• LizLiz76

Jättesvullnad o klåda efter getingstick. Vad göra?

Blivit stucken av geting i söndags på handledens ovansida. På måndag började det svullna upp rejält o nu är det ungefär 12-13 cm i diameter o rejält svullet. Det sitter på handens ovansida ända ner till fingrarna o lite uppåt armen också.
    Kliar som något fruktansvärt!

Jag är inte allergisk mot getingstick o för mig att det är normalt med svullnad efteråt på bettstället, men HELP ME, VAD SKA JAG GÖRA för att få ner det?

Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Jättesvullnad o klåda efter getingstick. Vad göra?
  • Carisma95

Är du säker på att du inte är allergisk? Det kan ju utvecklas senare i livet.
    Det låter inte som en normal reaktion på ett getingstick...

• LizLiz76

Jag läste att allergisk reaktion komma inom loppet av några minuter efter getingstick och det hände ju inget just då.

Jag letade på nätet hur det blir efter getingstick men det står bara om anafalyktisk chock o liknande..

• ALM

xylocain salva har du det hemma?

• LizLiz76

Hej, nej, har jag inte den salvan..
    Nu har jag ringt till vårdcentralen o de ville att jag skulle komma dit direkt med tanken på att jag var gravid.. What?? Nu blir jag ju rädd.. :(

• annca

Eusch! Låter rätt otäckt...
    Själv kan jag få liknande av myggor. Antihistaminner bruka sjukvårdsupplycningen rekomendera, (allergitabletter altså) men de ska man ju inte ta om man är gravid...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Carisma95

TS:
    Det kan nog vara för att det inte ska påverka barnet. Tror att stick under graviditet kan ge allergiskt barn. (Osäker)

• LizLiz76

Hej igen, nu har jag varit på vårdcentralen o fick antibiotika utskrivet. Läkaren tyckte att det såg otäckt ut (tack!)

Carisma95, hoppas jag inte får ett allergiskt barn.. :(
    Ska nog kolla upp det där, det vore ju inte kul.

Svar på tråden Jättesvullnad o klåda efter getingstick. Vad göra?