Vad kan man göra med en zucchini! :-)
Har en stoor zucchini hemma som jag har funderat hela dagen på vad jag ska göra med... Har ni några förslag på maträtter att tillaga?
Har en stoor zucchini hemma som jag har funderat hela dagen på vad jag ska göra med... Har ni några förslag på maträtter att tillaga?
zucchinilåda kanske?
Hur gör man det?
När jag wokar grönsaker brukar jag woka zucchini, men dock inte för länge...
Ja det är gott att woka!
Ha det i vegetarisk lasagne tillsammans med svamp, paprika, lök, vitlök och annat gott. Vattnas ur och blir sås och jättegott att göra lasagne på
haha. jag trodde alla skulle droppa olika förslag vad för KUL man kan ha MEd en zucchini!
Får DÅ, hade jag kunnat komma med ett "hett" tips!
Smaklig måltid, hur som helst!
kom oxå bara på snuskiga saker....
fast jag brukar nog steka ner dem i pasta sås ibland. eller hyvla på längden med osthyvel och steka med salt och olivolja.
Du kan lägga in dem med vitlök och äta som tilltugg mums. Annars brukar vi ha ner det i köttfärssåsen, eller gröp ur den som en gurka och fyll den med ngt gott och gratinera i ugnen som en båt gott typ en salsa eller ngt ni gillar.
Skiva med osthyvel och grilla den. Jättegott.
Eller varför inte göra lite zucchini-bröd (sött - som sockerkaka ungefär)? Har ett gott recept med pecannötter och citron. Men det finns massor på nätet. Kan även göras som muffins såklart.
jättegod att skära i tjocka skivor och rosta i ugnen.
annars kommer här en liten skojig maträtt:
skiva zucchinin i smala skivor på längden (svårt men det går), ca en halv cm breda. rör ihop en goja av tärnade tomater, rödlök och fetaost (vitlök och olivolja ger god smak). lägg zucchiniskivorna på ett bakpapper på en plåt och lägg röran i ett rätt tjockt lager ovanpå var och en. strö över ost, in i ugnen i 10 minuter. servera med klyftpotatis!! jättegott även för en ickevegetarian.
min favvis är som följande;
hyvla långa tunna skivor zuccini och rosta alt. stek dem lätt i lite olivolja på båda sidor. rör ihop en marinad med olivolja, balsamvinäger, pressad vitök, salt o peppar. låt skivorna marineras. efter ett tag lägger du ut skivorna på tallrik el dyl. på varje skiva lägger du en bit god getost (mjuk) och några pinjenötter. sen rullar du ihop varje skiva till en rulle. ibland sätter jag stickor i varje snurra så de håller formen.
supergod plockmat!
Camillimill och Prickelina... ja jag tänkte att det kanske skulle komma lite andra förslag med men icke
Tack för bra tips från er alla!