• Jennybates

Vad vet ni om Mariefred?

Hej! Vi står i färd med att flytta till Mariefred under nästa månad. Har inga kontakter där, har heller aldrig varit där. Har inte ens sett lägenheten vi ska bo i. Finns det någon som bor i området eller närområdet som kan berätta för mig hur det är? Kommer att bo i "Ärja Center", tror jag det hette... Hur ser det ut med dagis och saker att göra på fritidn tex? Hur går det att pendla till stockholm? Hjälp mig!!!

• Svar på tråden Vad vet ni om Mariefred?
  • Näckrosen

Min morfar bodde där när jag var liten. Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket. Men det är en liten, gullig stad med mycket turister på sommaren.
    Hoppas du kommer att trivas.
    /Cia

• båt

Är född o uppvuxen där. Är en fin liten stad med det mesta man behöver. Är en bra stad för familjer. Har inte så mkt erfarenheter om Ärja. Jag kan rekomendera "slottsbrinken". om ni är ute efter radhus så finns stenvägen o violavägen som är bra områden. från Mariefred kan man ta bussen/ bil/ cykla (3-4km)till läggesta där tåget går till Sthlm som tar ca 45 min.

hoppas ni kommer trivas

• L 8

Är oxå jag född och uppvuxen i Mariefred och bor inte så långt därifrån nu heller.
    Det finns ganska mycket att säga om Mariefred, både positivt och negativt. Har du barn?
    Mariefred är en utpräglad småstad med allt vad det innebär.Mysig på sommaren och halvdöd på vintern. För barn finns mycket inom idrottens värld, men skolan ger mycket kvar att önska. Överfull och baracker byggs för att alla skall få plats.
    Som båt skrev, är det lätt att ta sig till tågstationen för pendling till stockholm. Även lätt med bil, så länge man inte jobbar för långt in i smeten och blir sittande i köer.

Men för att du skall få bilda dig en egen uppfattning kan du läsa lite på deras hemsida: www.imariefred.nu/default.asp
    eller på strängnäs kommun: www.strangnas.se

Området Ärja ligger en bit utanför Mariefred, om det är där ni skall bo?

Har du ytterligare frågor fråga gärna!

Svar på tråden Vad vet ni om Mariefred?