• Full av förhoppning

Smärta i ändtarmen efter förlossning, snälla hjälp!

Hej!
    Är det någon som känner igen sig eller vet vad detta beror på?
    Jag har extrem smärta i anus efter förlossningen, det känns som om där sitter en bit taggtråd som någon drar i. Att sköta magen är nästan omöjligt och jag sitter och skriker och gråter av smärta, men till och med att bara kissa är extremt plågsamt.
    Jag födde min dotter för 8 dagar sedan kan jag tillägga.

Och en sak till... tråden de sytt med i undelivet, ska den komma ut?
    Jag fick ut en ca 5 cm lång trådbit när jag torkade mig nyss.... Vet inte riktigt hur det här funkar då jag är nybörjare
    Tacksam för svar.
    kram
    Linda

• Svar på tråden Smärta i ändtarmen efter förlossning, snälla hjälp!
  • Smilie

Hej Linda
    Många får hemmor.. (hur stravas det ) i samband med förlossning finns jätte bra kräm för det på apoteket.
    Stygnene kan sitta , allt från 1-8 veckor

• Full av förhoppning

Hej hej...
    ja fast jag tror inte att detta är hemmorojder...
    det är liksom inuti rumpan på höger sida.... gör svinont.

Men är det så att tråden ska komma ut när såren i slidan har läkt? Visste inte om de skulle komma ut eller om de skulle lösas upp eller hur det funkade
    Tack för svaret iallafall

• Smilie

Du kan vara sydd med flera stygn,
    De syr iblandd både ytliga och innuti, så länge du inte har ont där så nemas problemas.
    Du kanske brast lite bak också?
    Hoppas att det löser sig i alla fall, ring BM om du känner dig orolig
    kram

• Duttelina

Ont i rumpen jag med!! Nu 7 veckor sedan Filippa kom, men fortfarande ont... Trodde det var hemorojder men var på efterkoll på mvc igår och hon trodde inte det var det. Hon pillade på ngt ställe det var sytt och det kändes precis som det ställe som "ömmar" (hrm...) när jag går på toa. Jag använder sen två veckor alcosanal som finns på apotek, bm sa att det skulle lindra osv, men jag märker ingen skillnad... Om jag fortfarande har ont nästa vecka så ska jag få tid hos läkaren på mvc. Men kolla om du har hemorojder, tydligen väldigt vanligt efter förlossning...

• Findus 32

Hej, det kan vara inre hemmorojder. De behöver inte sitta på "utsidan". Jag skulle köpa hemorrojdsalva på apoteket om jag vore du. Kanske också prova något lokalbedövande, hör med MVC.
    Hoppas du får till dig för det är inte kul att ha så ont, speciellt inte där.
    Kram
    Findus

• Barbaskön

Hej!
    Stygnen kan "släppa"/komma ut i bitar, så det är inte konstigt det som hänt. Det är helt enkelt färdigläkt just där, trådarna släpper lite olika och sitter olika länge....

• KenZo

hej du,

jag hade också jätteont i ett par dagar efter förlossningen och var jätterädd för att göra nr 2. tror att det berode på att tarmarna var svullna från trycket från lillemans huvud på vägen ut.
    kan trösta dig med att det gick över på ett par dagar och efter ett par toabesök.

Kram
    A

• Full av förhoppning

Gaaaaaaaaaaaaah har haft ont i 9 dagar nu .... börjar undra om det tänker släppa någon gång,....... har sååå ont!!

Tack för alla svar!

• Kattiz

Inte för att låta hemsk..men det är NIO dagar sedan du födde ett barn. Du kan inte bli bra i nedre regionen direkt och spec. inte om du sprack! Du får nog ge det lite mer tid än så! Skulle du vara 9VECKOR efter kanske det vore nåt att fundera över..

Grattis förresten!!

• Kattiz

Se till att äta lösande produkter, man ska inte ta i så förbannat första tiden efter. Och sedan KAN de ju ha missat nån ruptur så om det är riktigt gräsligt så skulle jag inte tveka att söka hjälp! Jag vet prexis vad du pratar om jag fick en tredje gradens ruptur med total yttre sfinkterruptur så jag vet exakt hur jävligt det är och jag hade ont länge!! Det var bara därför jag ville påpeka att 9dgr inte är spec. lång tid. Du kan ju ha hemorrojder på insidan oxå..

• flowermoon

uj här var det också elakt i rumpan - tarmen titta ut och jag kunde knappt gå på toa i en månad. För att lindra problemet så köpte jag Xyloproct sup som man trycker in. Sen började jag promenera och efter 2 månader var jag besvärsfri. Tarmen kröp in men jag har fortfarande en liten ficka på insidan som känns lite konstig. Tror det får vara eftersom det inte gör ont längre och jag kan gå på toa utan ångest...

• Mandarin

Jag hade också jätt ont när jag försökte att kissa för att inte tala om nr2. Precis som du satt jag och grät på toletten. Jag fick rådet att kissa i duchen (allså med duch hunudet riktat mot underlivet) ok inte så fräst men vad gör man.
    Det onda gick över helt ca två till tre månnader efter förlossningen.
    Jag vet många som har haft samma bäsvär och det är tydligen jätte vanligt. När jag var på BB fick vi en brochyr där det på framsidan var en kvinna som var förlöst och hade just tagtråd i rumpan (bilden var tecknad så klart). Så jag kännde mig inte så ovanlig om man säger så.

Det kommer att gå över gumman

• Autumn

Stygnen ska släppa eler om kroppen ska "äta upp" dem, och detta ska ske inom en till två veckor. Mina stygn brast och då fick jag en liten bit i trosorna Sedan sa min bm att om det kändes som taggtråd när man satt osv så kunde det bero på att stygnen liksom hade bäddats in i såret när det läkte och att jag skulle ringa henne så snart som möjligt.

Ett tips när du ska kissa är att samtidigt hälla på vatten med en vattenkanna så att urinen späds ut, då svider det inte lika farligt. Sen kan du prova att äta katrinplommonpuré (finns i barnmatshyllan) så du blir riktigt lös i magen, då gör det heller inte lika ont..

Glöm heller inte att försiktigt tvätta med duschen morgon middag och kväll, så du inte får infektioner. Det gör vansinnigt ont, min dotter är tre veckor på söndag och först igår kändes det så pass okej där nere att jag vågade på att tvätta försiktigt med Apotekets intim olja.. Jag har fortfarande ett rätt stort sår där sygnen gick upp, men det blir bättre för varje dag. Vem vet, om ett par veckor kanske jag kan torka mig som normalt igen och ställa tillbaka vattenkannan i köksskåpet?

Önskar dig verkligen all lycka, det som du går igenom nu är INTE kul!!

Kramizar Autumn

Svar på tråden Smärta i ändtarmen efter förlossning, snälla hjälp!