• MissDecember

Måla i cirkel - magnetfärg

Jag ska måla om i vår hall och har funderat på att måla en cirkel på ena väggen med sk. magnetfärg och sedan en annan mörkare färg över. Vad tror ni om det? Tänkte i alla fall fråga hur man enklast målar en cirkel, så att det verkligen blir runt?

• Svar på tråden Måla i cirkel - magnetfärg
  • ellinormaria

blir nog snyggt
    ta ett snöre med enn penna i ena änden o en nål i andra..
    sätt nålen väggen och rita en cirkel genom att ha snöret sträckt hela tiden

• MissDecember

Så långt är jag med, men jag tänker på själva målningen. Det är ju rätt så svårt att få en skarp kant om man ritar på fri hand. Har hört att det finns flexibel maskeringstejp som man kan tejpa runt med, men har ingen aning om det funkar.

• Rigmor Mortis

Jag tror frihand är säkrast, man tenderar att lita för mycket på maskeringstejp (och när man drar bort den har det runnit under)

• Jica

Jag gjorde på fri hand....det är smidigast...man får vara nogrann och ha en bra liten pensel och sedan en större när man gjort kanten....lycka till!! Har hört att det kan vara svårt att måla med magnetfärgen då den är väldigt tjock...har dock inte provat själv....

• Wisteria

färgen är grå, och jag varnar dig; den är jättesvår att måla med. Först får man stå och skaka den i typ 10 minuter för att överhuvud taget lyckas lösa upp klumpen i botten, och sen måste man röra om HELA tiden, annar sjunker järnspånet ner till botten igen. Tror att det bästa är att måla på fri hand, med pensel, och röra om i burken varje gång du ska sticka ner penseln igen. med roller var det mer eller mindre stört omöjligt.

Lycka till!

• byström

rekommenderar också fri hand, men dock inte en liten pensel! lättare att hålla linjen, och få den att se "rak" ut, "fast i ditt fall rund kanske) med en liten pensel ser linjen gärna lite skakig ut...

sen ett tips till er som använder maskeringstejp... ett tips som iofs bara fungerar om ni har kvar lite av väggfärgen som själva väggen är målad med.
    sätt upp tejpen, måla sen över den. låt torka. detta tätar så att den nya färgen inte tränger in under tejpen... sen så är det bara till att dra bort tejpen, och voilá!

• MissDecember

Tack för tipsen!

Det låter som att det är lite för avancerat för mig. Den där tunga magnetfärgen är nog för svårmålad.

Byström - tack för tipset med tejpen. Det verkar toppen!

• pr32

Tracy: Jag målade ett sånt hjärta i dotterns rum (bild i mina starka bilder), målade den på frihand och det blev riktigt bra.
    Annars kan du ju ta ett stort papper, klippa ut en cirkel och sen tejpa upp papperet på väggen och på så vis måla din cirkel.

• pr32

Tracy: Kan tillägga att det är svarta-tavlan-färg som jag målat med, inte magnetfärg, men tanken med en form va densamma.

Svar på tråden Måla i cirkel - magnetfärg