• Jannie

50- tals kläder

Snälla hjälp mig...

vi ska på en fest och temat är 50 tal, vad ska jag ha på mig???

vad var populärt då???
    är det någon som vet något snyggt man kan ha från topp till tå eller en bra sida på nätet.??

jag hittar ingen bra sida alls på nätet, snälla hjälp mig....

Kram jannnie

• Svar på tråden 50- tals kläder
  • Nyfiken gul

titta på filmen Grease så får du inspiration!!

• sannamamma

Men det är väl jättenkelt. Söt klänning eller blus och kjol och kofta, underkjol med mycket vidd. Håret i page kanske. Har du aldrig sett grease?

• Jannie

okej jo jag har sett grase, e det 50 tal, jag kom nog på det nu...

läste fel den var ju bara inspelad på 70 talet så det var därför jag fick det ifrån det...
    knas....

tack iallafalll

• Jannie

vilka färger e det då??
    randigt prickigt??? eller vad???

e det någon mer film som e baserad på 50 talet som någon vet???

• sannamamma

I början av femtiotalet var klädmodet för flickor mycket damigt. På bilderna av flickor i fina kappor och hattar kan man se det. Flickor i skolåldern kunde även ha tvådelad ylledräkt.
    Ett mer ungdomligt mode för flickor kom ungefär kring mitten av 1950-talet.
    Andra delen av femtiotalet blev den tid då flickornas kjolar och klänningar på allvar ersattes av långbyxor, under alla årstider.
    Det kan vi se på nedersta radens bild av fyra flickor varav två har långbyxor. Långbyxorna var i allmänhet mycket smala nertill och för flickor hade de ofta blixtlås i sidan upptill. Rutiga byxor blev populära. På sommaren kunde man ha så kallade piratbyxor som slutade strax under knäna.

Många flickor klädde sig dock fortfarande i kjol och blus. Flickorna på nedersta raden har vida kjolar, typiska för 1950-talet När man skulle vara riktigt fin behövdes flera stycken stärkta underkjolar eller en nylonunderkjol med metallskena eller skumgummi längs nederkanten för att hålla ut kjolen så att den stod nästan rakt ut. Till de vida kjolarna kunde man ha t ex en blus med holkärm och gärna ett brett resårskärp i midjan. Vita nedkavlade sockar hörde till om det var sommar. Strumpbyxor i nylon var en nyhet. Små flickor fick en stor sidenrosett i håret när de skulle vara fina.

• Dino78
    Jannie skrev 2006-08-14 16:42:47 följande:
    vilka färger e det då??randigt prickigt??? eller vad???e det någon mer film som e baserad på 50 talet som någon vet???
    Far from heaven med Dennis Quaid och Julianne Moore är bra!
    Sen finns det ju många filmer FRÅN 50-talet oxå som är bra
    Finns säkert massa bilder på nätet att tillgå, sök på Doris Day t ex, hon var stor på 50-talet.
    DIF i själ och hjärta
Svar på tråden 50- tals kläder