• tuvali

anses stockholmare dryga?

hade en liten disskution med en kvinnlig hitflyttad kollega ( norrland) idag, och enligt henne har 08: or ganska dåligt rykte ute i landet.

jag har mest trott att det är en myt, men visst har jag märkt att man kanske inte alltid blir så jättetrevligt bemött när man semestrat runt i vårt vackra land, men har mest tänkt att det varit tillfälligheter och personen ifråga som inte varit på humör.

men enligt kollegan har vi stockholmare rykte om oss att vara nonchalanta, sätta näsan i vädret och tro att vi är nåt, dessutom skräpar vi ner och är högljudda......

men hon trivs bra här nu och tycker att de flesta är trevliga, men så är det väl för 17 var man än flyttar?

vad tycker/tror ni?

liiite kul e det o höra

• Svar på tråden anses stockholmare dryga?
  • delifi2

har bott i sthlm i hela mitt liv tills i januari då ja flytta ner till min pojkvän i skåne, å vilken skillnad d e.

Ångrar inte en sekund att ja flytta därifrån, här hälsar man på varann, å sitter man å grillar på gården så kommer d alltid nån förbi å snackar.

Ja sthlm har ett dåligt rykte, ja va likadan när ja flytta ner hit å körde mitt sthlm stuk, men d gick inte i längden, i sthlm e man ganska reservared mot alla men här står man å pratar i kassaan på konsum, me grannar å man stannar till å pratar me folk.

D finns en sån skillnad så d går inte att beskriva, man pratar här nere vare sig man känner varann eller inte, man får alltid igång en konversation

• Mowa

Har bott i stockholm, el. närförort hela mitt liv.
    Har aldrig uppfattat människorna som reserverade eller dryga. Tycker de flesta är glada och trevliga! Det kanske beror på vad man har för inställning när man möter folk, var de än må komma ifrån!

Sen tror jag att det kan stämma att på vissa plattser har Stockholmare dåligt ryckte!

Jag har aldrig själv blivit dåligt bemött för att jag varit från stockholm!

• ladyhawk

Jag har aldrig heller blivit dåligt bemött, för att jag är från Stockholm. Är väl för trevlig *s*. Men jag tycker att människorna ute i landet är något öppnare och socialare. Relationer verkar också vara viktigare. I Stockholm går allt mycket snabbare, folk har inte tid. Det är fler och flyktigare relationer, större omsättning på människor. Så allt har sin förklaring.

• Siena

jo tyvärr är det nog så att stockholmare har dåligt rykte runt om i Sverige. Själv är jag skåning och måste säga att jag är över lag rätt trött på Stockholmare som tror de kommer från världens metropol o att Skåne bara är en liten blindtarm på det fina Stockholm. Jag har lite samma känsla kring stockholmare som jag kan ha om amerikaner eller tyskar på charterresor... tyvärr. Måste dock lägga till att jag gladeligen ger varje stockholmare jag kommer i kontakt med en ärlig chans.
    Kan ju också tillägga att jag varit tvungen att prata engelska med andra svenskar i stockholm eftersom de inte förstod mig när jag talade på dialekt...

• Tini

Jag är en skåning som bor i göteborg. Kan ju säga att Sthlm:are har ganska dåligt rykte både i skåne o i gbg.
    Fast min farfar och plast farmor bor i Enskede och är så snälla och underbara!!

• ladyhawk

Va, fattade inte stockholmarna skånska? Jag är från Stockholm och var i Skåne och hälsade på bekanta i somras. Jag fattade vad alla sa, men jag kanske har språköra? Ha ha...

Synd när stockholmare tror att Stockholm är en metropol. Jag som tycker det är så trevligt att åka runt i hela Sverige. Alla ställen har sin charm.

Om någon vill jäklas med mig, så kanske jag har sagt något sådant metropolitiskt, för att jag blivit less. *s*

• Tini

Siena!!
    Va?! Är det sant att du var tvungen att prata engelska??
    Det e ju inte klokt!!!

Det värsta tycker jag är när folk ska börja att härma en för man inte pratar som dom!! Suck!

• ladyhawk

Jag har lite svårt att förstå ungerska, men det är inte så konstigt *flinar lite*...

• Tini

Eller bara för att man pratar skånska så ska man kunna danska!!!
    HALLÅ??!!

• drömvärld

Tyvärr så är det i mina kretsar oxå känt att Stockholmare tror sig vara lite för mer. Det värsta med att bo en liten håla som den jag bor i är att ingen gillar Stockholmare för att de tror att de tror att de är bättre än alla andra, och när de stackars stockholmarna flyttar hit får de skit för att de tror att de kan hälsa på allt och alla, hur som helst.
    Vad är det för ett samhälle egentligen?
    Ibland får jag känslan av att de sthlmare som flyttar hit tror att man här hälsar på alla och bara bjuder in vem som helst på kaffe... men så är det ju inte. Blir någon form av kultur chock ibland tror jag... för alla!

Svar på tråden anses stockholmare dryga?