• kirsikka

Sousse eller Hammamet?

Vi funderar på att boka en sistaminuten till Tunisien men kan inte riktigt bestämma vilken vi ska välja: Hammamet eller Sousse (Port el Kantaoui). Vi vill ha en fin barnvänlig strand och en gammal medina att strosa genom på kvällarna. Planerar också att åka till Tunis för ett par dagar. Är tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Sousse eller Hammamet?
  • gemelli

Jag har rest ganska mycket i världen. Men Tunisien är det absolut sämsta landet på alla sett jag har besökt. Så jag rekommenderar det inte.
    Men väljer du att besöka landet åk då till Hammamet, mycket finare än Sousse.

• rosaros

Har varit både i Sousse och Hammamet!!.. Skulle helt klart välja Sousse! Där finns allt i närheten!!.. Medinan, stränderna och resturanger..!!
    Hammamet är litet, liten strand väldigt få resturanger och du måste ta taxi in till stan och medinan!!...

• rosaros

Och som gemelli skrev.. Tunisien är ingen höjdare...om man bara ska bada och slappa.. När vi var där åkte vi runt och till Sahara...

• menu

har oxå rest jorden runt typ ett par varv å aldrig varit till nått sämre ställe än Tunisien, men jag undviker oftast "muslimska" länder i stort enbart för att jag inte trivs med deras sätt/kultur att vara mot turister dvs på turist orter.

men skall man nu ändå åka så är port el cantaoui trevligare å mer internationell än souse!
    Naturligtvis vill man ta der av deras kultur, historia mm, å det är inget fel med muslimer så. MEN jag trivs helt enkelt inte med att bli spåttad på när jag inte vill köpa nått, vill inte sitta å dricka te diskutera priser, helatiden känna att de vill lura en (fast jag vet att det är bara deras sätt), vill inte jämt bli tagen för en dum turist, ha tiggande små barn (å vuxna) runt mig är de kastar blommor, tuggummi mm i famnen å vill ha betalt, (även i port el c..) osv, osv.. känns heller inte lockande med olika aktiva terrorist nätverk i tunisien...
    Tycker även att det känns sjukt med alla unga pojkar som säljer sig till medelålders scandinaviska tanter så öppet (i många länder hålls sånt åtminstone lite dålt så den om int vill ta del av det slipper..
    Jag vill däremot känna mig trygg även kvällstid, föredrar gärna platser där risk för magsjuka är liten.
    Därför föredrar jag att aldrig åtevända till Tunisien!

• Chorizo Grrrl

I Tunisien slipper du en massa andra svenskar! Om du inte är rädd för andra kulturer och ser det rika i den gamla arabvärlden är Tunisen jättevackert. Köp Lonely planet och läs på om landet!

Jag och maken var ett par nätter i Port el Kantaoui. Det var rätt schysst. Vi tog tåget ner till Djerba (deras lilla ö) som är superlyxigt och medelhavssnyggt. Sedan tog vi billigt flyg upp till Tunis som är som ett mini-Paris. Kolonialkänslan lever kvar på gott och ont. Efter Tunis tog vi bussen till norra Tunisien; Bizerte. Härligt post-kolonialmiljö i 40-tals stil.

Hsh, det är inte Sweden-back-yard som många svenskar vill ha, utan annorlunda och spännande, om man vill.

• menu

slipper svenskar??? inte på turistorter i allafall! där snackar ju tom säljarna svenska, i sousse var det flera som hade tom bott i sverige, en del har tom sjukpansion från sverige å så åker de på semester dit å jobbar!

visst vill även jag se annat än turistställen å platser som är annat mot sverige! men hellre trevliga ställen där jag känner mig välkommen av lokalbefolkningen, för den jag är å inte för pengarna...

• kirsikka

hmmmm....jag får väl skriva hur jag upplevde Tunisien då efter vi kommer hem, jag har också rest mycket och kommit fram till att det är upp till en själv hur semestern blir. Men jag måste erkänna att jag har en liten fördel när vi ska åka: min man pratar arabiska (och är dessutom muslim) - jag också några ord. Vi kommer nog att trivas bra kan jag tänka mig.

Hur som helst valde vi Port el Kantaoui till slut, vi ville bo nära till Sousse. Härligt att kunna börja planera resan nu! Vi åker om två veckor.

Menu, jag tycker det vore intressant att höra eftersom du rest mycket vilka länder du tycker bäst om då?

• Chorizo Grrrl

menu: Ja, det finns säkert en del som har bott eller har släktingar i Sverige. Men när dom frågar säger väl du inte att du är från Sverige? Det är ju skitjobbigt. Man säger ju att man kommen från Elfenbenskusten, så blir man av med försäljarna. Det kör jag i Turkiet också.

Jag har inte samma inställning till invandrare som du, så därför funkade Tunisien för mig? Jag tror att mer öppensinniga svenskar åker dit, det är ju ingen överraskning att det är ett muslimskt land, precis som Turiket.

• menu

chorizo, jag har inte ens uttalat mig om min innställning till invandrare! svarade bara på påståendet att man skulle slippa svenskar i tunisien!
    å nej det är ingen överaskning att det är "muslimskt" land, jag råkade åka dit en gång då jag ville uppleva kamelsafari å så trodde jag aldrig att det var så hemskt där, just för att jag är öppen av mig och vill se å uppleva annorlunda saker! Men nog är nog!

Satu, min absoluta favvo i världen är Tobago.

• Nadia

Satu, du vet ju vad jag tycker om Tunisien, det är BÄÄÄST. :) Men jag har ju inte rest så mkt.

Till menu:
    Tunisien är tryggt kvällstid, pg av att det är väldigt höga straff för brottslighet. Och att antasta turister (på ett olagligt sätt) är EXTRA känsligt. Turister värderas högt av presidenten. Så jag undrar vad du upplevde inte var tryggt kvällstid?
    Och kände du dig inte välkommen? Var? Var rörde du dig nånstans? Antagligen i turistzonen, där många som rör sig har turister och deras pengar som levebröd. Jag antar att du träffade en väldigt liten del av lokalbefolkningen? Jag har aldrig hört någon som sagt att tunisier inte är gästvänliga. Tvärtom faktiskt.

Jag undrar som Satu, var/vilka länder du kände dig hemma och välkommen? Tror inte det finns många turistplatser/affärer/restauranger etc som inte vill tjäna pengar på turister.

• Mammut80

Var i Hammamet och det var lite tråkigt att strosa runt. Folk ropade överallt att vi skulle komma in och handla, och värre var det i den där Medina...vi fick springa ut.
    Men det brukar ju vara så där där nere Stranden var väldigt lång och vi fick vara själva så det var skönt.
    Sousse är väl större och kanske lite roligare.

• Einnej

Inte något av de ställena, skippa Tunisien är mitt tips!

Svar på tråden Sousse eller Hammamet?