• Pysse

Vilken katt skall vi ha till vår bortskämda Siames?

Tidigare hade vi två katter - en underbar 15 år gammal bondkatts tant och så vår kaxiga, bortskämda kastrerade siames(född 99). För två år sedan dog vår gamla katt och nu är siamesen herre på täppan. Även om han är kaxig är han enormt kelen, pratsam och hur tålig som helst när vår son leker med honom.
    Eftersom vi är borta på dagarna har vi börjat fundera på om vi skall skaffa en katt till.
    Men vad skall det vara för katt? En hona, en hane, en siames, en bondkatt...eller kommer det aldrig att funka.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Vilken katt skall vi ha till vår bortskämda Siames?
  • Pysse

Vad det en så hopplös uppgift att komma på en lämplig kompis till en siames

• Kenzie

Kön spelar nog ingen roll så länge du skaffar en kattunge. Ras vet jag inte men det kanske är bra att skaffa en livlig ras som kan hänga med i ett siamestempo. Kanske en abessinier? Jag röstar iaf nej till bondkatt

• Rigmor Mortis

En katt som orkar med en siames, antingen nån aktiv ras eller en huskatt (väljer du en vuxen/halvvuxen på katthem kan du ju dessutom be att få en som passar i personlighet)

• forever young

Min storebror har två siameser och en långhårigbondkatt och dom trivs då tillsammans. Men kanske en till siames har själv en korsning mellan siames och bondkatt & en bondkatt.

• silent

Du kan ju kolla runt på långhårig/korthårig oriental eller balines också. De är kusinraser med siamesen.

• Sannive

Tror att "personkemi" är viktigare mellan katter än raser.
    Vad man väljer för kön kan nog spela en roll, med tanke på den naturliga hierarki som faktiskt finns hos katter. Högst upp står okastrerad honkatt, längst ner på skalan den kastrerade hankatten. Jag skulle satsa på en hankatt som jag skulle kastrera.

Men...

Det är inte alla katter som VILL ha en kompis. Visar katten tecken på att vara uttråkad och deprimerad? Om inte, så är det helt fullt möjligt att katten är nöjd som det är och att en ny katt bara kommer att störa honom i hans egna rutiner. Jag vill inte avskräcka dig, men det är inte alltid den bästa lösningen att skaffa en "kompis". Även om din katt nu trivdes med sin förra kompis, så är det inte en garanti för att han kommer att gilla nästa, särskillt inte om han varit ensam herre i huset så pass länge.

Hur som helst så känner ju du din katt allra bäst så jag är säker på att du tar ett beslut som är bäst för din kisse. Lycka till!

• Majsan70

För mig hade det varit ett självklart val att skaffa en katt till av samma ras. Kan inte se anledningen till nåt annat? Fast det är kanske för att jag är så frälst av mina Birmor att jag aldrig skulle vilja ha nåt annat.

Men rimligt vis så borde ju en siames funka till en siames.

• CeciliaBa

Vi har en två-årig siames som gillar allt och alla. Jag tror nog att hon skulle kunna lära sig att gilla ytterligare en siames. Den bondkatten vi har som är 8 är inte alls förtjust i henne utan fräser mest när hon kommer för nära. Ibland leker dom dock...när bondkatten tror att vi inte ser...

Jag skulle skaffa en siames till eller kanske en Balines/Oriental...eller en Ocicat för dom verkar så roliga! Men siames borde väl vara ett "sure shot".

Kill them with kindness...
Svar på tråden Vilken katt skall vi ha till vår bortskämda Siames?