• FluffyCat

Skum tryckande huvudvärk och sjukt trött (v 37)

Undrar bara om det är någon fler som råkat ut för en tryckande spännings huvudvärk och extrem trötthet i slutet av graviditeten?
    Har haft så sedan i torsdags nu och det varierar lite under dagen.

Det är så skumt bara för huvudvärken blir värre på em/kvällen och framförallt då jag ligger ner och vilar. Det lixom trycker i huvudet. Det är som att jag har en konstigt värk i ryggen/nacken som går upp i huvdet typ som en spänning som kryper vidare upp i huvudet. Det är ingen blixtrande huvudvärk, bara mest tryckande och jag ser ingetinget flimmer eller liknande och är inte känslig för ljus.
    Sen har jag också blivit så sjukt trött. Skulle helst bara vilja sova bort dagarna nu. Känns lite som om man håller på att bli rejält förkyld eller nått.

Ringde min bm i dag men hon var ledig. Har en tid på fredag men vet ej om jag skulle kolla detta innan? Sist jag var till bm (för ca 2 v sedan) så var både urin och blodtryck ok. Undrar om det kan vara så att bäbisen trycker på någon nerv eller liknande just eftersom det blir värre då jag ligger ner? Misstänkte först att det var någon form av spänningsvärk som uppkommit då jag har mycket problem med foglossning och ryggen. Men då borde inte huvudvärken bli värre av att man lgger ner och vilar?

Någon som upplevt samma sak? Är i v 37.

• Svar på tråden Skum tryckande huvudvärk och sjukt trött (v 37)
  • MallanFrallan

Tycker absolut att du ska kolla det så snart du kan för det kan vara havandeskapsförgiftning!!

Annars låter det som spänningshuvudvärk och då kan du ringa en sjukgymnast som hjälper dig att bli av med den!

• modestyonly

Kolla också om du dricker ordentligt, man behöver mycket vätska och nu när det är varmt behövs ännu mer! Kan vara svårt att få i sig tillräckligt även om man dricker då och då..

• Fru Söderlund

Tycker också att du ska kolla så att du inte har/håller på att få havandeskaps föriftning. Lycka till!

• linhen

Låter som högt blodtryck!

• FluffyCat

Tack för era svar.
    Som vanligt blev huvudvärken värre nu i em samt att jag nu i em också mått lite illa, så jag ringde och pratade med förlossningen. Men hon tyckte inte att det var något konstigt eftersom jag haft en normal graviditet hittills samt att min förra graviditet (för två år sen) var normal. Hon sa att det kunde bero på vädret och att jag skulle ta panodil. Fick ju en att känna sig lite dum som ringde...
    Får se om jag får tag på min bm under morgondagen, kanske kan få en tidigare tid än fredag, det hade ju känts bra att få kolla så blodtryck och så var ok.
    Ingen annan här som haft liknande?

• Pallas

Jo, jag hade liknande och det var preeklampsi och senare eklampsi. Höll på att stryka med på kuppen. Tycker det är märkligt att de inte tog det på allvar faktiskt, det är ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för litet. Är det normalt så kan man ju pusta ut, är det något fel så kan man sätta in åtgärder fort, vilket är avgörande.

• FluffyCat

Pallas vad är preeklampsi/eklampsi? Det lät ju jätteallvarligt! Vad hände med dig? (om du vill berätta alltså)

• Pallas

Jag vill ju inte skrämma upp dig, men ja det var allvarligt för mig. Preeklampsi är det som i vardagligt tal brukar kallas havandeskapsförgiftning. Ett annat ord för det är toxikos. Preeklampsi är ett livshotande tillstånd både för mor och barn och boten heter förlossning. Eklampsi är när Preeklmapsin inte stannar av efter förlossningen, i mitt fall blev jag medvetslös och krampade med skyhögt blodtryck och påverkan på inre organ.

Jag hämtade mig ganska snabbt dock och förstod inte allvaret i det hela förrän jag tretton år senare blev gravid med mitt andra barn och BM fick min journal från min första förlossning.

Här kan du läsa mer om symptom och om vad havandeskapsförgiftning är: www.kanalen.org/vitidiga/fakta/toxikos.php

• FluffyCat

Ok, sökte på nätet såg att det var det samma som havandeskapsförgiftning. Men svullnar man inte extra mycket om man får det samt att man får jättekrafig huvudvärk med flimmer?

• Pallas

Jag hade huvudvärk med flimmer, men jag hade haft en tryckande huvudvärk i några dagar innan då. När jag fick ögonflimret dröjde det inte länge förrän jag var medvetslös så det kan gå fort. JAg ökande också i vikt fort eftersom jag samlade vätska, men jag hade inga ödem, tex i ansiktet, vilket är vanligt. Blodtrycket steg fort och skyhögt som sagt, jag hade 125 i undertryck, samt äggvita i urinen. Jag hade varit hos min BM veckan innan och då var allt normalt.

Som sagt, jag vill inte skrämma upp dig, det kan ju vara en helt vanlig spänningshuvudvärk för dig, men såhär var det för mig.

• FluffyCat

Ok, Tack!
    Det är ju något som inte är helt bra i kroppen då huvudvärken hållit i sig så länge.
    Ska försöka få kollat blodtryck och urinen i morgon. Det är ju ganska snabbt gjort så jag hoppas att bm kan klämma in en tid för det.

• Pallas

Det låter klokt, du kan ju andas ut om det ser normalt ut. Lycka till, hoppas din BM kan ta emot dig, annars rekommenderar jag vårdcentralens distriktsköterskemottagning, de brukar ha drop-in.

• FluffyCat

Min bm hade inga tider i dag men jag fick komma till distriktsköterskan och ta ett blodtryck. Trycket var helt normalt så jag antar att huvudvärken beror på något annat då? Ingen här som haft liknande och det inte varit hf?
    Är så trött på att gå och ha ont... Har ju ont sen tidigare i ryggen och fogarna, och så nu också huvudet. Hoppas bäbisen vill komma ut snart, känns som om det är enda botemedlet nu.

• Pallas

Vad skönt att höra att det verkade bra i allafall, jag har tänkt på dig idag. Jobbigt att ha ont bara... Jag drabbades av hormonell migrän under mina senaste graviditeter och jag fick Citodon mot den. Det hjälpte mig så att jag kunde fungera hjälpligt i allafall. Hjälper inte huvudvärkstabletter för dig? Dricker du ordentligt? Får du sova?

Det är ju mycket som händer i kroppen så här på slutet, det är inte så konstigt om man blir slutkörd på olika sätt. Försök vila så mycket du kan, be någon massera dina axlar, ta ett bad och försök slappna av, nu är du inne på sluttampen i allafall. Även om det känns som en evighet så är det faktist bara några få dagar kvar nu, häng kvar!

• FluffyCat

Tack för omtanken!
    Jo jag dricker bra, så det har nog inte med det att göra. Min sambo fick försöka massera min rygg och axlar i går, fast det hjälpte mest för stunden. Tror nog att enda botet nu är förlossningen. Då försvinner i alla fall foglossningen och förhoppningsvis också huvudvärken. Kom på i dag varför jag tyckt att huvudvärken känts så bekant. Det är precis samma typ av huvudvärk som jag hade som "biverkning" efter epiduralen vid min förra förlossning. Även den konstiga värken i ryggen som ilar och kryper upp i nacken hade jag då. Antar att det är någon form av närvsmärta. Kanke barnet trycker på någon nerv eller nått? Vet ej om det kan orsaka huvudvärk? Något skumt är det eftersom huvudvärken blir värre då jag ligger. Vilket blir ett litet moment 22 då huvudvärken lättar då jag är upprätt. Men jag får ont i ryggen och fogarna då jag sitter eller promenerar och huvudvärk då jag lägger mig för att vila ryggen & fogarna. SUCK!

Jo det är ju inte allt för länge kvar nu, fast gick över 6 dar med min son så antar att det blir liknande nu. Det är otroligt hur långsamt tiden går så här på slutet...

• lundqvist

Fluffy cat: Känner igen mig så Hade samma symptom som dig för en vecka sedan, höll i sig i 2 veckor Var först inne på havandeskapsförgiftning då jag hade lite spår av äggvita men visade sig försvinna.. Min Bm sa åt mig att ta alvedon istället för o ha ont men det hjälpte ju bara för stunden, gick ju knappt o sova ibland.. Var endast på högra sidan så jag lät min sambo massera varje kväll för att ev,ta bort muskelknutar som finns..Gick så långt så jag satt hellre upp o hade känningar av foglossningen istället för att lägga mig ner o få huvudvärk Håll ut den försvinner om ett tag förhoppningsvis..Lycka Till Kram

• FluffyCat

Tack! Vad skönt att höra att huvudvärken försvunnit för dig!
    Du fick aldrig veta vad det berodde på eller? Vilken vecka är du i?
    Är själv i v 38. Hoppas så att det ger med sig snart, eller helst av allt att bäbisen vill komma ut nu!

• lundqvist

FluffyCat: Var nog ågon nerv som var i kläm, min BM kunde inte säga va det var iaf, tyckte jag kunde ta kontakt m sjukgymnasten om dt inte gick över... Är i v, 37+1... Lycka till

Svar på tråden Skum tryckande huvudvärk och sjukt trött (v 37)