• livetsvandring

Dottern 5 månader vill inte äta alla

Har en dotter som får ersättning på flaska(har slutat amma) Men sedan i går förmiddag vill hon inte äta alls. Hon har nog fått i sig ca 250 ml plus en flaska pärondryck sedan igår.
    Hon bara gråter och spottar ut maten hela tiden. Sedan har jag sett att det ser ut som ett bett vid sidan av munnen, stor som en 50 öring. Inte svullet men rött, hon har dessutom haft feber igår 38,2 och fick alvedon så nu är den i alla fall borta.
    vad tror ni det kan vara för något?
    misstänkte först att hon har ont i halsen som sin mamma (förkylning i huset)
    Hur länge kan dom egentligen vara utan mat innan man kontaktar sjukvården?

• Svar på tråden Dottern 5 månader vill inte äta alla
  • magica71

Ring till bvc eller vårdcentralen för lite rådgivning. DEt behöver ju inte vara någon fara men det brukar alltid kännas lite bättre att ringa när det är något.

• KickanAnnika

Ja, ring sjukvården. Säkert inget allvarligt i sig, men är det besvärligt för henne att äta måste ni ju få hjälp med det.

• Amorella

De kan klarar sig kanska länge utan mat, men man måste få i dem vätska. Hon kan säkert ha lite ont i halsen och då blir ersättningen bara tjock och äckligt. Min tjej kräktes av den nör hon var svullen i halsen. Ring och kolla med sjukvårdsrådgivningen vad de tror, så får du också jättebra råd vad du ska ge henne och vad du ska hålla koll på. Eftersom hon är så liten är det viktigt att vara försiktig.

• mamma79

Ring en barnmottagning och fråga hur du ska göra. Det har ju faktiskt lön för att svara på just sånt

• Amorella

Du kan förresten ringa direkt till barnkliniken eftersom hon är under ett år. Då får du prata med en barnsjuksköterska. De kan också ge dig en akuttid om de tror att hon behöver undersökas.

• livetsvandring

har ringt nu till bvc, väntar på att de skall ringa tillbaka.
    hon dricker päron drycken i alla fall så ersättningen kanske känns för tjok för halsen.
    stackarn....

• Amorella

Hon kanske är lite liten, men annars brukar isglass typ Piggelin vara väldigt effektivt och populärt när det är tjockt i halsen. Det fick vi tips om på barnkliniken. Du kan testa om du har hemma.

• KickanAnnika

Lite OT, men ändå inte...

För ett tag sen fick jag för mig att vår son hade ont i halsen. Det var nån månad sen och han är så gammal som två. Han var förkyld, lite seg förkylning sådär som inte ville ge med sig. Ville inte äta riktigt utan spottade ut det mesta efter att han tuggat ett tag på det. Jag frågade då BVC-sköterskan och hon påstod att så små barn inte får ont i halsen, att de inte blir förkylda på det sättet (jag trodde kanske att det var streptokocker) utan att det bara var en vanlig förkylning som vi fick vänta ut.
    Jag har i många avseenden noll förtroende för vårt BVC. Nu blev han bättre bara nån dag efter det annars hade jag ringt barnmottgningen istället. Fick i alla fall inget annat svar av nån annan angående ev. halsont.
    Vad har ni för erfarenheter/åsikter om det? Jag förstår liksom inte varför en liten en inte skulle kunna ha ont i halsen?

• livetsvandring

bvc har inte ringt än men jag ringde sjukvårdsupplysningen. Men det var inte till mycket hjälp. Avvakta och se sa hon, så länge hon inte är mer allmänt påverkad så är det ingen fara.
    Men hon är ju påverkad för hon äter ju inte....
    Min lilla glupska flicka vill inte äta då är det något fel.
    Snyft, nu sover hon i alla fall så jag får se om hon äter när hon har vilat lite, om inte åker jag nog till sjukhuset själv noig som jag är. Men vad ska man annars göra man får ju inga svar

• Amorella

Men testa och ring barnkliniken. Det är ju ändå där du i så fall ska ringa för att få en akuttid.

• livetsvandring

Nu ringde bvc, de tyckte jag skulla avvakt till i morgon och om det inte blev bättre skulle en läkara titta på henne.
    Hon trodde att hon kunde ha blivit smittad av min hemska förkylning och hade halson plus att tänder är på G.
    Så jag kanske väntar i alla fall.
    Usch vad osäker man blir på vad man ska göra
    Tack snälla ni

Svar på tråden Dottern 5 månader vill inte äta alla