• paks

Vad är ert bästa tips vid husbygge?

Vi är i startgroparna till att bygga nytt hus. Vi tittar på olika husleverantörer och planlösningar, etc. Vad är ditt/dina bästa tips vid husbygge?
    Tacksam för lite råd och hjälp

• Svar på tråden Vad är ert bästa tips vid husbygge?
  • Hoppassåmycket

mitt tips är att gå in på www.byggnytt.nu ...där finns det massor av nyttiga artiklar, samt tips om hur man bygger så billigt som möjligt, men vill man se tipsen måste man bli medlem... där finns även forum. Ha det så bra!

• paks

tack! där fanns lite att läsa! dock inte en enda i forumet! skillnad mot för här

• puss

mitt tips är at INTE bygga billigt! bygg som ni vill ha det istället!

välj en husleverantör som kan presentera fina tillval. man vill ju kanske inte ha lägsta standard på allt, vissa saker vill man ju ha lite finare.
    då är det bra om leverantören kan hjälpa till med det.

• väntar o längtar

Det absolut viktigaste när man bygger hus är att veta vad man INTE vill ha. Istället för att lista allt man vill ha bör man gå igenom allt man inte vill ha.

Beroende på hur mycket ni vill ha "fingrarna i kakburken" så väljer ni husleverantör efter det. Många tror att det blir så mycket dyrare att välja en leverantör där du får välja helt fritt (ex.vis Willa Nordic) mot en leverantör som säljer färdiga paket.
    Vill man göra förändringar i ursprungsritningen i pakethuset blir det oftast väldigt dyrt och vill man dessutom ha tillval så springer kostnaden iväg ordentligt. Med Willa Nordic så säger man vad man vill ha och får en färdig prislapp som (enligt mina mått) är fullt konkurenskraftig.

• Kålrot

Det blir ofta dyrare och innebär mer arbete än vad man tror.

• Sommarregn

Mitt tips har egentligen inte med själva bygget att göra.
    Vill bara tipsa om att ta bygget pö om pö, vårda er relation och glöm inte bort varandra mitt i byggplanerna.
    Lycka till!!

• SVejsan

Allt skall vara på papper mellan dig och entrepenören (alla tillval och ändringar) - inga tysta överenskommelser. Se till att få ner färdigdatum på allt. Lusläs kontrakt!

• Carisma95

Väntar o längtar:
    "Vill man göra förändringar i ursprungsritningen i pakethuset blir det oftast väldigt dyrt"

Kanske gäller en del av husleverantörerna. Vet att älvsbyhus inte ens KAN flytta väggar..?
    Däremot byggde vi med Hjältevadshus och där kunde man ändra planlösning (väggar utan kostnad, våtutrymmen mot liten kostnad). Så det skiljer också från tillverkare till tillverkare.

Många hustillverkare verkar billiga vid första anblicken. Men kolla vad som ingår som standard! Ofta får man välja till tvättmaskiner, torktumlare m.m. Medans det INGÅR hos en annan (plus lite till, parkett, klinkers m.m.) men som kanske har lite högre utgångspris.
    Räkna, räkna och jämför vad ni får för pengarna och hur mycket extra det kostar (eller om det är standard) för de tillvalen NI vill ha!

När vi byggde fick vi höra att man kan räkna med att man överstiger ca 10 % på kalkylen (skiljer naturligtvis), men det som framförallt kan skena iväg är gräv- och schakt arbetet. Om man behöver fylla, spränga m.m.

Lycka till !

• väntar o längtar

Carisma95

Flytta väggar en meter eller två var inte riktigt vad jag syftade på. Det jag menade var överlag att göra förändringar - ex.vis flytta vatten, avlopp etc mot orginalritningen.

Vår kalkyl höll till punkt och pricka. Det som tillkom var sprängningen som inte ingick i kalkylen samt de extragrejor vi kom på under byggtiden vilket naturligtvis inte heller ingick i kalkylen.

• Carisma95

Väntar o längtar:
    Ja, och det kunde man också göra med vår hustillverkare. Vad menar du?

• väntar o längtar

Ofta när man tittar på pakethus så kostar det väldigt mycket att flytta den typen av inredning. Det var det jag menade.

• Carisma95

Och jag ville bara poängtera att det inte gällde alla "paket-hus".

• LPW

Om man måste prioritera vad gäller inredningen så välj det som inte går/är väldigt dyrt att ändra i efterhand.

Svar på tråden Vad är ert bästa tips vid husbygge?