• Helajni

Blanda fix till klinkers...

Vi ska sätta klinker på golvet, det står på förpackningen att man ska ha en borr o en visp att blanda fixet med, jag vet att det är bäst och smidigast men min fråga är GÅR det att blanda för hand med spade el dyl?

• Svar på tråden Blanda fix till klinkers...
  • jezz1978

Ja det går, blanda inte för mkt åt gången bara då blir det tungt att röra. Sen är det bara att slita runt med sleven i hinken tills alla klumpar är borta.
    Jag (jobbar som plattsättare) brukar inte heller orka ta fram vispen om det är mindre jobb tex kök.

• Helajni

Jätte-tack för svaret! Nu kan mannen sätta igång då imorgon utan att först köra iväg o köpa vispen.

• Helajni

jezz1978 - frågar dig, du som ÄR proffs! Vi tänkte även sätta samma plattor som vi ska ha på golvet (är väl ca 3x3 cm) bakom/ovanför handfatet. Hur stort område brukar man sätta på då?
    Ska ha en spegel där oxå, blir ju konstigt om ex. spegeln får klinker bakom halva o bar vägg bakom halva....

Slänger med en till fråga på en gång! (Hoppas du orkar svara
    ) På väggen har vi satt väv o sen har jag målat på den. GÅR det alls att sätta klinkers där då?

• Helajni

Ja visst ja, om någon annan har svar på mina frågor är ni så klart välkomna!

• jezz1978

På väggen ovanför handfatet sätter du bara mellan handfatet och spegeln, Inte bakom spegeln.

Jag utgår ifrån att du menar att du vill sätta plattor på väven på utrymmet ovanför handfatet (gäller det ett helt badrum ska du absolut inte sätta på väven av flera olika anledningar, bla kan väven släppa från väggen).
    Om ni vill göra det riktigt enkelt för er så sätt på väven den lilla biten och håll sen tummarna för att den inte släpper
    (kan _kanske_ funka eftersom det är ett så pass litet område, beror på hur bra väven sitter).
    Bättre upp är att du tar en mattkniv och skär bort väven precis på det utrymmet där plattorna ska sitta (skulle väven sitta så pass hårt att du absolut inte kan slita bort den då, håller den mkt troligtvis för plattornas tyngd oxå).

• Helajni

He he, jag har precis satt väven så förhoppningsvis sitter den där den sitter... Mannen hade en vag teori om att vi inte skulle sätta där vi ville ha plattorna men men, nu är det för sent.
    Ja, det är rätt som du utgår ifrån att vi ska bara ha dessa plattor som "stänk-skydd" bakom handfatet. Tack för svaret.

Svar på tråden Blanda fix till klinkers...