• Jonasson

Tips på alternativ för grädde till tårta åt mjölkallergiskt barn?

Någon som vet om det finns mjölkfri "grädde" att ha på tårta till min sons 1- årsdag? Finns det alternativ? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips på alternativ för grädde till tårta åt mjölkallergiskt barn?
  • Miss Upsey Daisey

laktosfri finns om det är laktos han inte tål?

Valio eller vad de heter har en massa saker som creme fraiche, mjölk osv..

• mamma 21

jag är mjölkalergiker o det finns mjölkri grädde. Både arla o valio.

• Mahogny

Om det är mjölkprotein barnet inte tål så finns det sojagrädde på sprayflaska som man kan använda. Men den blir rätt så vattnig fort.

• Tainted

är själv laktosintollerant och laktosfri/soja grädde smakar inte alls likt.. kanske inte spelar någon roll för grabben då han antagligen inte är van med vanlig grädde men är ni flera som ska äta så blire kanske inte toppengott.. att blanda i lite vaniljsocker när man vispar grädden kan vara gott ananrs. eller så kan man köpa tabletter på apoteket som är receptfria som man tar precis innan man äter och slipper då symptomen. prova gärna innan om du gör detta då det är svårt att veta vilken dos som passar i början.. lycka till och grattis till den lille :]

• Floria

Banan-mandelgrädde: mixa 1 dl skållad mandel till fint pulver. Tillsätt 1/2 tsk vanlijsocker, 1 msk citronsaft och 1 banan i bitar, mixa till slät, tjock sås. Kyl väl.

Har inte testat själv, receptet är från en vegetarisk kokbok. Det låter dock gott i mina öron!

• Kayn

Ett tips är att ta kontakt med Celiakiförbundet och höra vad dom har för tips och råd, vet att det finns många bra knep samlade där Är själv laktosintolerant sen ett antal år och är själv med i förbundet och det har hjälpt mig många gånger.

www.celiaki.se
    www.scuf.se (ungdomsförbundet)

• Matrixx

Marsipan- eller mandelmasselock med vaniljkräm under (finns sojavaniljkräm som är rätt OK).

Gjorde själv en tårta med chokladkräm på som Vitsippa föreslog, blev himla gott (banan eller apelsin är smaskigt i).

Lycka till!

Svar på tråden Tips på alternativ för grädde till tårta åt mjölkallergiskt barn?