• Sar

Enäggsfråga

Ni som har enäggstvillingar, är de precis identiska i allting? Virvlar i håret, lockar, hårkvalité, födelsemärken, väldigt lika fot, hand och fingeravtryck (kan väl aldrig vara helt identiska).
    Vi diskuterade det häromdagen men ingen visste säkert så jag tänkte ta FL föräldrar till hjälp!

• Svar på tråden Enäggsfråga
  • sheeba

Har inga enäggstvillingar men min sambo är.
    De är helt lika föruom att de är spegelvända. Min är högerhänt hans bror är vänsterhänt.
    Min har en grop i skögget på ena sidan och den andra har påa ndra sidan.
    Så fortsätter det

Vad jag har läste så har de samma fingeravtryck och samma dna.Det är vad jag har läst om enäggtvillingar.

~~~~Gör som grodan, lev på hoppet~~~~
  • LottaRos

Nej, de är inte identiska.

Mina pojkar är enäggs enligt DNA-test.

De har spegelvända virvlar uppe på huvudet.
    I nacken har växer den enas hår nedåt/inåt i en spets/tofs, den andres hår växer rakt i nacken - totalt olika nackar!

Födelsemärken, storkbett, smultronmärken är inte likadana eller på samma ställen.

En har avlång huvudform, en rund - fast det beror iofs på hur de legat i magen troligen.

Däremot har de likadan näsa, likadana öron, likadana händer och fötter, likadana kroppar, likadana ögon, likadana munnar, likadant hår (förutom hur det växer) mm.

Enäggstvillingar har INTE samma fingeravtryck, men liknande har jag förstått det som.

• Totto

Mina är förvillande lika - det som vi har skillt dem åt är smultronmärkena, och virvlarna i håret. Och den ena har ett litet, litet ljust födelsemärke på bröstet.

Annars, samma näsa, samma ögon, samma allt

Eddie o Neo 05-09-28
  • piffochpuff

Våra tjejer är enäggs enl DNA-test, o de är lika - men inte identiska. Deras hårvirvlar går åt olika håll, o de har olika huvudform, men det har jag fått förklarat av att 1:an låg väldigt långt ner länge, så hennes huvud är mer ihoptryckt, o 2:ans mer runt. 2:ans ögon ser smalare ut, men det beror nog på huvudformen. Kroppsbyggnaden är lika o fötter o händer med. Deras munnar är lite olika, men näsan lika.

• triss i tjejjer

Våra tjejer är enäggstvillingar, så de har alltså exakt samma DNA-uppsättning.

De är inte helt identiska till utseendet, eftersom de har olika huvudformer, men däremot har de likadana näsor, ögon, öron, munnar, händer och fötter osv...

Håret har de samma färg och tjocklek på oxå, men Leia har lite mer än Nova.

Tjejerna har även likadana kroppar och de väger i stort sett lika mycket oxå och är lika långa...
    Har även samma blodgrupp...

Hoppas Du fick det svar du sökte??!

Jannice - stolt mamma till Tindra september -03 och tvillingtjejerna Leia & Nova februari -06
  • Indratvillingmamma

Mina killar är också enäggs. De har olika virvlar i håret. Lite olika huvudform. De har nästan identiska linjer under fötterna! Håret är samma färg och kvalité. Allt är lika i övrigt såsom öron, näsor, munnar, tår. Dock fick de inte sina tänder samtidigt. De kom i olika ordning och vid olika tidpunkter.

De har alltid vägt nästan exakt lika mycket. Som mest har det skiljt ca 200 gram! De har varsitt smultronmärke som sitter nästan exakt på samma ställe, dock är ena pojkens lite större.

• Grisen81

Mina enäggs pojkar är väldigt lika, men inte identiska. De har samma virvlar i håret förutom luggen. Ena har mera luggen åt sidan. den andra har luggen mera rakt ner.
    Håret för övrigt är precis samma. Väldigt lika näsa,ögon,mun.
    Min "2:a" har alltid varit lite större,kraftigare. Nu skiljer det ca 700 gram mellan dom vid 1 års ålder.  utomstående tycker de är super lika, men jag och sambon tycker de har väldigt olika utstrålning och ansikts spel...

tvilling morsa
Svar på tråden Enäggsfråga