vet inte riktigt vart det är bra, mestadels lite vid sidan om innerstan. Vintern är uthärdlig tycker jag, det är väl bara några få dagar det är riktigt kallt så man helst inte vill ut ; ) Annars är det en härlig vinter här i Sundsvall, lagom kallt.
    Naturupplevelser vet jag inte riktigt...men jag tycker ju norra berget är vackert, mycket grönt, spår att gå i, lekparker, caféer och museum.

Feministaktiviteter ?
    Ingen aning..eller det finns någon samling för tjejer som har möten och pratar om jämställdhet och fikar osv...men kommer inte ihåg vad de heter...de brukar träffas på Tenells café i stan där de liksom lånat hela lokalen. Där kan du säkert höra om de vet.

Nej jag har inte hört någonting...klart att det finns överrallt men har inte hört något som blivit problem här. Förut var dock nacksta ett område som förknippades med rasism men gick själv i skola där och upplevde inte något extremt, vissa hade lite åsikter men de växte upp så småningom. Området är nu mycket bättre än för 10år sedan.

• mammamaj
    andra har svarat så bra så jag hälsar dig bara varmt välkommen hit
    Zack vet du en sak.... mamma älskar dej!
  • AgainstMe

TACK, Nype för att du kikade in i min GB och påtalade att flera svarat

Har inte läst svaren ännu, ska göra det alldeles strax !
    Kram !

• AgainstMe

NU först har jag läst de senaste svaren (ligger hemma i feber..) !

Vilka bra svar och Nype - jobbar du som guide däruppe eller ? Du verkar ju veta ALLT ! Perfekt, du får i vilket fall bli min personliga guide när flyttlasset har gått !

klart är att vi SKA flytta, och vi SKA till Sundsvall eller Härnösand. Planen är ju att vi ska köpa en gård på landet relativt lååångt från stan, men med Sundsvall som närmsta största stad alltså.

Vi håller på att längta ihjäl oss, men först måste en hel del saker ordnas och bli klart här nere.. Så det dröjer ungefär 1,5 år innan vi sticker..

Och på frågan om vi har släkt däruppe är svaret nej. Våran dobermann kommer från Härnösand ocså vi känner en del hundmänniskor däruppe, men det är allt.
    Vi vill helt enkelt ifrån hemska Sthlm, och upp till vackrare vidder och Frihet och billiga gårdar

Jag har personligen SÅ svårt att förstå folk som köper lägenheter i Sthlms innerstad för 2 mille, när man kan få en hel herrgård längre up i norr.. Herra jumala.

Okej, men tack tack återigen för alla fina svar, dom har gjort mig om möjligt ännu mer peppad på att flytta !!

• Nype

AgainstMe: Vad kul att ni dyker upp här i trakterna om något år! Alltid kul med fler människor ju!
    Roligt om jag kunde hjälpa till bara... Nja, jag jobbar inte som guide men jag är fritidspolitiker och sitter bl a i kultur och fritidsnämnden så jag har koll på det mesta inom det området
    Jobbar dessutom (än så länge... ska byta jobb)på Norra Berget som aktivitets- och verksamhetsansvarig så jag har det helt enkelt i mig att göra reklam för Sundsvall och hålla lite koll på vad som händer och inte händer i stan.
    Just ja! Jag skrev den 17 spetember att Sverigedemokraterna jobbar i det fördolda... det kan man lugnt säga att de gjorde! De fick två mandat i fullmäktige så nu börjar de nästla sig in... usch!

Hoppas att ni hittar något bra boende (kan alltid vara ett tips att spana på www.hemnet.se på västernorrland och se vad som finns)och att ni snart kan lämna Stockholm för friheten!

Ta hand om er därnere!

Svar på tråden Boende i Sundsvall - berätta om er stad !?