• cozmoz

Mozarella....farligt!!!!

hjälp!!! Jag har läst att mozarella inte var farligt så länge den är pastoriserad....i det senaste nr av Amelia vänta barn så står det överallt att mozarella är farligt!!! Att man skall undvika det.
    Jagh ar typ ätit detta nästan varje dag....

Ngn som gillar det men som har talat med sin BM om det??

• Svar på tråden Mozarella....farligt!!!!
  • listo

Hmm... lita inte på något du läser i Amelia vänta barn... det KRYLLAR av faktafel där, särskilt när det gäller kostråden. Trots att de hävdar att de tar informationen från Livsmedelsverket.

Så här säger Livsmedelsverket om mozzarella:
    ---
    Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt.
    Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.
    ---

Så nä, mozzarella är inte farligt, och du behöver inte oroa dig.

• sara1981

Jag tror inte att man ska äta mozzarella, men gjort är gjort..
    Jag skulle dock inte äta det något mer om jag var du, om den inte är varm, över 70 grader eller nåt sånt tror jag är ok!

• Kaijsa

Enligt min barnmorska är pastöriserad mozzarella helt ok. Det som gör livsmedelsverket lite fundersamt är att de i Italien kan vara dåliga på att skriva ut i innehållsförteckningen att mjölken är pastöriserad. Men står det att den är gjord på pastöriserad mjölk är det fritt fram. Detsamma gäller exempelvis fetaost. Som sagts ovan, lite inte på Amelia, läs på livsmedelsverkets hemsida och fråga din barnmorska.

• Ferno

vad står det i innehållet då? "Pastöriserad mjölk" eller ?

/förvirrad som aldrig förr kollat innehållsförteckningar

• sannapanna76

Mozzarella går alldeles utmärkt, om mjölken är pastöriserad. Amelia snackar en massa skit!

• Mju

På Santa Lucias(?) mozarellaost (en av de vanligare i butikerna) får man läsa sig genom alla lands förteckningar tills man kommer till den tyska el italienska (tror jag att det var) där det står att den är gjord på pastöriserad mjölk. Sedan dess har jag ätit sådan flera gånger i sommar.

• sara1981

Gäller inte samma sak som med andra pastöriserade "mjukare" ostar? Att även om den har blivit pastöriserad vid tillverkningen så kan den smittas i efterhand och bakterier kan växa? Så har i alla fall jag förstått?

Pastöriserad feta ska däremot vara ok då den har för sur miljö för att bakterier ska kunna växa i efterhand?

• dallring

sök på Amelia + fel i sökfunktionen så får du se hur många som uppmärksammat olika fel i Amelia Gravid/Vänta barn. ( ex www.familjeliv.se/Forum-2-14/m11437852.html ) och nej, pastöriserad mozzarella är inget problem. den är ingen kitost och är inte heller en lagrad dessertost. ät på.

• sara1981

Kopierade detta från lata kocken johannas pres:
    mozzarella – större märken som tillverkas i slutna system, till exempel Galbani utgör en liten risk medan handgjord mozza kan innehålla skadliga mängder listeria.

Vill inte säga att amelia har rätt, men en liten risk är ju alltid en risk och jag skulle inte vilja chansa med min bebis liv..

• Kaijsa

Varje kvinna som väntar barn ska förstås själv bestämma över vilken risk hon vill ta med maten. Men ska man vara krass innehåller ju i stort sett all mat - som inte har upphettats precis innan du äter den - en liten, liten risk för att den ska kunna innehålla skadliga bakterier. För den mesta maten är ju den risken så liten att det knappt är värt att tala om den, men för annan mat, som exempelvis dessertostar med mögel, så är risken något större - men fortfarande rätt liten. Min personliga riskbedömning är sådan att jag gladeligen äter mozzarellaost från stora märken, men jag väljer att undvika mögelostar.

Svar på tråden Mozarella....farligt!!!!